SMTP, mail-headers och Outlook

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
H.O

SMTP, mail-headers och Outlook

Inlägg av H.O »

Hej,
Finns här någon med kunskap om SMTP och/eller Outlook?
Anledningen till den något diffusa frågan är att jag inte är på det klara med var problemet ligger.

Problemet ifråga är följande:
Jag har skrivit en SMTP klient för mitt PIC/W5100-kort. Jag har en domän registrerad hos one.com så jag använder deras SMTP-server för att skicka mail från PIC/W5100-kortet till mitt mail-konto. Problemet är att när jag läser/tittar på mailet i Outlook 2003 (som accessar mail-kontot via IMAP) så visas hela mail/internet-headern som text i bodyn på mailet. Alltså, From, Subject osv plockas korrekt från headern och populerar ”kolumnerna” i Outlook men hela headern, dvs allt man ser om man högerklickar på mailet och väljer Alternativ, syns i ”meddelandefältet” och jag förstår inte varför:
Outlook.jpg
Jag testade att Telnet’a till samma SMTP-server, skickade ett mail men resultatet är detsamma. Så här såg konversationen via Telnet ut och strukturen är densamma i min SMTP-klient:
Telnet.jpg
Om jag däremot loggar in på mail-kontot via One’s web-mail så syns inte headern i bodyn:
Webmail.jpg

Är det någon som har nån gissning på hurvida problemet är i mitt sätt att skicka mailet (och i så fall vad kan det vara som saknas eller är fel) eller om det är en inställning i Outlook och/eller det sätt som Outlook läser min mailbox (via IMAP) på servern? Inga andra mail visas på det här sättet så det borde ju vara något jag gör fel när jag skickar...men vad?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Re: SMTP, mail-headers och Outlook.

Inlägg av Nerre »

En vild gissning: Problem med CR/LF eller nåt sånt?

Headerraderna åtskiljs ju bara från body med en tomrad, om Outlook inte tolkar tomraden som tomrad så tar den troligen allt som body.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Förslag:

Kör telnet mot IMAP servern och få reda på vad som verkligen finns där. Microsoft Outlook är gräsligt konstruerad.

Skapa en fakad SMTP server så att du kan se hur din MCU klient verkligen gör.

Ditt upplägg är beroende av:

* Mikrokontrollerns programmering
* one.com:s SMTP server
* IMAP servern
* Microsoft Outlooks ev inkompatibla implementation
H.O

Inlägg av H.O »

Tack för svar boys,
Nerre, om Outlook tog allt för body så borde den ju inte populera Från och Ämne (i Outlook) med det jag anger i From: och Subject: fälten i headern, eller? Om allt tolkades som body borde (väl?) Från inehålla mailkontots adress och Ämne vara blank, det är i alla fall vad som händer om jag helt skippar To:, From:, Subject: och eventuellt Date:

Jag säger inte att det inte är eller kan vara problemet jag bara tänker högt.... Jag testade att lägga till ytterligare en tomrad mellan header och body men det blev ingen skillnad - mer än att det så klart blev ytterligare en tomrad mellan header och body....

blueint,
Om jag ska knacka en fakad SMTP-server och det sedan inte funkar så vet jag ju inte om det är min hemmknackade SMTP-klient eller min hemmaknackade SMTP-server som strular. Har du nått tips på nått jag kan köra i Windows och som kan lyssna på extern adress, inte bara localhost?

Ska titta på hur man kör Telnet mot IMAP, det är inget jag gjort förut.

