Gängning med tapp i en CNC-svarv
Gängning med tapp i en CNC-svarv
Är det nån som kan berätta hur man går tillväga för att gänga med en gängtapp i en CNC-svav? Den svarv jag har (Emco Turn 120) har ju inte koll på var den är på varvet så den kan inte veta när den skall stanna och reversera för att backa ut tappen. Skall man använda en chuck med axiell utjämning utåt?
/Arne
/Arne
Re: Gängning med tapp i en CNC-svarv
Om man har en svarv som inte har någon riktig gängcykel så går det att köra med en flytande hållare för gängtappen och bara köra med G1 in, sedan spindelstop/riktningsbyte och G1 ut ur biten igen.
Flytande hållare som sen går i friläge vid ett visst djup är väl det man brukar köra? Så blir det inte kritiskt med att tvärvända spindeln.
Fast så kanske alla flytande hållare funkar?
Fast så kanske alla flytande hållare funkar?
Ja det finns olika typer av hållare, här är en som bara fjädrar åt båda hållen, ca 5mm innåt och ca 17mm utåt.

Det finns även ER-hylsor med floating. Slipper man köpa en hel hållare.
Vet inte hur din svarv ser ut. Har du drivna verktyg?
En kul grej om man har drivna verktyg och ska gänga ett centrumhål är att man inte behöver reversera.
Jag har för mig att dom kör så på en del maskiner på jobbet. Det går undan att gänga ett hål om man inte behöver stanna chucken och byta håll.
Skonsamt för maskinen också.
En kul grej om man har drivna verktyg och ska gänga ett centrumhål är att man inte behöver reversera.
Jag har för mig att dom kör så på en del maskiner på jobbet. Det går undan att gänga ett hål om man inte behöver stanna chucken och byta håll.
Skonsamt för maskinen också.
Mja, det finns inte drivna verktyg på min maskin så det blir nog till att skaffa en flytande hållare. Fast ER-hylsa med inbyggd floating låter ju oxå smutt. Vart hittar man en shop med dessa grejer?
Japp fungerar perfekt om man reverserar chuckriktningen, nu var det ju inte det Ts undrade över.LaRdA skrev:Ja det finns olika typer av hållare, här är en som bara fjädrar åt båda hållen, ca 5mm innåt och ca 17mm
Dyrt allternativ men bäst http://www.emuge-franken.se/emuge/emuge ... enFrameset
Mittimellan vad jag kan se http://verkstad.licato.se/?page=shop&pi ... language=1
Lycka till med valet. Kostnaden ligger i hur många hål du ska göra.
Här är en länk till ER-hylsa.
Du hittar säkert billigare på Ebay.
http://www.fahrion.de/fileadmin/media/e ... .html#/11/
Du hittar säkert billigare på Ebay.
http://www.fahrion.de/fileadmin/media/e ... .html#/11/
Vad har fått er att ERhylsor är gudsgåva till allmänheten?
Många trådar sköljer guld och gröna skogar över skiten, I helsinki
heller, släng ut en hundring till och få det bästa av koncentriska hållare NIKKEN.
Tappar däremot finns det ingen konkurrent till EMUGE.
Många trådar sköljer guld och gröna skogar över skiten, I helsinki
heller, släng ut en hundring till och få det bästa av koncentriska hållare NIKKEN.
Tappar däremot finns det ingen konkurrent till EMUGE.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
ER står väl för Economic Reality
Nikken i all ära men det kostar ju skjortan

Nikken i all ära men det kostar ju skjortan
Jo visst , Men Erhylschuckar är inte mitt första val om jag har knaper ekonomi.
Jag håller med dig Sledneck, ER är inte riktigt bra till något.
Själv kör jag Weldon när det ska vara budgetgrejer.
Gängar gör jag med Tap-Matic.
En annan kul grej Sledneck, nu har jag varit och tittat på tillverkningen av dina favoritmaskiner.
Själv kör jag Weldon när det ska vara budgetgrejer.
Gängar gör jag med Tap-Matic.
En annan kul grej Sledneck, nu har jag varit och tittat på tillverkningen av dina favoritmaskiner.

Nä nu jävlar ligger vi på samma nivå.
Det måste vara 3r:s Workmaster.
Link:
Det måste vara 3r:s Workmaster.
Link:
Nu är jag bara en simpel hobbyproducent så jag har knappast behov av grejer som tål att köras 24/7. Visst är det så att verktyg skall vara av bra kvalité men dessa prylar verkar spräcka budgeten big time
Dessutom är det M2 som jag skall köra och då verkar dessa grejer vara lite väl stora?
Det vore dock kul att höra anledningen till att ER chuckar inte verkar vara nåt vidare bra...

Dessutom är det M2 som jag skall köra och då verkar dessa grejer vara lite väl stora?
Det vore dock kul att höra anledningen till att ER chuckar inte verkar vara nåt vidare bra...