Tillverka/designa kabel för signal (ljud) och ström (8&18V)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
berres

Tillverka/designa kabel för signal (ljud) och ström (8&18V)

Inlägg av berres »

Hej!
Försökt söka men svårt att hitta nått som är så generellt att det kan anpassas till det här, troligen för basic...

Hur skulle du "tillverka" följande kabel:
Kabeln ska vara 15m, rakt kopplad
15polig d-sub kontakter
Den ska i 5 tjockare ledare överföra spänningar på 8 och (18) V
Den ska i 10 tunnare ledare överföra signal (ljud främst)

Köpte en 15m SVGA kabel men den var inte rakt ledad vilket min måste vara (följer ingen standard) och den innehåller dessutom bara 14 ledare varav bara 3 tjockare.
Köpte även 2st dsub kontakter för lödning på elfa

Frågan är ju egentligen bara hur jag ska designa kabeln för att undvika spänningsfall och störningar och vilken kabel jag lämpligen ska komplettera min SVGA kabel med för att få fler ledare och åtminstone 2 tjockare till.

Min första tanke var att ta övriga tunnare kablarna från en cat5 kabel och de 2 tjockare kablarna från vanlig bilkabel.. men hur ska man skärma ett sånt bygge?
bryr mig inte om utseendet bara funktionalitet.

I SVGA kabeln har dom 3 tjockare ledarna varsitt hölje och över det är en ledare lindad runt (dessa ledare har egna stift) och runt dessa (kabel->hölje->ledare) så är en folie lindad runt.
Dessutom löper det en skärm från ena kontakten till den andra.

Hur ska kabeln skärmas egentligen, vissa säger den bara ska vara kopplad till ena kontakten då man annars kan få problem med potentialskillnad.

För er som är undrar är det en kabeln som går mellan basen och kontrollenheten på z5500 systemet som ska förlängas. Kontrollenheten utför i princip det mesta men själva förstärkningen ligger såklart i steget inbyggt basen. Kontrollenheten drivs alltså genom de 5 tjockare kablarna och sedan är resten av kablarna för signal, mute osv..
Så ingen kärnkraftsanläggning den ska godkännas i men vill bara att det inte ska låta sämre än det gör utan förlängningskabeln, och gör det hellre någorlunda riktigt den här gången så jag slipper göra om det flera gånger.

Uppskattar den hjälp jag får!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tillverka/designa kabel för signal (ljud) och ström (8&1

Inlägg av tecno »

Av dessa 10 hur många är skärm resp signal ledare
berres

Inlägg av berres »

6 av dom är ren signal för ljudsignalöverföring.
Resterande 4 har funktionerna mute av olika delar av systemet osv.
Alla 10 har alltså en funktion.

Har aldrig haft upp orginal kabeln själv så vet inte hur den ser ut och har ytterst lite kunskap om kabeldesign så vet inte riktigt vilka som är skärm.
Kan en ledare både ha en funktion och fungera som skärm (utöver själva skärmfunktionen då alltså)?

ledsen om jag blandar ihop begrepp som funktion, signal osv..
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Då är det dags att ta isär en original kabel och studera sammansättningen och apa efter. Sen kan det vara så att så lång kabel som du vill göra kanske inte fungerar pga olika orsaker.
berres

Inlägg av berres »

Öppnade kontrollern och blev väl lite klokare men inte mycket

http://imageshack.us/photo/my-images/254/imag0227y.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/13/imag0228n.jpg

Vissa kablar är dragen genom ett hölje i mitten och övriga kablar utanpå.
Hade hoppats på att alla strömkablar var dragna på samma sätt t ex genom höljet och signal kablarna utanpå men så var det inte utan 2 av strömkablarna är dragna utanpå höljet.
Enda sambandet jag kan hitta är:
Funktionerna + 2 strömkablar är dragna utanpå höljet
Ljudsignalerna + resterande strömkablar är dragna genom höljet

Men det sa mig inte så mycket om skärmningen...
sen är det 16 kablar ut :S måste vara nån skärmning som är kopplad till kortet..

hade ju kanske varit mer givande att öppna själva kontakten i andra änden men då måste jag skära sönder kontakten det och är rädd att jag skär av nått, orkar inte bli helt utan ljud..
willmans

Inlägg av willmans »

Använd kablar med skärm till ljudet, fast du kan alltid testa med vanlig sladd om du hör någon skillnad. Använd grövre kablar för ström.
berres

Inlägg av berres »

skar upp kontakten i andra änden men var limmat så gick inte att avläsa nått.
Öppnade även upp basen men limmat där också så gick inte att få nån information från det heller.

Så blir till att chansa ändå...

tack för hjälpen :)
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

Kolla upp sortimentet på canford.co.uk , vad jag minns har de en del olika kablar på lösmeter för blandade signaltyper.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad är det för sorts burkar du ska koppla ihop?

Den 16:e kabeln kan vara kopplad till skalet på DSUB'en. Skalet bör jordas om man vill ha en skärmad koppling.
berres

Inlägg av berres »

Det fanns ingen sådan kabel vad jag kunde hitta på sidan, men tack ändå för tipset :)

Det är en Aktiv bas där förstärkningen av samtliga högtalare + bas sker den är kopplad via en 15 polig d-sub kabel till en kontrollenhet som tar in allt ljud och utför all logik, den har också display och ir. Kontrollenheten drivs genom kabeln och den skickar färdigbehandlade ljudsignaler i 6 kablar tillbaka + mute och sånt.

Självklart är hela anläggningen död efter jag plockade isär kontakterna och bakstycket på basen, vilket jag var rädd för skulle hända :(
Enda bra med det var att jag var tvungen att summra kablarna och då insåg jag hur alla kablar var kopplade. Som du sa så var den 16 kabeln jord som går från kontakten (skalet)

Kabeln har jag summrat och den är hel så den är utesluten...
Det är nånting i basen som är pajj för den skickar inte ut nå drivström till kontrollenheten.

Sitter en fläskig spole/toroidal transformator där inne som jag inte kommer åt, är rädd för att det är den för får inte nå ström ut från den. För om jag inte misstar mig sitter det en likströmsbrygga efter den och har inge ström i kablarna som går mellan spolen och likströmsbryggan. Frågan är ju bara hur fan spolen ska ha kunnat gått som.
Kan inte se nått som är trasigt heller.

Där fick man för att man skulle göra sig besväret att förlänga kabeln..
berres

Inlägg av berres »

någon som vet vad detta är för nått och vad den har för funktion?
Den sitter typ direkt efter ingående ström i basen innan transformatorn..

Får nämligen ingen ström mellan kablarna som går till transformatorn heller :S

http://imageshack.us/photo/my-images/545/imag0234v.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/57 ... 235ru.jpg/

Uptdate:
Sjukt pinsamt men säkringen hade gått, trodde plast skruven var för ställa spänningsnivån, men var ju en säkring gömd där..
Frågan är ju varför den gått men det får jag leta efter :)
Skriv svar