Prisvärd Super Multimeter

Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Prisvärd Super Multimeter

Inlägg av tecno »

det väl inte krav på att kalibrering
Det beror väl på!
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

metric skrev:
Det är därför du ska köpa en Extech MM570 ett instrument i 1500kr klassen som sopar golvet med vilken 15000kr bänk Fluke som helst!
Exakt hur menar du att detta instrument sopar golvet med fluke??
Varför är det bättre?
Birger1234 kanske missade den här frågan.
Det vore intressant om han kan svara på den med faktapunkter eftersom han verkar vara väl insatt i Extechs utbud.

Uppfattningen jag har fått av Extech är att det är billigt, generiskt smäck, men det kanske är fel, och kompetenta alternativ till konkurrenskraftiga priser är alltid bra att få lärdom om, särskilt på ett forum för hobbyister.
I vilket fall, argument formulerade som omskrivningar förmedlar bara en känslobaserad åsikt, inte tekniska fakta.
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

Uppfattningen jag har fått av Extech är att det är billigt, generiskt smäck, men det kanske är fel, och kompetenta alternativ till konkurrenskraftiga priser är alltid bra att få lärdom om, särskilt på ett forum för hobbyister.
Tja, då har du väll själv svarat på din fråga eller hur? men om du anser alnnorlunda så kan du ju ta och köpa dig t.ex en Extech MM570 och mäta upp den och dra dina egna slutsatser så slipper du lita på andras påståenden och åsikter oavsett vad som står i produktreklamen eller data spec eller hur.

Eller så kan du ju läsa vad Dave Jones säger om du finner att han är en tillförlitligare källa till info.
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

Icecap skrev:Det intressanta här att Birger1234 fortfarande inte kommer med annat än personangrepp!
Ett svar med fakta på TomasL mycket befogade fråga hade varit på sin plats men jag kan bara tolka det
som att Birger1234 helt enkelt inte har ett svar varför hela h*ns argumentation faller brutalt till golvet.
Det intressanta är att det är du och TomasL som började med personangreppen, du redan här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7&start=15 och Tomas tidigare.

Svar på varför Extech för 1500kr sopar golvet med bänk Fluke för 1500 har ni ju själva redan svarat på eller hur.
Det är synnerligen onödigt av er att behöva leka besservisser över självklara saker de flesta redan vet och om ni retar upp er över ett påstående så föreligger det ett attityd problemet hos er av naturliga själ.

Hursom helst , TomasL har påstått att Jula multimeter är bättre än Extech och Fluke för hobbyister vilket är befängt, dessutom hävdar denne att en 1500kr frekvensräknare från Kjell och Co skulle vara kvalitet och att frekvensmätning kan göras utan stabil klockreferens och att en MCU inte kan mäta frkevenser vilket är groteskt! Att föra den sortens argumentation som TomasL gjort är minst sagt amatörmässigt och faller platt till marken då de flesta över den nivån även bättre hobbyister, vet rent självklart att det krävs ugnsoscillator eller atomklocke referens för att uppnå precision.

Förutom denna erbarmliga in läsandet av sådant som inte sagts av både Icecap och TomasL bara för att medvetet kunna haka upp sig över och nyttja, t.ex att det skulle finnas ett regelrätt certifierings krav bara för att få utföra kalibrering av ens egna instrument är direkt löjlig argumentation...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Fortfarande inga fakta från Birger, enbart svammel.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Birger1234: "Svar på varför Extech för 1500kr sopar golvet med bänk Fluke för 1500 har ni ju själva redan svarat på eller hur."
Jag har iaf. inte sett något svar annat än ditt svammel... Så nej, det har "vi" inte!

Och när blev det nödvändigt att det ska vara en bänk Fluke mot ett handhållen apparat? Jag har bara ett enda bänkinstrument och det är inte en Fluke men det är en frekvensräknare som jag i övrigt använder extremt sällan. Hmmm... ifs. är väl oscilloskopet ett bänkinstrument också, inte det Fluke heller dock.

Sluta svamla alltså, kom med fakta!
MBY

Inlägg av MBY »

Att påstå att denna Extech "sopar golvet" med någon ospecificerad Fluke-bänkmultimeter är naturligtvis dumdristigt dösnack.

Problemet med Extech är inte att produkterna är skräp utan att de (och trådskaparen) vill jämföra äpplen och päron. Extech kunde varit ett hyggligt märke om man jämfört sig med UNI-T eller generiska kinamultimetrar. Extech själva vill väl säkert poängtera likheter med Fluke och Agilent, och påpeka att det är ett "Flir company", men det räcker ju med att kolla i manualen för att se att koncepten mer påminner om exempelvis UNI-T än om Fluke. Det är inte nödvändigtvis något fel med det, UNI-T gör en hel del skapliga instrument, men man ska inte tro att Extech "sopar banan" med Fluke. I alla händelser inte med någon icke nämnd Fluke i 15 000 kronorsklassen!

Att denna DMM skulle sopa golvet med en sådan därför att...
Birger1234 skrev:alltid retar sig nån Fluke taliban på att det finns andra
multimetrar så därför sopar Extech 570 golvet med en bänk Fluke!
...är minst sagt bristande logik!

EX540 är säkert en hygglig multimeter, men jag blir inte direkt sugen på att skaffa en när den lovordas på ett så komplett okritiskt och trollande sätt.

Föresten, är Extech ens en ODM? De påminner rätt mycket om vissa PeakTech som i sin tur säljer andras multimetrar under eget namn. Om man verkligen ska bedöma en multimeter så vill man veta vem som tillverkat den!

