Liknande CANBUS / MODBUS protokoll..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fimo

Liknande CANBUS / MODBUS protokoll..

Inlägg av Fimo »

Hej!
Ibrist på att hitta en bra förklaring, men iaf

Problemet: exempel. anta att det sitter 10-20 ON/OFF brytare eller liknande på ett ställe, och detta sk styra 10-20 relän eller liknande som befinner sig X antal meter bort.

Vad är det lättaste sättet att göra detta utan att behöva dra 11-21 ledad kabel?? som även går att utöka relativt lätt.. och vad kallar man det?? :humm:
bearing

Re: Liknande CANBUS / MODBUS protokoll..

Inlägg av bearing »

Du skulle kunna använda några standard logikkretsar. Parallell in/seriell ut vid knapparna, samt seriell in/parallell ut vid reläerna. 74597 samt 74595 t.ex.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ett gäng mikrokontrollers med externa transistorer kan också lösa det.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hur många meter är X? Är det lönt att joddla med annat istället för mångledad styrkabel?
Fimo

Inlägg av Fimo »

Bollar lite me tanken bara, mest för att jag funderat på detta länge. och kan säkert komma till användning nån gång.
men mest för att jag funderar på hur det fungerar och vilka olika alternativ det finns, och då är det väl mest dom lättaste som inte involverar massa programering och annat.

så mer ideer och annat är välkommet :)

bearing: har kollat lite på det du skrev, det är 74HC*** du menar va? :oops: men jag hittar inge fyndiga exempel att titta på :humm:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Är det reläer som ska styras och det är ett fåtal meter är månglederkabel svaret.

Är det 10m+ blir mitt svar µC + RS485/RS422. Brytarna ska då avkännas i matrix och reläerna styras några serie->parallell-kretsar.
Fimo

Inlägg av Fimo »

har ju lite att gå på nu iaf, nån som vet vart man kan hitta nått exempel på nått sånthära??
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fimo

Inlägg av Fimo »

joo, dem grejjerna har jag använt innan, men vet inte va jag ska söka på, :oops:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du kanske ska berätta vad du vill söka på eller hur?

Definiera X också, det inverkar kraftigt på svaren!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tips på sökord:
RS-485
EIA-485
Automation
Hemautomation
1-Wire - One-Wire
Temperaturmätning
Fjärrstyrning
Open collector - OC
Öppen kollektor
Multidrop
Terminering

Gärna i kombination med:
Mikrokontroller - MCU
Kabellängd
Ledningskapacitans
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Fimo skrev:...jag funderar på hur det fungerar och vilka olika alternativ det finns, och då är det väl mest dom lättaste som inte involverar massa programering och annat.
Det där med att det inte ska involvera en massa programmering rimmar inte med rubriken "CANBUS / MODBUS"...

Vill du involvera processorer över huvud taget? Eller hellre "enbart logikkretsar"?

Enklast (om du skippar processor helt) är antagligen en ganska långsam oscillator i ena änden om alstrar en klocka (Den kan sitta på antingen sändar eller mottagarsidan - har ingen betydelse). Till den ansluter du en rad med shiftregister (Se bearing's förslag) med parallell ingång och seriell utgång. Sedan skickas klocka och data iväg (två trådar plus jord). Men nu ska shiftregistren synkas. Det kan bli knepigt. Ett alternativ är att man har en räknare som pausar klockan efter 32 bitar - (och låter klockan vara stoppad under 32 bitars tid), sedan upprepas proceduren igen : sänd 32 bitar, paus 32 bitar. (då använder man fyra shiftregister och får 32 utgångar).

Då kan mottagarenheten synka vid pausen genom att de mottagande shiftregistrens latchar aktiveras efter en viss fördröjning (när klockan varit inaktiv en viss tid). Detta löses med ett RC-filter. Sändaren latchar även sina shiftregister på samma sätt (direkt från räknarens utgång).

Detta fungerar (vid låga frekvenser) förvånansvärt bra. Man kan för säkerhets skull sätta ett lågpassfilter på klockan på mottagarsidan, så att ev. störningar (som kan uppfattas som en extra puls) filtreras bort. Man ansluter även en schmitt-trigger grind efter RC-filtret som snyggar till signalen ytterligare. (Schmitt-trigger rekommenderas starkt vid långsamma flanker!).

Jag har gjort en liknande sak med tryckknappar anslutet till shiftregistret 74HC165 (men har en processor i andra änden som genererar klockan och avläser data, samtdidigt som den skickar ut textinformation åt andra hållet) men då har jag en separat tråd för "latch" input.

(Googla på 74hc165 så bör du få fram en del likannde projekt...)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man kan även använda RS422 sändare/mottagare för att kunde föra signalerna över en längre sträcka på ett stabilt och ganska störsäkert sätt, där skulle ett vanligt TP-nätkabel räcka alldeles fint. Men det är först lönt vid "långa" sträckor och/eller i industrimiljö.
Fimo

Inlägg av Fimo »

Hade svårt att förklara det på annat sätt, men verkar som att det gick fram ändå :tumupp: . och att jag bara är nyfiken på hur det fungerar :humm: .
Därför vänder jag mig till detta eminenta forum för att få lite tips och svar på mina frågor och en knuff i rätt rikning..

Angående längd.. 35-45 meter kanske

blueint, jesse, Icecap.. tack nu har jag lite mer att söka på och läsa..
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

50m á50 blir ca 2500 slantar för skärmad 21x0.25 styrkabel, frågan är hur mycket det diffar med att ta annan lösning.
Skriv svar