Diodlampa styrd av rörelse, hjälp med projekt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
fireas

Diodlampa styrd av rörelse, hjälp med projekt

Inlägg av fireas »

Hej!

Tänker bygga en lampa med dioder inuti. Dock så vill jag att när man rör handen uppför lampan (kon-formad) så ska den lysa starkare.

Lampan skall innehålla kanske en 10-15 dioder och sensorerna runtom skall då ge olika utslag för olika avstånd, kanske t.o.n dessa http://www.hobbytronik.se/product_info. ... cts_id/150. Vet ni något om företaget?

Mina frågor :

- Att få olika antal dioder lysa beroende på avstånd (=utslag från sensorerna) kan vara lätt med mikrochip, men är inte bra på att programmera dem och undrar om ni har andra förslag på hur man kan göra. Transistor?

- Hur ska jag få ett par olika sensorer att jobba tillsammans och inte "krocka" (om den ena visar avstånd på 10cm och den andra 40cm, hur gör man då?)

Eller finns det andra sorters sensorer för avstånd, avstånden jag pratar om kommer vara ca 10-40 cm så rätt känsliga sensorer. (Ultraljudssensorer bättre kanske?)

Alla förslag /åsikter uppskattas
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Diodlampa styrd av rörelse, hjälp med projekt

Inlägg av Meduza »

Hobbytronik drivs av forumisten "JonasJ" och iaf jag har gjort affärer med honom, så det är "safe" :)

Borde ju gå att göra en analog styrning av något slag som styrs av analog-utgången på sensorn...
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

Tack:) alltid skönt att veta att de man köper av är pålitliga.

Analog styrning, förklara gärna mer vad du menar. :o
Användarvisningsbild
dubbear
Kontakt:

Inlägg av dubbear »

fireas skrev:
1 sensorerna runtom skall då ge olika utslag för olika avstånd,
2 Hur ska jag få ett par olika sensorer att jobba tillsammans och inte "krocka" (om den ena visar avstånd på 10cm och den andra 40cm, hur gör man då?)
1 Hur menar du här? Skall hand nära lampan på ett ställe ge starkt ljus medan hand nära en annan sensor ge svagt ljus?

2 Du kan ta ett medeltal på de båda, eller ge dom olika prioritet

Programmeringen av en uc blir så lätt att jag kan göra de åt dig eller hjälpa dig med det
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

Så här tänkte jag mig att det skulle se ut (Pinsamt att visa en så här simpel ritning)

Bild
Dvs. sensorn kommer att vara riktad snett uppåt.

Bild

Hade varit guld värt och jättekul om du kunde hjälpa mig med programmeringen, jag har ett pickit 2 men har inte installerat eller något:) kanske kan lära mig nu:)

Själva uppkoppling hade varit mycket enklare.

Kommer ha ett antal dioder så kanske avstånd i steg om 5-8. Ju närmre toppen (dvs längre ifrån sensorn) desto fler dioder tänds. I u-miljö kan jag tänka mig att det är lätt (inte för mig dock:( )

Några tips på u-miljöer ( eller kanske finns en med pickitet? jag har inte öppnat hehe). Ska jag köpa något särskilt u-processor?

Tack för alla era svar och åsikter!
Användarvisningsbild
dubbear
Kontakt:

Inlägg av dubbear »

Jag kör i Hi-tech c, Kommer inte ihåg varför jag valde den en gång i tiden

Det finns färdiga exempel på hur man gör Analog till digital konvertering i Samples mappen,
Om du har ett pickit så har du ju redan en pic att laborera med då det följer med en på testkortet

Ladda ner och installera mplab och mjukvaran till pickit.

http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en023805
o
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... t=SW007002

Ja har för mig den frågar om Hi-tech c när man installerar mplab, Så de är ju bara att tacka ja där
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

Ska ta och köpa grejerna, mäta fram lite data och ladda ned programmen. Återkommer när jag lekt lite och stött på problem!

Tack för svaren än så länge, återkommer snart:)
Användarvisningsbild
dubbear
Kontakt:

Inlägg av dubbear »

Det låter som rätt väg att gå.
Om du har pickitet så finns det en liten potentiometer på kortet som går att öva AD med, finns även leds.
så du kan ju i princip göra allt du behöver på kortet
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

Låter som en ide :) jag kommer att testa lite på kortet och testa mig fram. Fastnar jag så återkommer jag. :) annars så kommer projektet upp väldigt snart bland projekten! :)

Tack för all hjälp så läge. Väntar på hemleverans av grejerna, sedan hör jag av mig igen:)

Undrar dock: kommer nog tt koppla 2 dioder per pinne ( för det är väl 5V ut på pinnarna?)

Kommer ju få använda rätt mÅnga pinnar, hur får ni det att räcka? Kommer ha 24 lysdioder
Skriv svar