Ethernet till AtMega1284 (var:Ethernet till en AtMega168)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Ethernet till AtMega1284 (var:Ethernet till en AtMega168

Inlägg av AndLi »

Men kopplar man in hårdvaran fel hjälper inte 100 exempel på nätet...
En liten inverterare mellan Chip Select och SPI enable som förvirrade mig vilken pinne som gjorde vad.
(Anledningen till den invertern är att även wiznet lyckats implementera SPI fel, så MISO tristatas inte när CS går hög, hur svårt ska det vara...)

Nu kan jag pinga den dock :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

W5100 funkar fin fint, så då är det dags att byta chip...

W5200 har dubbelt så mycket minne, dubbelt så många HW sockets (det går att köra sw TCP/IP mot den med om man skulle behöva fler sockets), snabbare max SPI klocka, fixat MISO tristate buggen och det bästa, man kan burst läsa ut data, man behöver alltså inte 32 klockpulser för varje byte man vill läsa ut. Utan man anger address(16 bit), R/W(1bit) och längd(15bit) sen är det bara att clocka in/ut datan. Blir iof fler clockpulser för en byte, men mindre för alla andra längder :) Och nu är den SPI only, och IRQ pinnen finns kvar!

Enligt indikationer på wiznets hemsida ska den också vara billigare än W5100!!
H.O

Inlägg av H.O »

Parallax har W5200 i lager, $5.00 styckvis. De är de första jag hittat som säljer den OCH har den i lager (samköp?). Har för övrigt knackat SMTP-klient med min W5100 den senaste veckan och igår skickade den sitt första mail :-)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

blueint skrev:http://elektronikforumet.com/wiki/index ... erienheter

Uppdaterad med W5100 och W5200
AndLi skrev:Och nu är den SPI only
Blueint: kan inte du räkna till 10 innan du gör varje inlägg på forumet/wiki, och fundera, tillför jag något, har jag tillräcklig kunskap om det jag skriver och när du väljer att skriva något, läsa igenom det? Det är ingen tävlign om att få mest inlägg.
Skriv svar