hur ökar jag värmeutvecklingen på värmeplatta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Darn

hur ökar jag värmeutvecklingen på värmeplatta?

Inlägg av Darn »

hej!

jobbar med en värmebädd PÅ 12,6ohm, vid plint ca 13ohm.

vill värma upp den till ca 100-120grader.. har grejat ihop en tempraturgivare som ska klippa strömmen när angiven värde har uppnått och sedan hålla en jämn temperatur på ca -/+5grader..

hursomhelst. Jag driver den med ett nätaggregat från en gammal dator, ca 300W.

12v/13ohm= 0,92A
12*0,9 = 11,04W

som ni ser.. så är effekten inget att ha i hatten, har räknat med ungefär 60w för att uppnå 100-120grader (vid 11W ungefär 30grader jämnt i rumstempratur på ca 22grader och för att få mer värmeutveckling måste jag öka volten.. eller kan jag göra något annat..?

ifall jag måste nu måste höja volten.. så har jag hittat något som ser relativt bidragande för detta projekt..
http://www.smpspowersupply.com/ATX_powe ... ematic.pdf

under POWER TRANSFORMER.. finns det 4st (eller 5st?) lindningar på sekundära sidan.. om jag förstått det rätt.. så är mittersta "nolla" och 13 står för 13v..osv osv..
om jag nu skippar nollpunkten, löder bort hela det onödiga och använder 13 som - och 14 som + kommer jag upp i ca 27volt..? eller hur fungerar det på mindre transingar..? är det separata lindningar eller är det bara uttagspunkter i slingan..?

iaf... värmebädden består av monteringskort med CU-barnor som blivit ihoplödda för att skapa en resistans.. om jag nu skiter i filtret på andra sidan transformatorn och kör på en likriktare, så borde väl inget hända.. eller..?

tack för svar!
MathiasP

Re: hur ökar jag värmeutvecklingen på värmeplatta?

Inlägg av MathiasP »

Känns väldigt vanskligt att gå in i ett aggregat så med tanke att du har 230V på flera sällen. Kanske mer DC.
Skaffa en 24Vtrafo istället. Lär inte kosta speciellt mycket. Sen räcker det med AC för att driva ett element. :wink:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om du kopplar om lite på monteringskorten så du får kortare banor och parallellkopplar de kortare snuttarna så kommer effekten att öka (och strömmen).
Annars så skaffa en ren transformator på ca 30 volt (2x15 finns nog att få tag på) och det går minst lika bra med växelström, det blir minsta förlusterna då.

Sedan är jag tveksam att du räknat rätt. Om 11W höjer temperaturen 8 grader så höjer 11x6 W 60 W ca 48 grader oräknat att förlusten ökar med ökad temp.

Protte
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Såvitt jag kan räkna och efter vad du angivit så skall du lite grovt upp i 42V för att kunna komma upp i 120 grader C
Följande beskriver varför 8 grader vid 11W det ger 0,73 grader C/W.
Önskad temperaturhöjning 120-22=98/0,73=134,24W
P=U*U/R så om man vill ha ut U så blir det som följer SQR(134,24*13)=41,77V

Om du sen matar in 42V som AC eller DC spelar ingen roll det blir lika varmt iallafall.

Nu kommer du inte att komma upp i 120 grader med 42V heller för att strålningsförluster och diverse annat börjar spela roll. Men du vet ungefär vad du behöver nu.
Darn

Inlägg av Darn »

prototypen skrev:Annars så skaffa en ren transformator på ca 30 volt (2x15 finns nog att få tag på) och det går minst lika bra med växelström, det blir minsta förlusterna då.

Om 11W höjer temperaturen 8 grader så höjer 11x6 W 60 W ca 48 grader oräknat att förlusten ökar med ökad temp.
ja, jo, jag började fundera ifall det var rätt räknat men tänkte inte mer på saken när jag postade inlägget.. aha.. där sa du något, det fungerar lika bra med växelström.. hehe, om jag inte missminnner mig så ska det gå att koppla resistans direkt mellan L1 och N ifall resistansen inte är för låg, eller vet någon om det ens fungerar..?

tänkte att jag kan då greja fram ett 230v relä som styrs med tempratursgivaren. Iofs kanske plattan blir varm för snabbt och kall för snabbt så reläet måste jobba ofta..

prototypen skrev:Såvitt jag kan räkna och efter vad du angivit så skall du lite grovt upp i 42V för att kunna komma upp i 120 grader C
Följande beskriver varför 8 grader vid 11W det ger 0,73 grader C/W.
Önskad temperaturhöjning 120-22=98/0,73=134,24W
P=U*U/R så om man vill ha ut U så blir det som följer SQR(134,24*13)=41,77V

Om du sen matar in 42V som AC eller DC spelar ingen roll det blir lika varmt iallafall.

