Delta V schema?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Delta V schema?

Inlägg av Henry »

Är ute efter ett schema på DeltaV delen så man kan tillverka sin egen laddare som har just denna detektering av fulladdade batterier. Har hittat några scheman men dom ser inte ut att fungera överhuvudtaget som dom skall och hade med stor sannolikhet förstört batterierna istället.

Någon som har någon länk som jag missat eller kanske tom ett schema liggandes?
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Om jag inte är helt ute och cyklar, så går DeltaV ut på att man mäter spänningen över cellerna under laddningen och kontrollerar att den stiger gradvis för att sedan avbryta laddningen när spänningen vänder och börjar sjunka. Då är det fulladdat och man måste avbryta för att inte skada cellerna.
Så igentligen handlar det nog mest om att ha en skaplig A/D och sedan låta en uC göra jobbet.
Rätta mig den som vet bättre...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det finns färdiga kretsar för detta. I dess datablad hittar man sannolikt ett schema för hur de kopplas i standardutförande. Kolla hos de stora IC-tillverkarna (som dessutom levererar samples!), maxim, fairchild, nationalsemi, analog, freescale, etc...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Låter korrekt, finns också laddningskretsar som tar hand om det där om man inte vill slösa pengar på uC.

Men det borde väll gå att bygga en analog med, om man tar två kondingar, en direktkopplad på laddnings spänningen och en via ett motstånd, och sen jämför dessa två spänningar (självklart kompenserad för spänningsfallet i motståndet). Då borde väll spänningen över den som går via motståndet släpa efter jämfört med den som ligger direkt på spänningen. Då är det ju bara att jämföra, och när motståndskondingen har ett högre värde än den utan så bryter man.

Fast det är ju sant uC låter enklare :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja kretsar som tar hand om detta finns ju men det jag hade tänkt mig var att bygga just en analog variant, varför göra någonting lätt för sig när man kan göra det svårt? :)

Har också tänkt så som du säger med kondingar. Men det som kan hälla grus i maskineriet är att om man snabbladdar batterier så kommer spänningen när dom är helt klara att ha sjunkit med bara några få 10-tals mV läste jag härförleden. Då kan det bli problem med tanke på precisionen och ev också kondensatorerna.

Men ni skall ha tack för era tips.
Skriv svar