Men nu har jag bytt ut spindeln mot en lite större Suhner som jag är mycket nöjd med.
Det är standard 43mm fäste så det är lätt att byta till vad man önskar köra. Ska jag borra så sätter jag i en vanlig handborrmaskin. Fungerar bra tycker jag. Lite drygt att byta mellan hela tiden om man ska göra många olika operationer men det duger tills vidare.
Dock är det bara min batteridrivna Dewalt som har någorlunda rund hals i metall. Alla andra maskiner jag testat med har varit i plast och haft mer oval än rund hals.
Den är inte stabilast i världen men å andra sidan väger den inte just något heller. Går lätt att flytta runt med en arm vilket är smidigt om man måste flytta den från bordet när platsen behövs till annat.
Allt utom röret är aluminium.
Även slider osv är aluminium med ett "inlägg" för justering i järn. Dessa är inte så raka som man skulle kunnat önska. Justerar man så det är lagomt motstånd och glappfritt på ett ställe blir det kalastungt att veva åt ena hållet och sen blir det närapå glapp en bit åt andra hållet. Vet inte om det är något man kan lyckas med att slipa till på egen hand eller om man ska leva med det. Någon kanske har erfarenhet och ideer?
Trapetzskruvar och mässingmuttrar i bordet.
Mycket vändglapp. Mest pga lagringen för skruven vid handtaget. Ska ta och modifiera lite så det blir bättre hade jag tänkt. Vid Bra tillfälle (tm).
Kan nog fota och göra en mer ingående recension när andan faller på. Eller skapa en tråd när jag kommer igång med modifikationerna som jag planerat ett par år eller så.