Är det normalt för toroidtransformatorer att leverera på tok för hög spänning?
Jag har en 2 x 22V 60 VA toroidtransformator med tomgångsspänningsfaktor 1.14. Alltså bör den obelastad ge ca 25 VAC ut obelastad, likriktat och glättat bör det alltså bli ca 35.5 VDC. När jag kopplar in den får jag runt 35 VDC ut, men efter någon minut eller två är spänningen uppe i 50 VDC! Detta även om jag belastar den med 0.3 A.
Det är en vanlig likriktarbrygga samt en kondensator på 4700 µF 35V. Kondensatorn ska naturligtvis bytas ut mot en med högre spänningstålighet, men att trafon lämnar 35 VAC obelastad känns inte helt rätt. Kontrollerkortet som drivs är specificerat för max 35 VDC.
Edit: Det måste vara något slags mätfel eller nåt, om jag jordar signaljord mot jord genom en hög resistans (min hand mot bordets jordade plåtyta) så får jag stabil 34 VDC helt obelastat (enbart kontrollerkortets tomgångsström, vilken är försvinnande liten). Vid lite belastning (0.3 A) får jag 32 VDC. Så fort jag slutar jorda signaljorden ökar spänningen markant. Undrar om det beror på den billiga DMMen jag använder? Eller vad kan förklaringen vara?
Toroidtransformator som leverar på tok för hög spänning obel
Re: Toroidtransformator som leverar på tok för hög spänning
Vid 50V borde den där kondensatoren givit upp.
Har du ingen analog multimeter att mäta med?
Har du ingen analog multimeter att mäta med?
Hur har du kopplat? En eller två likriktarbryggor? En lindning eller båda? Kopplingsschema, annars blir det gissningslek
Finns ju faktiskt ett par olika sätt att koppla sig på även i en så pass enkel krets.
Men det verkar ju onekligen som att det är din mätjord som är ute och flyter. Om du t.ex. har mätjord på primärsidan av transformatorn så kan det effektivt ligga en ordentlig spänning till jord på sekundärsidan, och därmed alltså en för stor spänning till matningsspänningen på sekundärsidan. När du sen kortsluter de båda jordarna så hamnar sekundärsidan återigen på "rätt" potential.

Men det verkar ju onekligen som att det är din mätjord som är ute och flyter. Om du t.ex. har mätjord på primärsidan av transformatorn så kan det effektivt ligga en ordentlig spänning till jord på sekundärsidan, och därmed alltså en för stor spänning till matningsspänningen på sekundärsidan. När du sen kortsluter de båda jordarna så hamnar sekundärsidan återigen på "rätt" potential.
Det är en likriktarbrygga, båda lindningarna parallellkopplade. Jag mäter med DMMen direkt över plus och minus på likriktaren/kondensatorn, med drivern (driver för en BLDC-motor) inkopplad.
Har ingen möjlighet att ordna kopplingsschema förrän imorgon, men det är som sagt en väldigt enkel krets. Har tyvärr ingen analog multimeter på jobbet.
Hur som helst så fungerar det, och jag gissar att den höga spänningen jag mäter upp beror på multimetern, någon billig digital sak från ELFA som kommer returneras (för att det sitter en vibrator i den, som vibrerar i princip hela tiden när DMMen är påslagen, och drar ur batterierna).
Har ingen möjlighet att ordna kopplingsschema förrän imorgon, men det är som sagt en väldigt enkel krets. Har tyvärr ingen analog multimeter på jobbet.
Hur som helst så fungerar det, och jag gissar att den höga spänningen jag mäter upp beror på multimetern, någon billig digital sak från ELFA som kommer returneras (för att det sitter en vibrator i den, som vibrerar i princip hela tiden när DMMen är påslagen, och drar ur batterierna).
har haft problem med höga spänningar vid störningar och obelastat, att bara trafo , likriktarbrygga och konding fått runt 50v obelastat
men då räckte det med ett litet relä för att hålla spänningen på 24v
men då räckte det med ett litet relä för att hålla spänningen på 24v
Walle: Ah, okej, det var tillräckligt med information. Funderade på om du körde symmetriska matningsspänningar eller något sånt lajbans. Men det verkar det mycket skumt, du har ju "rätt" mätjord. Det är inte så att DMM'en har metallhölje som jordas av bordet eller något sånt dumt? Knappast troligt, antagligen plast ju. Det är som att du har fel noll-referens. Trasig DMM? Säkring som har gått i den? Borde ju sitta på +, men man vet aldrig vad de får för sig. Antagligen finns ingen säkring alls förresten
Jag är, som de säger, "stumped".
Hm, har du armarna på bordet när du mäter? Greppar efter halmstrån här

Hm, har du armarna på bordet när du mäter? Greppar efter halmstrån här