Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av säter »

#Att det blir lite svettigt gör inget, det är bara att ta i.#
Jag tvivlar att det går. :humm:

Får du inte lite slö snabbmatning med de där växlarna?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

hacka igenom yttersta lagret med en fil eller kapskiva och ta resten med bågfil om du inte vill ha väsen och gnistor överallt (fast det är ju skoj!) :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Vinkelslip är det som gäller. Det går inte att använda bågfil, den halkar bara på ytan.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jo, det är ju frågan om det kan kallas snabbmatning. 3000 varv/min blir 300 på skruven som blir 300 cm/min. Skall köra såhär först, men kanske gör om senare så att det går fortare.

Bågfilen kan man som ni säger glömma. 5 min sågande gav knappt synbar åverkan. Dremel nästa...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#5 min sågande gav knappt synbar åverkan.# :lol:

Du måste nog ta till en vinkelslip. Dremel tror jag inte på.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Dremeln tar helt klart. Har en med 38mm skivor. Men närmare mitten kommer man ju komma åt lite dåligt. Fortsätter imorgon.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja har man inget annat än en dremel med de tunna kapskivorna så, se bara till att ha VISIR! Dessa små jävla skivorna går ju i bitar bara man tittar på dom och slits så in i helvete snabbt.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag förväntade mig också de där jättesmå skivorna jag är tog fram dremeln, men det visade sig att jag fått med mycket större skivor med någon hållare med snabbfäste som tillbehör. De här är nog minst 3 gånger så tjocka som de vanliga dremelskivorna.

Jag tänkte jag skulle försöka kapa idag med dremeln samtidigit som jag sakta roterar skruven runt runt. Får för mig att det skall bara bättre.
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Kör du bara igenom den hårda ytan brukar det fungera med bågfil sen, om det är som med axlar är de härdade kanske 3 mm ner i godset.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Vad är det för dumheter du håller på med? Köp en vinkelslip och en kapskiva hos närmaste lågprisvaruhus.

När jag köpte min för några år sedan kostade den bara 99 kronor och de lär inte vara så mycket dyrare nu heller. Har för mig att det stod 129 kronor på etiketten hos Ö&B.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ha ha, du har nog rätt labmaster. Får se om jag svänger förbi K-Rauta på vägen hem. Borde ha ett gäng kuponger hos dem också. Så det blir som gratis.

Edit: Jag har nog en vinkelslip hemma redan när jag tänker efter, bara det att jag bara har diamantklinga(?) på den. Har använt den för att kapa sten. Borde ju gå att sätta en slipklinga på den...
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag åkte förbi K-Rauta vid lunch idag, och väl där bestämde jag mig för att försöka med bågfilen med ett fräscht blad istället. Sedan åkte jag hem och började såga. Nu, 5.5 timmars sågande senare så är axeln av, eller alla tre, dvs mina egna också.

Nä, skämt åt sido, det hade varit så om jag inte hade köpt en vinkelslipskiva, tog ca 10 min kontinuerligt körande att få av den. Verkade hård rakt igenom. Gick bra att runda till kapningen lite också, så nu är den rund och fin och lagom lång. Kanske dags för att göra lite kablage, vore kul att kunna köra två axlar samtidigt (tredje axeln har andra kontakter som jag inte har än).
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jaha ni, snabbare än såhär blir det inte med växlar. http://www.youtube.com/watch?v=1NbHFyyqOE4 (ursäkta skakigheten, iFånen har ju så jäkla smalt FOV) Jag hade sett framför mig lite mer speed. Men eftersom det här var så pass enkelt att göra så tycker jag ändå att det var värt det, det får bli en upgrade senare för att öka hastigheten. Antigen köpa lika dana växlar med lägre utväxling (väldigt enkelt men kostar pengar och hur låg utväxling finns det på snäckväxlar av den här typen?) eller så göra om så att skruvarna går direkt på motoraxeln. Det blir ju tre exakt lika dana moddar. Men som sagt tidigare, prova såhär med det enklast möjliga först.

Jag har börjat känna mig lite tryggare med servodrivarna nu. Jag har fått in parametrar som jag känner mig nöjd med och de fungerar bra när de väl startat (repeterbarhet under fräsning har jag såklart ingen aning om ännu). Dock kan jag behöva rucka på kulskruvarna innan drivarna tycker att det är ok från power up. Varför??! Ingen show-stopper, men störande.

Saknar för närvarande encoderkabel till Z-motorn, sedan går det att göra alla axlar. Så efter det är det dags för spindelmotorn med kylning. Så ändlägesswitchar och sedan fräsa i matrial. Det närmar sig...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Antar att du har planerat in stödlager i änden på kulskruvarna som nu hänger fritt. Det tar sig :tumupp:
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ja och nej, om det behövs. Men i den hastighet det går nu finns det inte en suck att de skall börja kasta.
Skriv svar