Volvo equalizer till eftermarknadsstereo?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Volvo equalizer till eftermarknadsstereo?

Inlägg av MiaM »

Sorry att jag väcker en gammal tråd.

Jag provade att googla på den där, fick den här sidan:
http://www.brickboard.com/RWD/volvo/135 ... iring.html

1. From Equal. to Stereo left
2. Ground
3. From Stereo to Equal. left
4. From Equal. to Stereo right
5. From Stereo to Equal. right

Det betyder att en såndär kan kopplas in i uttaget för bil-vinylskivspelare på en antik bilstereo, och vice versa så kan man koppla en bil-vinylskivspelare i equalizeruttaget på en volvostereo från den där EQ'ns tidsålder. (Reservation för vad som är in/ut, men det är ju bara att använda en färdig kopieringsadapter).
Jag tänker alltså på sånahär spelare (EBAY-söklänk) :wink:

Jag har en urgammal Blaupunkt-bilstereo liggandes som har just 5-pol din för vinylspelare, den stereon är så gammal att det är bara bandspelaren som har stereoljud, det var inte bestämt vilket system som skulle användas på FM-radio när den var ny... Jag har använt det uttaget för att köra portabel cd-spelare.

Hur som helst, om du vill använda EQ'n så är det bara att köra en färdig adapter mellan 5-pol din och 4st RCA, och trycka in de två "in" till stereons line out, och de två "out" till ingången på ett slutsteg.

Om du har nån slags ut+ingång på stereon för "processor" (typ för att köra equalizer, delningsfilter o.s.v. ihop med stereons inbyggda slutsteg) så kan du till och med klara dig utan ett löst slutsteg.

Om det inte finns färdiga uttag i bilen för den röda + svarta kabeln så kopplar du den röda till "remote amp control" eller motsvarande på stereon och den svarta till jord direkt på stereon.
Skriv svar