Liten snabb videoväxel (växla mellan 2 källor)
Liten snabb videoväxel (växla mellan 2 källor)
Hej!
Jag funderar på att skapa en sorts 3d kamerabild som skall ge bättre djup än en vanlig kamera
Man monterar 2st små kameror sida vid sida, kalibrerar dessa så att de ser mot samma punkt.
En arduino? sköter växlingen mellan dessa 2 kameror och skickar sedan signalen vidare på en vanlig video out.
(jag skickar över bilden via en videolänk)
Borde inte detta uppfattas som 3d när man ser på bilden på ex en tv eller som i mitt fall med video goggles...
Förutsatt att man inte får oönskat flimmer (dålig fps) eller blackouts
Kanske man kan ställa frekvensen med en pot eller med knappar under utvecklingsfasen.
Dessa bör senare tas bort för att hålla nere vikten.
Vad tror ni som kan mycket mer om elektronikens värld än jag? tacksam för inputs...
//UndCon
Jag funderar på att skapa en sorts 3d kamerabild som skall ge bättre djup än en vanlig kamera
Man monterar 2st små kameror sida vid sida, kalibrerar dessa så att de ser mot samma punkt.
En arduino? sköter växlingen mellan dessa 2 kameror och skickar sedan signalen vidare på en vanlig video out.
(jag skickar över bilden via en videolänk)
Borde inte detta uppfattas som 3d när man ser på bilden på ex en tv eller som i mitt fall med video goggles...
Förutsatt att man inte får oönskat flimmer (dålig fps) eller blackouts
Kanske man kan ställa frekvensen med en pot eller med knappar under utvecklingsfasen.
Dessa bör senare tas bort för att hålla nere vikten.
Vad tror ni som kan mycket mer om elektronikens värld än jag? tacksam för inputs...
//UndCon
Re: Liten snabb videoväxel (växla mellan 2 källor)
Det kommer inte upplevas som 3d.
Båda dina ögon kommer ju se samma bild. Alltså kan inget djupseende uppstå
Båda dina ögon kommer ju se samma bild. Alltså kan inget djupseende uppstå
att växla mellan två videosignaler är väldigt komplicerat....
men i ett par videoglaögon slipper du att det, bara att visa en kamerabild i var sitt öga.
men i ett par videoglaögon slipper du att det, bara att visa en kamerabild i var sitt öga.
Det funkar faktiskt förvånansvärt bra att växla mellan två bilder för att skapa en slags 3D-effekt. Jag har aldrig sett exempel på när detta gjorts med film, tror mest det kommer se hackigt eller suddigt ut.
Senast redigerad av dubbear 14 oktober 2011, 01:05:00, redigerad totalt 2 gånger.
Problemet är att mina goggles inte har 2 inputs dvs en för varje öga...
Videokamerorna har 0,008LUX 1/3CCD
Jag hittade en liten växel som styrs med en RCkanal dvs PPM och den har 2 in och en ut...
Då är det en rätt enkel sak att ha en arduino som skickar in 1000 eller 2000 (PPM) för att växla mellan dessa 2 ingångar
Frågan är hur snabbt prylen klarar av att byta bild...
den kostar inte mycket heller så det är värt ett försök.
Videokamerorna har 0,008LUX 1/3CCD
Jag hittade en liten växel som styrs med en RCkanal dvs PPM och den har 2 in och en ut...
Då är det en rätt enkel sak att ha en arduino som skickar in 1000 eller 2000 (PPM) för att växla mellan dessa 2 ingångar
Frågan är hur snabbt prylen klarar av att byta bild...
den kostar inte mycket heller så det är värt ett försök.
Jag är inte hundra på att jag förstått dig rätt. Men som jag förstått det så snackar du om att växla kameror? I så fall tror jag att du kommer få problem med snabba växlingar. Du behöver nog någon form av processor som ger konstant videosignal ut till skärm/brillor och låta växlingen ske i den utsignalen. Fast det kanske är så du har tänkt?
Växlar du bara kameror tappar du ju signal under växling och det lär nog inte fungera.
Växlar du bara kameror tappar du ju signal under växling och det lär nog inte fungera.
Hej!
Jag funderade på att försöka använda denna
Istället för att byta mellan de 2 videokamerorna med en kanal på radion kan man koppla in en Arduino sänder växelvis 1000 resp 2000 i PPM signalen (min/max)
Det är där en fördröjning kommer på plats för att bara loopa och skifta mellan dessa 2 värden kommer gå tokfort och det tror jag inte att den lilla saken klarar av samt att det inte är någon större nytta med att byta bilder mer än 25FPS (PAL)
Jag lägger en order på den iaf för €20 är inte så farligt för en sak som kanske kan lösa större delen av arbetet själv.
