Extern mobilbatteriladdare??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
behoverhjalp

Extern mobilbatteriladdare??

Inlägg av behoverhjalp »

Nu är det så här att den väldigt känsliga USB-ingången till min Sony Ericsson Vivaz har gått sönder. Jag är inte så teknisk, men det är de små sakerna i telefonens USB-port som har blivit lite för oförsiktigt behandlade. Mobilen laddas i vilket fall inte med den vanliga laddaren..

Då jag inte vill köpa en ny telefon så tycker jag att det vore toppen om det fanns externa laddare för mobilbatterier! Sådana som det finns till kamerabatterier där man bara lägger i batteriet i en dosa som är kopplat till ett vägguttag. MEN FINNS DET SÅDANA?

Batteriet heter EP500, Li-Polymer 3.7 V, 1200 mAh, 4.4 Wh

En kortsiktig lösning är ju förstås att stoppa i batteriet i någon annans telefon och låta det laddas där, men det är lite drygt och håller inte riktigt i längden..

Om någon vet om det överhuvudtaget finns externa mobilbatteriladdare eller någon annan lösning, säg gärna till! :)

Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
v-g
EF Sponsor

Re: Extern mobilbatteriladdare??

Inlägg av v-g »

Välkommen till EF!

Du kunde ju tex ta en laddare för kamerabatteri som har LiPo som kraftkälla. I princip är alla LiPo laddare lika de laddar upp till en viss volt/cell med en strömbegränsning.

Alternativt kan man ladda med en laddare avsedd för hobbybatterier.

En sån laddare hittar man enkelt på ebay billigt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

vad sägs om http://www.dustinhome.se/sony-ericsson- ... 5010442481
kan det vara något?

edit komplementera med en http://www.dustinhome.se/swiss-travel-c ... 5010384103 för ladda direkt från väggen om du inte redan har en microusb laddare och en microusb kabel.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Inte en aning om vad som finns till just din mobil, men jag köpte en laddare till min SE X10 Mini Pro (BST-38 batteri) på Ebay, kostade ett par tior eller så :)
Så mitt tips är att kolla Ebay, om du inte redan gjort det.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Micke_s skrev:edit komplementera med en http://www.dustinhome.se/swiss-travel-c ... 5010384103 för ladda direkt från väggen om du inte redan har en microusb laddare och en microusb kabel.
Notera hur stiften på bilden är böjda - om de är böjda sådär så lyckas man "aldrig" få i den i en petskyddad budget-grendosa.

Jag har funderat på att tillverka en speciell "kloss" för att bryta isär ihopböjda stift som strular i petskyddade uttag...
Ralphu

Inlägg av Ralphu »

Är det någon som har ett tips på en laddare till HTC-batterier (närmare bestämt HTC Incredible S) så tar jag tacksamt emot detta!
Skriv svar