Många PICar på samma serieport?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Många PICar på samma serieport?

Inlägg av MadModder »

Ska styra en hög med servon, och tänkte ifall man tar en liten mini-PIC till varje servo, och hakar på varje PIC på TX från en serieport, och adresserar en PIC man ska skicka kommando till. Hur många kan man egentligen haka på? Vad jag vet ska RS232 bara vara gjort för en sändare och en mottagare... men det borde gå ändå? Eller måste jag fixa nån slags buffertkrets med lite mer kräm?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det går bra att fuska faktist, sätt många picar som mottagare och ge dem någon egen id så att du kan styra den individuellt. Vet inte hur många som går, men tre fungerar bra iaf så länge man inte kör fortare än 19,2kb/s och har korta kablar. Värre kedjor än så har jag inte testat, men ser ingen direkt orsak till att det inte skulle gå. Ett problem är om du kör ingången direkt utan Max232 att du har skyddsdioder som lastar ner ingången om du avviker mer än ett diodspänningfall ifrån Vdd och vss, men med max232 till varje pic eller bara ett seriemotstånd innan ingångspinnen så lär det gå bra.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Jepp det kan du, dock inte direktdrivning utan du kan behöva en "booster"
och ett fint program som snckar NMRA-DCC, sedan är det bara att haka på
ca 9999St dekodrar som du kan bygga själv.
Kolla NMRA-DCC för ditaljer.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Är det korta avstånd så kan du väl köra på vanliga 0/5V-nivåer (inga max232) och jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem med t.ex. 10st och ett par meter ledning.

Längre sträcka kunde man nog fixa med rs422, hundratals meter och hundra PICar med rätt drivkretsar och mottagare.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

*ler* Det lät lite ambitiöst, men det fungerar säkert bra. Har man långa kablar så kan kabelkapacitansen börja ställa till bekymmer, men går så allitd sätta dit kraftigare drivare och köra med lägre hastighet så löser man det också. Det finns ju annars olika lvds-standader man kan använda om man vill ha multidrop och kunna bibehålla bra fart - allt beror som vanligt på vad man skall göra med kretsen sin.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Hur många servon skall du kontrollera ?
Är det vanliga standard (1-2 ms puls med 20 ms intervall) servon ?
Varför ha en separat PIC till varje ?
En PIC med UART skulle *lätt* kunna styra säkert minst 10 servon...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo, det är klart att man kan det. Tänkte bara att om man gör ett litet kort med t.ex en HEX-kodad vridströmställare, och PIC med samma programvara som på övriga servostyrare, så är det bara att haka på ett servo till och ställa in adressen, utan att programmera om en central PIC. Iofs kan man ju programmera den till att styra 10 servon från första början...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Det är så modelljärnväxlar styrs idag, via två ledare (rälse) som både ger
data & kraft.
Alla lok & vagnar samt växlar har ett eget ID nummer samt
en massa trevliga parametrar att ställa in.

Kolla läknen i mitt förra inlägg, det finns hur mycket info som hälst om
dcc för modeltågs rallaren.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo jag läste pdf:erna om uppbyggnad och kommandon och det. Intressant.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Okej, nästa version av NMRA-DCC kommer att ha feedback via rälsen
också, mycket coolt för oss som håller på i alla fall, tänkta att det skulle
gå att nytja till dina servorn.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Vad det gäller seriebussen skulle jag rekommendera RS485, perfekt för längre avstånd och multidrop, i övrigt samma princip som RS232; en liten tranceiver på UART-porten på uC:n och du har kommunikationen klar! Nästan enklare än RS232 om jag får säga det själv! :D
Plus att den varit lite av standard i industriapplikationer om jag förstår det rätt.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo jag brukar höra larminstallatörer snacka en massa om RS485. Får kolla lite närmare på det om RS232 strular för mig sen.

Men det är ett gränssnitt jag inte riktigt kommer ihåg vad det heter. Det används t.ex utefter pendeltågslinerna i Stockholm och ut till ändstationerna. Det sitter ett enda Westermo-modem och skickar ut data rakt ut i telekabeln. Sen på varje pendelstation sitter det ett motsvarande modem och plockar upp signalerna.
Sen sitter ett annat modem och skickar data till alla LED- och blädderskyltar på hela Stockholms central. Alla plockar upp data från samma par. Kan det vara 485? Har hört 422 också...
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

RS422 är inte multidrop (iaf inte för duplex). Hittade liten enkel översikt här: http://www.rs485.com/rs485spec.html
Det du beskriver skulle kunna vara 485. Dock får ju ingen annan trafik finnas på samma tråd. Det är inget som stöds av 485.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Kan bara instämma i RS422/RS485s förträfflighet. Eftersom dessa använder sig av differentiella spänningar blir kommunikationen väldigt störningssäker.

Nackdelen är dock att det går åt ett trådpar för Tx och ett trådpar för Rx för full duplex (RS422).

Interfacekretsarna är också ganska billiga, t.ex. xx26LS31 och xx26LS32.
Skriv svar