(skulle det inte gå kan jag ha den till att växla manuellt mellan 2 kameror på flygplanet)
//UndCon
Jag funderade på att försöka använda denna
Istället för att byta mellan de 2 videokamerorna med en kanal på radion kan man koppla in en Arduino sänder växelvis 1000 resp 2000 i PPM signalen (min/max)
Det är där en fördröjning kommer på plats för att bara loopa och skifta mellan dessa 2 värden kommer gå tokfort och det tror jag inte att den lilla saken klarar av samt att det inte är någon större nytta med att byta bilder mer än 25FPS (PAL)
Jag lägger en order på den iaf för €20 är inte så farligt för en sak som kanske kan lösa större delen av arbetet själv.
(skulle det inte gå kan jag ha den till att växla manuellt mellan 2 kameror på flygplanet)
//UndCon
För att få 3D-effekt måste ju ögonen se olika bild? Att bara växla mellan kamerorna kommer väl bara att ge en "suddig" bild, lite "dubbelseende" ungefär?
Det är ju relativt enkelt att testa med nån videoredigeringsprogramvara. Spela in en film med vardera kamera och byt sen ut varannan frame. Ser det ut som 3D?
Det är ju relativt enkelt att testa med nån videoredigeringsprogramvara. Spela in en film med vardera kamera och byt sen ut varannan frame. Ser det ut som 3D?
Det är så klart så att 3D ("djupseende") helt och hållet bygger på
att de båda ögonen var för sig ser *olika* bilder. Att bara snabbt
växla bild, fast där båda ögonen hela tiden ser samma bild fungerar
inte alls. Om det fungerade så skulle även en enögd kunna få en 3D
effekt på så sätt, vilket kanske är lättare att förstå att det inte fungerar.
Det hela bygger på ett missförstång kring hur 3D/djupsende uppstår.
att de båda ögonen var för sig ser *olika* bilder. Att bara snabbt
växla bild, fast där båda ögonen hela tiden ser samma bild fungerar
inte alls. Om det fungerade så skulle även en enögd kunna få en 3D
effekt på så sätt, vilket kanske är lättare att förstå att det inte fungerar.
Det hela bygger på ett missförstång kring hur 3D/djupsende uppstår.
Ska du bara ha en ren switch som inte genererar någon egen bild ut kommer du behöva synca dina två kamror så att bägge två börjar sina syncpulser exakt samtidigt.
Misstänker att det är vanliga composite video signal? Det är alltså en signal som sänder ut linje för linje av bilden, bägge kamrorna måste alltså rita samma linje samtidigt för att en ren switchning inte ska få monitorn att tappa syncen.
Den switch du länkar till funkar säkert perfekt när det bara gäller att växla långsamt, men skärmen lär blinka till när den måste synca om sig till den nya videosignalen, denna blink är sannolikt ett par bildruter lång (varje bildruta är ju bara 40ms)
Misstänker att det är vanliga composite video signal? Det är alltså en signal som sänder ut linje för linje av bilden, bägge kamrorna måste alltså rita samma linje samtidigt för att en ren switchning inte ska få monitorn att tappa syncen.
Den switch du länkar till funkar säkert perfekt när det bara gäller att växla långsamt, men skärmen lär blinka till när den måste synca om sig till den nya videosignalen, denna blink är sannolikt ett par bildruter lång (varje bildruta är ju bara 40ms)
Det framgår inte hur snabb den där switchen för RC är, men kolla även på:
http://www.tradera.com/2st-12x8-BiMOS-E ... _141328811.
De kan switcha i "video-fart".
Inte för att det kommer att fungera ändå...
http://www.tradera.com/2st-12x8-BiMOS-E ... _141328811.
De kan switcha i "video-fart".
Inte för att det kommer att fungera ändå...

Ja ska man switcha mellan två videosignaler så mer eller mindre måste de ju vara synkade. Det enklaste är ju om kameran kan ta en extern synk (så fungerade det väl "förr i tiden"), sen började man väl med fördröjningsledningar för att synka videosignalerna och numera så går väl bilden digitalt nästan hela vägen så då kan man fördröja mha en minnesbuffert upp till en frame.
Normalt har man väl alltid en "mastersynk", som antingen kan vara en av videokällorna eller en rent virtuell synk som alla källor synkas mot. Jag vill minnas att videomixers för sisådär 20 år sen hade en ingång märkt just med att den används som master.
Normalt har man väl alltid en "mastersynk", som antingen kan vara en av videokällorna eller en rent virtuell synk som alla källor synkas mot. Jag vill minnas att videomixers för sisådär 20 år sen hade en ingång märkt just med att den används som master.
Ska det bara växlas mellan två kamereor kan du likagärna änvända ett vanligt växlande relä.