Kortslutet moderkort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Kortslutet moderkort?

Inlägg av bos »

Har en Packard Bell KAV60 (minilaptop) som är utdömd och som egentligen ska skrotas, men eftersom jag inte har något annat att göra beslöt jag mig för att ge den en chans.

Kort sagt vill datorn ta emot spänning. Har nu plockat isär hela maskinen och frilagt moderkortet från alla anslutningar, inte ens RAM-minne finns ikopplat. Nätadaptern är en universaltyp som jag använder i mitt labb till två laptops, den fungerar som den ska och är därför utesluten som felkälla (uppmätt spänning direkt på kontakten: 19V).

Kopplar jag in den på moderkortet (via datorns nätkontakt) och mäter på moderkortets pinnar så flyter spänningen runt mellan 0-2V. Mäter jag direkt på adapterns anslutning får jag samma sak. Om jag rycker ut
kontakten på moderkortet och mäter på nytt får jag 19V.

Jag gissar därför att nånstans på moderkortet finns det en kortslutning. Frågan är var. Ohmmätning på moderkortskontakten utan adaptern isatt ger ~2kohm. Är det ett rimligt eller orimligt värde? Okulärbesiktning av övriga delar på kortet samt komponenter ger inga ledtrådar.

Nån som haft något liknande fel tidigare?
bearing

Re: Kortslutet moderkort?

Inlägg av bearing »

Kanske har en TVS-diod utlöst p.g.a för hög inspänning. Leta rätt på TVS-dioden och löd bort den. Anslut en strömbegränsad variabel spänningskälla med låg strömgräns (t.ex. 10mA) över den. Börja på 0V och höj sedan spänningen. Ifall dioden har utlöst kommer den börja leda nära 0V. Ifall den inte utlöst kommer den inte leda även ifall spänningen vrids upp till samma som nätagget har.
http://en.wikipedia.org/wiki/Transient_ ... sion_diode
Skriv svar