Som nybörjare är jag i behov av det mesta, och det är inte helt osannolikt att det finns fler. Jag tycker mig ha läst på så gott jag kan men hoppas att någon kan låna ett erfaret sinne för synpunkter. Kanske kan denna tråd även ge inspiration till andra som är i startgroparna.
Personligen ska ska jag uteslutande löda elektronik och en och annan liten kabel. Då i syfte att förbättra eller laga (t.ex. byta/modifiera/lägga till komponenter på kretskort eller laga kablage som börjat glappa). Användarvänlighet och smidighet är det viktiga här; det är vad jag har haft i åtanke sen första början.
*Lödstation:
För att hålla nere på kostnaderna så tänkte jag slå till på en billig temperaturreglerad lödstation. Hittade en på Swech Trading (Lödstation, l40800b) som dessutom har relativt stort utbud av spetsar. Men sen på något sätt råkade jag snubbla över en sprillans Weller WS81 - 990kr inkl. frakt. Taget!
*Spetsar:
Som jag förstått levereras WS81 med en LT-B-spets (2,4mm mejsel). Till denna tänkte jag slå till på:
1) Mejsel 0,8mm, LT H
2) Mejsel 1,6mm, LT A
3) Urgröpt 45°, LT GW
*Lödtenn:
Denna är jag något osäker på. Jag tänkte ta ett lod med bly och mycket fluss (~3%). Detta för att kunna hålla låga temperaturer och förenkla lödningen. Sn60/Pb40 har jag förstått är populärt bland elektronik, och 362 som fluss sägs vara uppskattat. Av 0.46mm-loden, finns det möjligtvis någon som testat båda och kan säga om/hur det skiljer sig åt?
4a) Stannol Sn60/Pb40, 0.46 mm, 362
4b) Stannol Sn60/Pb40, 0.46 mm, KRISTALL 400
5) Multicore Sn60/Pb40, 0.7 mm, ERSIN 362
*Flussmedel:
Här är jag ganska förvirrad, jag letar efter en flusspenna, men det finns en del att välja på. Vi har No-Clean, blyfritt, halogenfritt, vattenlösligt och vem vet vad. Som jag läst och förstått så är de just nämnda egenskaperna bra för miljön/hälsan eller kräver mindre handpåläggning. Jag har hittat dessa och lutar mer åt den andra (6b) såvida inte någon protesterar.
6a) Almit RC-15 SH RMA (No-Clean), 80006099
6b) Chemtronics No Clean Flux Dispensing Pen, CW8100
*Flussavlägsnare:
Men det finns tillfällen då man ändå vill ta bort överblivet (No-Clean) fluss. Den första (7a) är billigare i bulk och passar bra till 6a från ovan - men 7b fungerar med såväl 6b som den valda lödflätan. Så det lutar även här mer åt den andra (7b).
7a) Isopropanol/isopropylalkohol från t.ex. Apoteket.
7b) Chemtronics No Clean Flux Remover Pen, CW9100
*Avlödningsfläta:
Avlödningsfläta med fluss är ett måste har jag förstått, dessa No-Clean ska tydligen avlöda snabbare än konkurrerande produkter (hur mycket sanning det nu finns i det).
8) Chemtronics No Clean 0.8 mm, 60-1-5
9) Chemtronics No Clean 1.5 mm, 60-2-5
10) Chemtronics No Clean 2.8 mm, 60-4-5
*Tillbehör, kemikalier:
11) Lackrengöringspenna: Chemtronics Conformal Coating Remover Pen, CW3500
12) Tryckluft på burk: Electrolube High Powered Airduster, GDP400
*Tillbehör, verktyg:
13) ESD-säkert tennsug i normalstorlek: Edsyn Tennsug, SS350
14) Pincetter i rostfritt stål: Swech Trading Pincett-samling, bms4x
15) Lödstativ/kretskortshållare: Jula-brandat "Reparationsstativ", 953200
16) Skyddsglasögon/huvudlupp: Velleman Huvudlupp 3.3x, VTMG4
Känns det som jag har tänkt rätt/täckt det mesta? Ett stort tack för alla era synpunkter! :-)
Vänligen kommentera denna inköpslista för nybörjare, tack!
- Klas-Kenny
Re: Vänligen kommentera denna inköpslista för nybörjare, tac
Ska du löda mycket så är en röksug av något slag i princip ett måste!
Jo, det kan nog vara klokt som du säger. Vad jag förstått från ett avsnitt av EEV Dave så duger det med en större chassifläkt som suger bort rök från andningsvägarna. Om man sen kombinerar det med ett gläntande fönster så borde det väl räcka?
P.S: Väldigt finurlig signatur det där!
P.S: Väldigt finurlig signatur det där!
Du kan fö köpa en enkel lödrökssug (fläkt med enkel kolfiltermatta som är fäst på ett stativ med korthållare) för 300+ frakt. kan skicka bild imorgon.
//stefan
//stefan
Stefan, känner du till ett ställe där man kan köpa en sådan eller erbjuder du dig sälja en? I vilket fall känner jag inte behovet av en sån just nu, tack ändå!