Outlook må vara gräsligt konstruerat (?) men det visar ju alla andra mail korrekt, även dom jag skickar med Outlook via samma SMTP-server. Så det borde rimligtvis vara något jag gör fel när jag skickar från min SMTP-klient men eftersom samma sak händer när jag skickar med Telnet så har jag problem att lista ut vad det är.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag tror din vän skulle vara wireshark, om du kan återskapa felet med smtp via telnet från din maskin är det enkelt att sniffa den. Om du sen kan skicka ett mail via något fungerande mailprogram via samma smtp från din dator kan du jämföra dina två wireshark loggar ner till bytenivå. Om inte annat kan du posta loggen från din telnet session så får vi jämföra med RFCn :)

Tänk bara på att ev password kommer finnas med i loggen!
H.O

Inlägg av H.O »

Mmm, ja felet blir ju som sagt samma när jag kör Telnet så det borde jag kunna sniffa med Wireshark. Det konstiga är att när jag skulle börja koda på SMTP-klienten så försökte jag köra Wireshark när jag skickade med Outlook men den snappade inte upp något SMTP över huvud taget (jag vet att SMTP går över TCP). Jag får ta och testa det igen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om det funkar att skicka till one.com SMTP server med Outlook. Skriv en fejk SMTP server som sparar ingående trafik och fejkserverns respons. Mata sedan loggen till den riktiga one.com SMTP servern. Då har du kommit ganska långt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Provade precis att göra samma sak mot min smtp server.
D.v.s körde en telnet och skickade ett mail, och det verkar
fungera. Det som kommer fram är raden "This is a test message"
och i mail-listan har de olika kollumnerna data från to:, from:, och subject:
som det ska vara. Men de syns alltså inte i body.

Jag kör Thunderbird som client och har Telia som mail-provider.
Min lokala smtp-server har "mailout.telia.com" som mail gateway.

Kan din smtp-klient skicka via valfri smtp-server ? Du skulle kunna
testa att skicka via min server. Eller kanske inte :-) Just nu får jag inte
igång accessen utifrån mot port 25. Från localhost går det bra mot
port 25, men inte hemmifrån...

En sak till... Det där meddelandet "Extra radbrytningar i det här meddelandet
har tagits bort", är det normalt att du ser det ?

Kod: Markera allt

$ telnet localhost/port=25
%TELNET-I-TRYING, Trying ... 127.0.0.1
%TELNET-I-SESSION, Session 01, host localhost, port 25
220 jescab2.dyndns.org V5.6-ECO5, OpenVMS V8.3 Alpha ready at Thu, 13 Oct 2011  
helo
250 jescab2.dyndns.org Hello LOCALHOST, pleased to meet you
mail from: <system@jescab2.dyndns.org>
250 <system@jescab2.dyndns.org>... Sender OK
rcpt to: <jan-erik.soderholm@telia.com>
250 < <jan-erik.soderholm@telia.com>>... Recipient OK
data
354 Start mail input; end with <CRLF>.<CRLF>
to : Janne
from: System
subject: test

This is a test message
.
250 OK
quit
221 jescab2.dyndns.org Service closing transmission channel
%TELNET-S-REMCLOSED, Remote connection closed
-TELNET-I-SESSION, Session 01, host localhost, port 25
$
blueint
Kontakt:

Re: SMTP, mail-headers och Outlook

Inlägg av blueint »

Det går att ställa en hel del parametrar i telnet också, t.ex CR/LF.

AndLis förslag är värt att kika på.
H.O

Inlägg av H.O »

sodjan,
Tack för att du testar!
Nej, det där Extra radbrytningar... ser jag normalt sett inte, vare sig om jag skickar till mig själv från Outlook eller från web-mail. Den raden ser jag endast i de meddelanden jag skickar från min SMTP-klient (PIC/W5100-kortet) OCH de meddelanden jag skickar via Telnet. Man kan klicka på raden och välja Återställ radbrytningar men det gör ingen skillnad i det läget.

Jag kan inte se någon direkt skillnad mellan din Telnet-session och min (skärmdump tidigare i tråden) förutom att jag kör med autentisering. Själva headern och bodyn ser ju snarlika ut, eller missar jag något?

Jag försökte köra Wireshark och sniffa Telnet med det sprack såklart - där skickas ju varje tangentryck för sig så det blir liiite jobbigt att lappa ihop så att säga. Sen testade jag, igen, sniffa när jag skickar med Outlook och en skillnad jag såg direkt var formatet på From och To i headern. I headern från Outlook var det From: "Henrik" medan jag har kört From: Henrik så jag testade det utan framgång...

