Smycken av lödtenn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
monwa

Smycken av lödtenn

Inlägg av monwa »

Hej!
Tänkte göra smycken av lödtråd m.m.
Någon som vet hur det funkar?
Vilket underlag ska man ha för att inte tennet ska fastna när det stelnar?
Andra tips som Ni har av värde kring detta hobbyprojekt!
Tar tacksamt emot tips och råd!
Senast redigerad av blueint 16 oktober 2011, 11:34:55, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: lödtenn
Användarvisningsbild
Icecap

Re: lödtenn

Inlägg av Icecap »

Wellpapp fastnar tenen inte i.
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Glasskiva om det inte är förmycket lod så att den spricker. Annars värmetåligt gjutmassa likn. Tennsoldat gjutning
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Vattenbad kan också ge spännande former, men ta det försiktigt.
Sedan kan nog blyfri lödtenn vara en ide om det ska vara smycken.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, du vill absolut inte använda blyat tenn till smycken, det är inte alls speciellt nyttigt.

Hur det är med blyfritt lod vet jag inte, om det innehåller andra hemskheter, men det finns väl ren tenntråd annars.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har vi inte en Tenn/Silversmed här på forumet?
blueint
Kontakt:

Re: Smycken av lödtenn

Inlägg av blueint »

Keramik borde fungera som underlag?

Skulle avråda från all onödig hudkontakt med lödtenn övh.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bakplåtspapper och blyfritt tenn
sorry

Inlägg av sorry »

Tennet bör och ska innehålla silver för att använda till smycken .

Tenn tål inte temperaturer under plus 10 grader utan drabbas då av tennpest som förstör ytan , dessutom är det smittfarligt . det smittar friskt tenn .

För att göra smycken av tenntråd typ samearmband bör man välja silvertråd i stället .
Låt silvertråden oxidera lite efter bearbetning så liknar det tenn .

Lödtråden är för mjuk och det är nog tenntråd utan inblandning av silver med så det är svårt att få det att inte deformeras .

http://www.decorbit.com/Kort%20om/kortOmTenn.html
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Silver är bättre till smycken men har högre smältpunkt, men har för mig det bör vara ca 2-4% (eller högre) eller någonting sådant i lod för smyckesframställning.

Samearmbanden är gjorda av tennstänger som man drog genom hålskivor av ben.
Det går att brodera med lödtenn, även blyat om det inte kommer i kontakt med hud eller matvaror men resultatet blir inte lika bra.
Tenn med mycket hög blyhalt blir grått och trist och rent bly har en smälttemperatur på nära tre gånger smältpunkten för tennlod, det går inte att smälta med en vanlig lödkolv (jag vet för jag har testat... Man måste använda gas eller en mycket stark lödkolv, ångorna är dessutom giftiga). Samma med höglegerat silverlod.

Idag finns dragskivor av stål men det är ganska svårt att dra egen tenntråd om man är ovan. Går säkert att göra egna dragskivor då tenn är såpass mjukt i sig.

Men det går måhända att få till hyfsat om man väljer tråd som är massiv och ej hartsfylld eller liknande eller legerad med underliga "blyfria" ämnen.
Inte heller ämnen som antimon och liknande (vanliga legeringsämnen) är särskilt nyttigt att få i sig, men fara är mest om man får det i sig så kan tänkas blyat tenn skulle fungera om man tex har läder emellan. Men, som sagt...

Rent tenn är mig veterligen inte giftigt men förekommer normalt inte som lödtenn idag pga tekniska orsaker då rent tenn beter sig konstigt med tiden i lödningsförbindelser (tenn nålar, dålig beständighet, mm). vanligast var 60/40, dvs 40% tenn. (kan även vara 2-4% ca andra legeringsämnen beroende på vad det är, tex antimon ger vissa tekniska fördelr men vet ej om det förekommer i just lödtenn men det ger som bieffekt en hårdare legering att jobba med vid plastisk formning).
Tennpest är sällan problem med smycken, mest större tennföremål som behållare, fat och stakar mm som står långa perioder i ouppvärmda sommarstugor och liknande (bör alltså som sagt hålla min 13 grader för långtidsförvaring av tennföremål) dock är tennpest en kemisk reaktion så den är ytterst beroende av klimatförhållandena.

:

Edit: Sorry kan detta kanske bättre, var länge sedan jag höll på... :)

.
Skriv svar