Radiostyrd båt

Berätta om dina pågående projekt.
maxxflow

Radiostyrd båt

Inlägg av maxxflow »

Tänkte bygga en radiostyrd bogserbåt...
Bild

Ska förmodligen bygga i plywood, därav den kantiga fören och aktern... Svårt att böja plywood och få det runt och fint...
Någon som har nån bättre idé? Annat byggmaterial som går att böja/fixa runda former?
Har funderat på glasfiberarmerad polyester, men då måste man ju ha en form att plasta på, och det är jobbigare att fästa grejer (motorer, propelleraxlar, ...)

~770mm lång...
Motorerna är två stycken 12v 6A elmotorer från ett par länspumpar.

Propelleraxlar/propellrar och roder tänkte jag inhandla från Graupner om dom har några lämpliga modeller (vilket dom med största sannolikhet har). Ska kika hos en kompis som har deras 3-kilos-katalog :)

Var är det billigast att köpa underhållsfria blyaccar? (sånadär "helgjutna" svarta)
Hur stora såna finns det? Jag vill ju ha minst 12Ah iaf...

Om jag kommer över nån billig radiostyrning med många kanaler så kan man ju göra massa roliga grejer, tex. vridbart sökljus, lyftkran, etc.
Senast redigerad av maxxflow 11 september 2005, 00:18:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det går att få fint med plywood också om du har tålamodet. Gör köl och skär sedan ut spant enligt ritning, limma dessa på kölen och emot en däckslist samt eventuella slingers. När du har "skelettet" klara så är det "bara" att klä med tunna remsor av tunn plywood som du har förfuktat så att den blir smidig. När skrovet är klart så är det att slipa samt klä in det hela med tunna klasfibermatta och epoxi. Ett satans jobb, men blir bra. Finns en annan metod att bygga med fligolit som du limmar och skär med eltråd. När du är nöjd så plats in ditt skrov, slipa och gör det snyggt - därefter smälter du ur cellplasten med acceton och får ditt fina skrov kvar. Finns säkert fler metoder, men alla innebär mycket jobb om du vill ha det bra. Det går ju att köpa skrov också...
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Din första plywood-metod har jag inte tillräckligt med tålamod för :)
Att göra en form av frigolit och plasta på den kan vara en bra idé...

Men när jag tänker efter så gör jag nog på mitt första "kantiga" sätt iaf... Det är absolut enklast, och blir rätt bra resultat...
Dessutom är det bara bra att den är platt i fören, där ska man ju ha en gummikudde så man kan knuffa båtar / lägga till med fören :)

(Och nej, ritningen är inte ritad i paint :P Den är gjord i qcad, ett väldans enkelt och bra program...)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Kolla runt på modellhobbysidor - det finns väldigt många duktiga byggare som gärna ger hjälp, råd och tips! Är det inte denna helgen som det är modelldagar på sjöhistoriska förresten? Den typen av mässor är hur som helst riktiga guldgruvor till kunskap då det ofta är många riktigt duktiga byggare där. (gäller bara att inte deppa ihop när man ser vilka ruskigt snygga saker en del bygger...)

Biltema eller jula har billiga och skapigt bra blyaccar
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Jag gjorde något liknande när jag var yngre. Se bara till att använda någon växel imällan propellern och motorn / eller en relativt liten propeller. Annars riskerar du att bränna motorn vilket jag gjorde på min plywoodbåt :p. Den var också lite under en meter lång vill jag minnas med 12V 7Ah blyacc och en graupner 700BB tror jag.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det finns fina växlar att köpa idag som passar direkt på motorn och har en propelleraxel ut - spar mycket jobb onekligen. Graupner har en massa bra prylar för ändamålet - inte helt billigt iofs, men bra iaf.. ;)
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

www.rcgroups.com är ett kanon bra forum för modellbåtsbygge.
Har själv blivit helt såld på Vac-u-tug http://www.vac-u-boat.com/
Men med frakt, tull och moms blir det inte så billigt längre...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är den tråkiga biten av alla hobbies, det tenderar till att bli dyrt, men å andra sidan tar det lång tid att fixa så timkostnaden är låg.. ;)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det ska finnas ett nytt material som heter Depron. Mycket lätt och stark, du kan köpa ark och skära med vass kniv. Med lim blir allt stark.

Nu kommer hela båten att väg mycket lite så kanske är det inte så bra i alla fall. Mecket balast blir det.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

En sak med idén om att gjuta runt en frigolitform... Man måste vara noga med att täta mellan formen och plasten, annars kommer plasten att smälta formen, inte så lyckat.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Nu är ni ändå håller på att diskutera radiostyrda båtar så slänger jag in ett par bilder på en av mina.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Annars så kan man ta en EK-bit & fräsa den i den formen som båten ska ha & sedan så fräser man ur innehållet så båten blir så att säga urgröpt!.
Och sedan lite lack på den så får du en väldigt masiv & stadig "eka".
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

behöver du en bra o kraftig motor så har jag en om du vill... som är nästan exakt till just detta endamålet.

så om du behöver en så skrik till i ett pm eller i ett mail....
micke
Senast redigerad av MNorrgren 17 maj 2010, 17:39:53, redigerad totalt 1 gång.
f95heka

Inlägg av f95heka »

Batterier till din bogserbåt kan du köpa tokbilligt på biltema. se: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=95120
De har ett brett sortiment kapslade gelbatterier upp till 135 AH.
Har själv provat ett 50ah batteri i min eldrivna kanot med gott resultat.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Häftig idé. Ska bli spännande att se hur det blir.

En variant att bygga båten i skulle kunna vara det som "mashie" har gjort. Kollar på sidan 6 på http://www.mashie.org/casemods/y2k06.html

Sen att göra runda delar med plywood, beror väl på hur tjock plywood du har men går det inte att slipa till runda kanter om det är av det lite tjockare slaget?

Tittade lite på ritningen, på sidobilden finns det två saker som ser ut att vara cylindrar av något slag. De syns inte på top-bilden?
Skriv svar