CAM-fråga, generera spiralspår med varierande djup?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
dar303

CAM-fråga, generera spiralspår med varierande djup?

Inlägg av dar303 »

Hej,

Jag skulle behöva generera ett spår liknande en vinylskivas (fast grövre så klart).
Ett spiralspår med varierande Z-djup ska graveras med antingen gravyrstickel 0.1mm eller diamantstift.
Jag har CamBam och Illustrator till mitt förfogande men kan be någon vän att använda solidworks eller autocad.

Ett spiralspår kan jag enkelt generera i illustrator och till en början så kan Z-datan vara helt random men så småningom skulle det vara kul att "mappa" data till Z utefter spåret.
Det finns ju många fiffiga här, är det någon som har en bra idé?
labmaster

Re: CAM-fråga, generera spiralspår med varierande djup?

Inlägg av labmaster »

Kan du beskriva lite mera hur Z skall mappas? Det vill säga utveckla funktionen Z = f(x,y).
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Till att börja med så kanske en fyrkantsvåg, av på en gång per mm men senare kanske mer dynamiska förlopp bara jag kommer på hur man kan mappa en datafil till Z-värdet.
Man skulle ju kunna göra en operation på själva G-koden, det kan man ju nästan göra med excell...
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jag tror enklaste är att köra ett skript som genererar kurvan som små linjära element och sedan skriver ut dessa som G01 kommandon till en textfil.
lite pseudokod: n är elementnummer från 1 till N, deltaR är radieförändring för spiralspåret

R = R0 + n*deltaR
FI = n*deltaFI
X = R*cos(2*PI*FI)
Y = R*sin(2*PI*FI)
Z = Ztabell(n)

skicka ut dessa värden i en sträng:
G01 X<X value> Y<Y value> Z<Z value>

Går nog att fixa ganska snabbt i python eller likande programspråk...
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Enklast, när jag tänker efter är väl att göra ett skript som tar in en fil med X Y Z (som du genererat i excel enl pseudokoden ovan) och sedan skickar ut en textfil med 'G01 X.....'
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tack för hjälpen!

Jag får be en mathlabkunnig vän om hjälp tror jag, det borde vara rätt verktyg.

Jag testade att diamantgravera en spiral utan Z-information i en bit glasfiberlaminat och det blev väldigt snyggt! Bild kommer

Jag gör detta tillsammans med ett par konstnärer/musiker som kallar sig Vinyl Terror & Horror som gör riktigt skumma saker med modifierade skivspelare och skivor.
De är "resident artists" på mitt jobb och jag assisterar och uppfinner lite tillsammans med dom.
Vi tänkte även göra lite vinyl-intarsia/pussel, dvs fräsa ur och skarva delar från flera olika skivor till en.

Jobbet är rätt kul ibland! :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Om nu ger mig lite input på lämpliga parametrar på R0 och hur mycket radien ska öka per spiralvarv och hur många varv så kan jag knacka ihop något i matlab....
labmaster

Inlägg av labmaster »

Mest för kuriosa, skulle du kunna lägga upp en snutt av G-koden som fräser spiralen du testade med?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Om varje höjdförändring sker med lika "avstånd", är inte det enklaste att börja med att generera en NC-fil med alla G2or som krävs för själva spiralen, där varje G2a är så lång som varje höjdförändring ska vara, i form av en konstant nedåtspiral, och sedan helt enkelt skriva ett script som i tur och ordning byter ut Z-värdena mot värdena i valfri fil?

Alltså, säg att ett varv på spiralen delas upp i 100 G2or, och Z sjunker 1 mm per varv, så byter man ut Z-0.01 mot värde ett, Z-0.02 mot värde två, osv.

Alternativt så gör man spiralen i samma höjd, och i scriptet håller man koll på förra ändrade värdet.

Låter förbaskat kul hur som helst! :)

OT: dar, hann tyvärr inte fräsa idag, har två deadlines den här veckan. Är det ok pm vi grejar i början på nästa vecka?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Andax: Vad snällt, jag vet min begränsning när det gäller matematik och programmering...
Jag har gjort skivor med 80mm diaameter, hanterbart format. Spårseparationen på en vanlig LP verkar vara ca 10 varv per mm, här går det nog inte att ha mer än två varv per mm i alla fall i början innan jag har testat ut allt.
Lead in och lead out/loopspår får man trixa till sen, kanske räcker med en cirkel ytterst och innerst?
Z-rörelsen är svårare att räkna ut, jag har ju ett fjäderbelastat diamantgravyrstift, ska labba lite med fjäderspänningen men kanske 1mm mellan min-max i G-koden som resulterar i 0.1mm djupskillnad beroende på material. Testar med metaller nu så det får man nog justera.

Målet är väl egentligen att se om det går få någon form av identifierbart ljud ur en skiva graverad på CNC-maskin på annat material än vinyl så enkla fyrkantsvågor är väl en bra början, dvs två lägen.
De arbetar med ljud och "oljud" så om det bara resulterar i skrap och knaster så kan det också vara grundmaterial till något intressant, de gillade t.ex ljudet från min laminatskiva, väldigt basigt!
Här är den:
Photo 2011-10-19 10 13 10.jpg
Den är gjord av ett felexponerat glasfiberlaminat, därav Steampunk-looken. Det är inte konstant spåravstånd då den är gjord med spiralverktyget i illustrator.

Jag tänkte testa att göra en skiva i glas också, ska gå förbi ett glasmästeri nån gång nästa vecka.

Walle: hmm, intressant! Ska fundera!
Det är ingen brådska med fräsningen, tjäna ihop till mat och hyra först!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dar303 19 oktober 2011, 11:40:36, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Om jag tänker rätt borde det där inte vara svårt alls i SW.

Först en spiral och sen använda den för göra en loft.

Kan du rita en bild på hur du vill att spåret ska se ut.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ett första test kan vara en spiral spiral med diametern 80mm som börjar utifrån och går motsols/klocks inåt med 0,5mm per varv, borde funka med både diamant och roterande gravyr.
Innerst finns en cirkel så inte nålen hoppar av skivan. Egentligen borde det vara ett cirkelspår längst ut också men det är inte nödvändigt för test.

Som detta men med konstant avstånd mellan spåren:
VTH skivaillustration.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Bild

1min jobb. På rätt väg?

Går även att få olika djup på spåret, men då blir det lite mer jobb med en 3D-sketch.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det ser rätt ut! För att testa om man kan få ljud så lägg in vilken data som helst bara det låter!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Gjorde en enkel lösning nu med att rotera själva profilen efter banan.
Genom att ha en elliptisk profil så blir djupet varierande.

Om du ritar en enkel skiss på hur du vill ha det ska det nog gå att lösa.
Skulle tex gå att göra en loft istället. För att göra det enkelt blir det 4 olika djup per varv(Men olika för varje varv.

Spiraler är för övrigt bland det jobbigaste att skapa i SW, datorn segar som skjutton.
Skriv svar