läsgaffel fel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Virr3

läsgaffel fel

Inlägg av Virr3 »

Tjenare...

testar en läsgaffel(75-344-31) men, får inte speciellt roliga resultat...

jag har räknat ut att motståndet till irdioden är 190 och närmaste värde på ett motstånd uppåt är 220 så, ett 220 ohms motstånd innan irdioden alltså.

jag har kopplat anoden till irdioden till ett motstånd och sedan till en port på min atmega 32:a, när jag mäter spänningen där så får jag 1v ganska exakt..

till kolektorn har jag kopplat 5v och till emittern har jag kopplat en lysdiod som sen är kopplad till jord..

felet jag får är att irdioden inte ger utslag, eller, det blir 3,43 mellan kolektor och emitter både när jag har ett dubbelvikt papper mellan och när jag kör utan något mellan...
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Var får du 1V ?
Till vad har du kopplat IR-diodens katod ? (skall kopplas till jord)
Vad menar du med att IR-dioden inte reagerar ? (det är transistorn som skall reagera, hoppas du bara skrev fel)

Ett schema skulle underlätta men det låter som att antingen har du glömt att jorda IR-dioden eller så slår inte processorn på strömmen till den.
Eller så har du rört ihop anod (+) och katod (-).

Det låter i varje fall som att IR-dioden inte lyser.
Ta bort pappret och rikta en fjärrkontroll mot foto-transistorn, tryck resp. mät.

Med detta schemat lyser IR-dioden hela tiden, den vanliga lysdioden är tänd om man inte bryter strålen.

Bild
Virr3

Inlägg av Virr3 »

såhär har jag kopplat

Bild

ska testa som du visade i morgon...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Re: läsgaffel fel

Inlägg av lgrfbs »

Virr3 skrev:Tjenare...

testar en läsgaffel(75-344-31) men, får inte speciellt roliga resultat...

jag har räknat ut att motståndet till irdioden är 190 och närmaste värde på ett motstånd uppåt är 220 så, ett 220 ohms motstånd innan irdioden alltså.

jag har kopplat anoden till irdioden till ett motstånd och sedan till en port på min atmega 32:a, när jag mäter spänningen där så får jag 1v ganska exakt..

till kolektorn har jag kopplat 5v och till emittern har jag kopplat en lysdiod som sen är kopplad till jord..

felet jag får är att irdioden inte ger utslag, eller, det blir 3,43 mellan kolektor och emitter både när jag har ett dubbelvikt papper mellan och när jag kör utan något mellan...
Har du kollat att irled:en tänder upp?
görs enklas med en webbkamera eller liknade kamera.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

funkar nu

det hela löste sig genom att jag mata den med lite högre spänning helt enkelt..

8v istället för 5v.. så, nu funkar den bra, men jag har problem med programeringen...

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=6714
Skriv svar