Styra flödet på kanalfläkt
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Styra flödet på kanalfläkt
Har en kanalfläkt av modell systemair k100m.
I infon står det såhär:
"K-fläktarna kan spänningsregleras med en steglös tyristor eller 5-stegs transformator. För att skydda motorn mot överhettning har fläkten ett impedansmotorskydd. "
Om jag inte har helt fel kan den alltså styras med en vanlig dimmer?
Men vad blir egentligen skillnaden ur motorns synpunkt mellan tyristor och triac?
Går det att använda en kinadimmer från biltema? Isf är ju det det billigaste alternativet.
Iofs lär det väl bli brumljud med en dimmer...
I infon står det såhär:
"K-fläktarna kan spänningsregleras med en steglös tyristor eller 5-stegs transformator. För att skydda motorn mot överhettning har fläkten ett impedansmotorskydd. "
Om jag inte har helt fel kan den alltså styras med en vanlig dimmer?
Men vad blir egentligen skillnaden ur motorns synpunkt mellan tyristor och triac?
Går det att använda en kinadimmer från biltema? Isf är ju det det billigaste alternativet.
Iofs lär det väl bli brumljud med en dimmer...
Re: Styra flödet på kanalfläkt
Om du använder en dimmer till induktiva laster går det bra!
Och hur fan vet man att den duger till induktiva laster då? Oftast vid att båda Noll och Fas ska anslutas och att fasen sedan går ut.
Och hur fan vet man att den duger till induktiva laster då? Oftast vid att båda Noll och Fas ska anslutas och att fasen sedan går ut.
När jag köpte min fläkt på Clas fanns det även en passande "dimmer" till den.
Som ovanstående skriver så måste dimmern klara induktiva laster som en motor är.
Står detta ej på dimmern så fixar den det inte.
Anledningen varför man föredrar 5stegs trafo är att det är betydligt mer pålitligt. De flesta dimmrar lägger av efter 2-3år. Även om de är konstruerade för motorstyrning. Antingen går de då på fullfart eller stannar. Handlar det då om en fläkt som sitter på en vind eller liknande märker man inte detta.
Sen som du skriver själv så kan brummet vara störande.
Står detta ej på dimmern så fixar den det inte.
Anledningen varför man föredrar 5stegs trafo är att det är betydligt mer pålitligt. De flesta dimmrar lägger av efter 2-3år. Även om de är konstruerade för motorstyrning. Antingen går de då på fullfart eller stannar. Handlar det då om en fläkt som sitter på en vind eller liknande märker man inte detta.
Sen som du skriver själv så kan brummet vara störande.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jo, men om man bygger ihop en själv då? Den simplaste av alla triacdimmrar.
Gör inget om den går sönder då fläkten ska sitta i hobbyrummet och aldrig vara igång i andra fall än under lödning.
Gör inget om den går sönder då fläkten ska sitta i hobbyrummet och aldrig vara igång i andra fall än under lödning.
Varför ska du ha varvtalsstyrning om du bara ska ha den när du lödar? Då är det ju full fräs som gäller. 
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Självklart är det så. Tänkte bara om ifall, kanske... kul att ha? 
Nåja. Det går nog bra med bara av/på. Vill jag ha en lägre hastighet någon gång går det ju med en enkel trafo...
Nåja. Det går nog bra med bara av/på. Vill jag ha en lägre hastighet någon gång går det ju med en enkel trafo...
Man måste ner med varvet annars är det för högt sug/blås det är mycket fjutt i dessa fläktar! Kanske kyler så tennet aldrig smälter 
Att det står tyristor och inte triac beror på att när elektronikvärlden väl lyckats lära elektrikerna att det finns nåt som heter tyristor så var det för krångligt att försöka lära elektrikerna en gång till, så därför säger man tyristor fast man menar triac när man pratar till en elektriker.
När det gäller dimmers så är det väl ungefär så att om man lastar dimmern med både en resistiv och induktiv last samtidigt så kan den resistiva hjälpa dimmern att klara induktiv last, tror jag.
När det gäller dimmers så är det väl ungefär så att om man lastar dimmern med både en resistiv och induktiv last samtidigt så kan den resistiva hjälpa dimmern att klara induktiv last, tror jag.
- Electricguy
Det borde ju funka med en ljusdimmer tycker man. Bara att test! 
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jo jag tänkte det. Brorsan har en hög billiga sådana över som han troligen kommer kasta annars. Fast det lär ju sitta ett LC-filer i. Måste undersökas. 
Det är rätt bra drag i den här. Mätte upp ca 48 l/s.
Det är rätt bra drag i den här. Mätte upp ca 48 l/s.