Jag borde kunna köra via vilken SMTP-server som helst. Just nu kör jag extended (EHLO) eftersom one.com kräver autentisering men det kan jag ju ändra, bara för att testa. Oavsett vad får det bli i helgen, nu är det läggdags...

EDIT: Testade Telnet till mailout.telia.com men det funkade såklart inte att skicka till min domän därifrån utan att logga in, vilket jag inte kan eftersom jag inte har konto där. Fast jag har ju Telia som ISP så jag skulle ju kunna sätta upp ett konto bara för att testa.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Nej, det där Extra radbrytningar... ser jag normalt sett inte,

Hm. Framgår det *var* den tycker att det är extra radbrytningar?
När du väljer "Återställ radbrytningar" så blir det alltså ingen synlig skillnad alls?

> ...var formatet på From och To i headern.

Jag testade att lägga till " kring både to, from och subject. För from:
plockades de bort men för from och subject så finns de kvar när jag
läser mailet i Thunderbird. Det har nog inget med ditt problem att göra.

Jag hade som sagt problem att få igång port 25 utifrån, det bar sig
väldigt märkligt åt, även min ssh session mot samma maskin "dök"...
Jag får kolla i adsl-routern/brandväggen om jag har lagt in något speciellt
för port 25, kanske bara släpper in telias mail servers eller nått...

När jag kör från localhost så är det alltså i en ssh session från min terminalemulator
på PC. Jag loggar allså in på servern och kör telnet där mot localhost/port=25,
alltså smtp servern. Jag sitter alltså hemma och servern är på kontoret.

Det jag provade var att bara byta till port 25 direkt i min terminalemulator
så att jag kommer rakt in till smtp servern. Borde fungera, det är ju så
alla externa mail kommer, med reservationen att de då alltid routas via
Telas mail-gateways...
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

I kampen mot spam blockar dom nog port 25.
Fick lägga till ett alternativt port nummer på min smtp server hemma för att alltid kunna nå den.
H.O

Inlägg av H.O »

>Hm. Framgår det *var* den tycker att det är extra radbrytningar?
När du väljer "Återställ radbrytningar" så blir det alltså ingen synlig skillnad alls?

Utryckte mig lite missvisande där - det syns skillnad i "textrutan" men problemet kvarstår. Jag får återkomma med besked beträffande exakt vilka rader den "återbryter" men det jag kan säga är att det, både innan och efter "återbrytningen" FINNS en tomrad mellan de header-fält jag fyller i (To: From: etc) och det jag vill ska vara body'n.

Uppfattat beträffande From: "nnnn", jag märkte som sagt inte heller någon skillnad.

One's server (som jag testar mot) använder port 2525. Jag är 100% med på exakt vad du gör (ssh/localhost osv) men jag antar att du (i Windows terminologi) kör fjärrskrivbord från din PC till servern och "där" kör Telnet mot Telias SMTP-server - är det korrekt uppfattat? Eller kör du en SMTP-server på DIN server som sedan "skickar vidare" till mailout.telia.com? Vet iofs inte om det kan ha någon betydelse beträffande problemet i fråga.

Tack igen för hjälp och idéer!
Nerre

Inlägg av Nerre »

H.O skrev:Tack för svar boys,
Nerre, om Outlook tog allt för body så borde den ju inte populera Från och Ämne (i Outlook) med det jag anger i From: och Subject: fälten i headern, eller? Om allt tolkades som body borde (väl?) Från inehålla mailkontots adress och Ämne vara blank, det är i alla fall vad som händer om jag helt skippar To:, From:, Subject: och eventuellt Date:
Nej, Outlook försöker "vara smart" och letar i Body om den inte hittar header. Som sagt var, Outlook är gräsligt konstruerad...
Nerre

Inlägg av Nerre »

H.O skrev: Jag kan inte se någon direkt skillnad mellan din Telnet-session och min
Den skillnad jag ser är "helo" vs "ehlo".
Skriv svar