Nu kommer du inte att komma upp i 120 grader med 42V heller för att strålningsförluster och diverse annat börjar spela roll. Men du vet ungefär vad du behöver nu.
ok! tack för formeln.. nu är ju 120grader det som jag vill uppnå, skulle inte göra något ifall det kunde variera mellan 70/150grader.

tog en titt på kjell på en sån här, vad tror ni..?
http://www.kjell.com/?item=44098
eller en sån här
http://www.kjell.com/?item=44096

tack för svar.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

2 problem med de transformatorerna. Dels för att det är för hög spänning. Över 50V. Risk för elchock.
Sen står det inget om att det är en flullissolerad trafo. Då krävs det jordfelsbrytare eventuellt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad är en "värmebädd"?

Varifrån kommer plattorna? 12,6 ohm blir 18A vid 230V, alltså gissar jag att de inte kommer från något som är tänkt att drivas med 230/400V. Vad är de avsedda att drivas med för spänning max? Eller är det flera plattor från skrotad spis?
Darn

Inlägg av Darn »

MathiasP skrev:2 problem med de transformatorerna. Dels för att det är för hög spänning. Över 50V. Risk för elchock.
Sen står det inget om att det är en flullissolerad trafo. Då krävs det jordfelsbrytare eventuellt.
jordsfelsbrytare..? mja, varför ska det behövas i detta tillfälle? jag tror att jorden går direkt till den amerikanska stickproppen.. fast kanske är annorlunda?
MathiasP skrev:Vad är en "värmebädd"?

Varifrån kommer plattorna? 12,6 ohm blir 18A vid 230V, alltså gissar jag att de inte kommer från något som är tänkt att drivas med 230/400V. Vad är de avsedda att drivas med för spänning max? Eller är det flera plattor från skrotad spis?
som jag skrev i första inlägget "iaf... värmebädden består av monteringskort med CU-barnor som blivit ihoplödda för att skapa en resistans.."

kanske inte direkt gjort för 230V men skitsamma, ifall det fungerar, så fungerar det sedan är det ju upp till mig om det ska vara säkert eller inte, det viktiga just nu är att funktionen kan uppnås :mrgreen:
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Anledningen varför du skulle behöva jordfelsbrytare är mot elchock. Bland annat pga de transformatorer du hänvisade till kan vara spartransformator. Då är du inte isolerad från nätspänningen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Transformator

Rekommenderar att du håller dig runt 24V och kanske paralellkopplar 2 mattor.
Darn

Inlägg av Darn »

ok.. jag upptäckte att jag kan ju alltid sära på kopplingarna i värmeplattan, pararellkoppla dem.. så borde ohmen sjunka och strömmen öka samt värmeeffekten öka....?

jag tänkte att jag kan göra fyra snitt i plattan, då blir ohmen ungefär 12,6/4= 3,15ohm.... vilket av alternativen borde jag ta..? 24v hade ju varit perfekt, men drivdonet jag använder klarar bara 24v/60w :( däremot 12v/300W fungerar, men då är frågan.. blir den tillräckligt varm..?

1..matning 24volt, fyra sektioner var och en ca 3,15ohm
24v/3,15 = 7,6A
7,6*24v = 182,9W ( per sektion)

2..alternativt med driven med 12volt, fyra sektorer
12v/3,15ohm = 3,8A
3,8*12 = 45W ( per sektion)

3.. alternativt kan jag sära på två sektioner.. då blir det 6,3ohm

24v/6,3ohm= 3,8A
3,8A*24 = 91,4W ( per sektion)

4...alternativt med driven med 12volt, två sektorer

12v/6,3 = 1,9A
1,9A*12 = 22W