Edit: Dessutom, ska det vara en bänk-DMM för 1500 eller 15 000? Birger1234 verkar sväva på målet... Min begagnade Fluke 45 kostade mig strax under 1500 och inte fanken sopar EX540 "golvet" med den! Och varför ö.h.t. jämföra med bänkinstrument? :humm:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Extech kanske SER bra ut och så. Men sen om innehållet är nåt att ha är ju en annan femma. Ett bra instrument kräver komponenter med bra specs, dom är asdyra... Så att bygga en DMM som sopar golvet med diverse svindyra Fluke instrument för en bråkdel av priset känns lite som svart magi.

Finns ju faktiskt en anledning till att BRA mätinstrument kostar massor.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Nähepp, det fanns ingen substans i påståendena tydligen, det var tråkigt.
Att få kännedom om nya kvalitetsinstrument som har överkomliga priser är alltid intressant, men om något har jag blivit djupt skeptisk till märket Extech efter det här.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

men om något har jag blivit djupt skeptisk till märket Extech efter det här
Detta är du nog inte ensam om här på forumet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag håller med där och den skepsis har smittat av på ett specifikt forummedlem också - tyvärr.
Senast redigerad av Icecap 19 oktober 2011, 15:10:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Är varken mer eller mindre skeptisk mot Extech, dock är det väl så att man blir väldigt skeptisk mot Birgers inlägg i framtiden och även kommer att ifrågasätta dess seriositet, eftersom detta inte var speciellt seriöst.
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

Maloobs:
Nähepp, det fanns ingen substans i påståendena tydligen, det var tråkigt. Att få kännedom om nya kvalitetsinstrument
som har överkomliga priser är alltid intressant, men om något har jag blivit djupt skeptisk till märket Extech efter det här.
Nja,nån substans i påståendet har jag i alla fall inte påstått, det är ju bara ett påstående eller hur, om du blir skeptisk
på grund av att Extech kostar 13500kr mindre än bänk Fluken så har du nog missat hela poängen och är nog faktisk
bättre du låter bli att köpa den så blir det fler över åt oss andra som tycker den är trevlig för 1500 kr...

Sen är det ju så att TomasL anser att ni "hobbyister" inte ska ha varken en Extech eller en Fluke utan en sopig 200kr Jula
multimeter vilket i sig framställer TomasL i synnerligen suspekt framtoning, åtminstone som redigt svammel, än mindre seriös!
TomasL:
Nån från Jula/CO för någon hundring eller två, gör ett lika bra jobb, för hobbyisten vill säga.
Kom igen nu! Där har ni svamelbaljan och trollgubben no:1, en massa oseriöst och dumdristigt tomgångs
bubblande, värsta Saab 92 knatter!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vad har du för problem Birger? Du kan väl svara på frågorna istället för att svara med nya påståenden... Om du nu vet att instrumentet är så bra så kan du väl lista dom punkter som är bättre än andra fabrikat (som exempelvis Fluke) då blir alla nöjda och kan själva se att dina påstående stämmer.

För övrigt har Tomas helt rätt, den stora massan som är medlemmar på detta forum klarar sig alldeles utmärkt med en multimeter för en hundring eller två från Jula, Biltema eller annat lågprisställe. Många av medlemmarna har inte hunnit lära sig vad skillnaden mellan dom olika storheterna är och behöver således inte ett intstrument för varken 1500:- eller 15000:- för att mäta.

Jag tror inte ens att du eller Tomas (eller någon annan som jobbar "proffessionellt" behöver det). Många gånger vill man bara se vilket område olika spänningar ligger på och behöver knappast 5 decimalers noggranhet med kalibrerat instrument). Jag antar att ditt tips var riktat till dom som faktiskt behöver absolut noggrannhet och det är ju bra, men du får ju gärna backa upp dina påståenden med fakta (jämförelse från databladen exempelvis), annars är det lätt att dina inlägg tolkas som "trollning" (något som du själv märkt inte uppskattas i forumet).

Sluta tramsa och ta alla frågor/svar i tråden som personliga påhopp, svara istället på dessa och visa att dina påståenden har substans!
MBY

Inlägg av MBY »

Birger1234 skrev: Nja,nån substans i påståendet har jag i alla fall inte påstått, det är ju bara ett påstående eller hur, om du blir skeptisk
på grund av att Extech kostar 13500kr mindre än bänk Fluken så har du nog missat hela poängen och är nog faktisk
bättre du låter bli att köpa den så blir det fler över åt oss andra som tycker den är trevlig för 1500 kr...
Förut antydde du att Extechen var bättre eftersom den var billig, men tydligen räcker inte en multimeter från Jula?

Extechen kanske är bra för sitt pris (Extech är ju ett "mellanmärke", inte skit men inte heller high end), men hur tusan kommer det sig att du vill jämföra just denna DMM med en _bänkmultimeter_ för 15 000? Alltså något i stil med 8848A? Förlåt men "äpplen och päron" är det första man tänker på...

Vänligen förklara mer tydligt om varför denna skulle vara en "Super Multimeter" [SIC], _jämfört_ med en Fluke 8848A? Inte ens 40 000 counts är unikt, det finns flera modeller från flera märken på båda sidorna av första tusenlappen, t.ex. från UNI-T, BK Precision och andra. 40 000 counts för 1800 spänn är inte speciellt märkvärdigt.
Låst