Tjena!
Bygger en liten rörförstärkare. Behöver 300V DC.
Har transformator som transformerar (eller inte transformerar) till 220 (glödspänning 6V), Då med ratten på transformatorn inställd på 250V inspänning.
Vrider jag ratten till 220 inspänning får jag ut 250V och 7V glödspänning.
Hur fungerar det när man likriktar. är det nåt klurigt med att DCn blir högre när man likriktar? En lärare sa att det såg rimligt ut när vi testade med låg spänning.
Kommer inte ihåg vad vi fick för värden då. Men jag tycker det verkar orimligt nu när man får ut samma som man får in.
Tjo!
Transformator likrikta vadå?
Re: Transformator likrikta vadå?
Specifikationen för en transformator (samt spänning i eluttag) är benämnt i effektivvärde.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Effektivv%C3%A4rde
230 V är inte toppspänningen utan effektivvärdet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Effektivv%C3%A4rde
230 V är inte toppspänningen utan effektivvärdet.
jag fattar inte det där. är inte rms motsvarande DC värdet?
Mäter en standardmultimeter rms. i sånna fall borde ju 250V ac vara 250v DC?
Mäter en standardmultimeter rms. i sånna fall borde ju 250V ac vara 250v DC?
Vilken DC spänning man får ut. om man transformerat till 220V ac (vet inte om det är rms eller inte(,standard multimeter)).
Jag trodde att tex 20V AC rms var samma spänning som 20V DC och att 20V AC top är 14,14V DC om man tar delat roten ur två
Någon sa att man ska gångra det med roten ur två för att se hur mycket DC det blir. jag greppar inte det där.
Jag trodde att tex 20V AC rms var samma spänning som 20V DC och att 20V AC top är 14,14V DC om man tar delat roten ur två
Någon sa att man ska gångra det med roten ur två för att se hur mycket DC det blir. jag greppar inte det där.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
AC x 1.417 = DC (likrktat och glättat = brygga för likriktning och elektrolyt konding för glättning)
gött!!
precis vad jag ville höra. pinsamt att jag inte kan det där.
Då är det bara koppla in å köra. å inte sätta kondingarna åt fel håll. jävvlar vad det smäller då har jag hört, bokstavligen.
Tackar!!
precis vad jag ville höra. pinsamt att jag inte kan det där.
Då är det bara koppla in å köra. å inte sätta kondingarna åt fel håll. jävvlar vad det smäller då har jag hört, bokstavligen.
Tackar!!