Hej.
Jag håller just nu på att tillverka en DDR-matta (http://www.daysignmedia.com/images/pers ... ype-03.jpg). Kort sagt är det en dansmatta med fyra olika tryckkänsliga knappar som styr spelet. Min version är dock lite modifierad och kommer inte att innehålla 4 knappar som originalet utan istället 32 stycken! För att få in knappsignalerna till datorn/tv-spelet använder ja mig utav en I-PAC2 (http://www.ultimarc.com/ipac1.html).
Nu i efterhand har jag kommit på att det skulle kunna vara fint att ha LED-lampor som indikerar vilken knapp som används. Tanken är att man skall kunna trycka på en av knapparna, LED-lampan tänds och förblir tänd tills någon trycker på knappen igen. Är detta möjligt att lösa på ett enkelt sätt?
Tack på förhand.
Få LED-lampor att fungera ihop med en I-PAC2
Re: Få LED-lampor att fungera ihop med en I-PAC2
Någon som skicka mig i rätt riktning med någon hemsida eller liknande?
Skummatta + folie på var sin sida. Mät med MCU. Kika på hur textilarna i Borås löst det.
blueint: Tack. Men jag tror det blev ett litet missförstånd. Den tryckkänsliga delen till knappen är löst med en liknande metod som du beskriver. Det jag saknar är dock någon form utav bekräftelse att knappen trycks ned, i detta fall en LED-lampa som bibehåller sin styrka tills knappen trycks ned igen.
Det borde väl vara möjligt att låta PC'n som tar emot knapptryckningen skicka ut en signal till en serie/USB-port som styr vilken LED som ska slås på och av. Denna funktion kan läggas in i spelprogrammet eller som en hook på keyboard.
Att dekoda dessa data i mattan är knappast ett större problem.
Det går såklart att göra direkt i mattan med en mikroprocessor (enklaste lösningen) som avkänner brytarna tillsamman med I-PAC2'an. Då tänder den rätt LED och kan styra en viss maximal tid som LED'n är tänd osv. På det vis behöver PC'n inte vara inblandat alls.
Att dekoda dessa data i mattan är knappast ett större problem.
Det går såklart att göra direkt i mattan med en mikroprocessor (enklaste lösningen) som avkänner brytarna tillsamman med I-PAC2'an. Då tänder den rätt LED och kan styra en viss maximal tid som LED'n är tänd osv. På det vis behöver PC'n inte vara inblandat alls.