Göra en personbil radiostyrd? Svårt?
- ochkl0620
- Kontakt:
Göra en personbil radiostyrd? Svårt?
Go kväll!
Fick en skum idé nu.
Hur svårt kan de vara o bygga om en personbil så man kan köra den med RC kontroll?
En FET servo på rattstången, gas o broms. Det värsta jag kan tänka mig bör väl vara växlarna? Omöjligt?
Är det automat som gäller? Har googlat men utan resultat.
Fick en skum idé nu.
Hur svårt kan de vara o bygga om en personbil så man kan köra den med RC kontroll?
En FET servo på rattstången, gas o broms. Det värsta jag kan tänka mig bör väl vara växlarna? Omöjligt?
Är det automat som gäller? Har googlat men utan resultat.
Re: Göra en personbil radiostyrd? Svårt?
Automatlåda lär ju vara det enklaste, krångla med koppling och växel via servon lär ju inte bli så himla optimalt... Då får man i såna fall göra nån växlings-automatik och då har man ju fått en automatlåda...
Annars har ju Mythbusters kört bilar (och en hel del annat) med fjärrstyrning och som jag tolkat dem så är det absolut svåraste att man helt tappar "känslan". Sitter man och kör en vanlig bil själv har man inga problem att hålla sig i en och samma fil, men kör man med radiostyrning blir det lätt att man vinglar hit och dit flera meter.
Det är väl lite samma sak att det är mycket svårare att köra bilspel på dator/konsoll än att köra vanlig bil. Det är liksom inte alls samma sak.
Annars har ju Mythbusters kört bilar (och en hel del annat) med fjärrstyrning och som jag tolkat dem så är det absolut svåraste att man helt tappar "känslan". Sitter man och kör en vanlig bil själv har man inga problem att hålla sig i en och samma fil, men kör man med radiostyrning blir det lätt att man vinglar hit och dit flera meter.
Det är väl lite samma sak att det är mycket svårare att köra bilspel på dator/konsoll än att köra vanlig bil. Det är liksom inte alls samma sak.
- ochkl0620
- Kontakt:
Haha så långt har jag inte ens tänkt 
Tänkte bara de skulle vara kul o testa på ett säkert ställe
Har sett mythbusters göra sånt, de e lite därifån jag fått inpiration

Tänkte bara de skulle vara kul o testa på ett säkert ställe

Har sett mythbusters göra sånt, de e lite därifån jag fått inpiration

-
mythbusters och diverse andra program på discovery har gjort flertalet olika varianter.
Hur funkar servot som redan finns på styrningen? Kan man tjuvkoppla det på något sätt så underlättar det nog en hel del.
Mjae, styrservot är ju kopplat enbart förstärkande, tror det blir enklare att bara bygga ett fläskigt servo av en vindrutetorkarmotor eller liknande.
..Men man ska ju komma ihåg att man i praktiken konstruerar ett vapen, tappar man kontakten så har man snabbt två ton i hög hastighet som utan vidare kan döda ett antal människor innan man får stopp på det, så det gäller att vara försiktig, en genomtänkt failsafe och på vettigt ställe.
..Men man ska ju komma ihåg att man i praktiken konstruerar ett vapen, tappar man kontakten så har man snabbt två ton i hög hastighet som utan vidare kan döda ett antal människor innan man får stopp på det, så det gäller att vara försiktig, en genomtänkt failsafe och på vettigt ställe.
- ochkl0620
- Kontakt:
Hmm torkarmotor? Är de så pass starka?
Är de stegmotoret eller vanliga utväxlade snurror?
Failsafe har jag redan genom att jag har tillåtelse att leka lite på ett grustag
Är de stegmotoret eller vanliga utväxlade snurror?
Failsafe har jag redan genom att jag har tillåtelse att leka lite på ett grustag

skojar du vindrute torks motorerna är as starka jag byggde en winsch och den drog typ 15-20 kilo på en skiva som släpades efter backen
skruv växlade

skruv växlade

Ja, har du servo på bilen orkar en torkarmotor lätt, det är vanliga utväxlade borstade motorer.
I min ungdom byggde jag en elcykel med en sån, men det gick väl inte så bra, men den orkade dra cykeln iaf
I min ungdom byggde jag en elcykel med en sån, men det gick väl inte så bra, men den orkade dra cykeln iaf

Servot på alla bilar (utom en) är egentligen inget servo utan en styrkraftsförstärkare, precis som på bromsarna, en bromskraftsförstärkare.JustNeed skrev:Hur funkar servot som redan finns på styrningen? Kan man tjuvkoppla det på något sätt så underlättar det nog en hel del.
De enda bilar som mig veterligen har ett riktigt styrservo (och bromsservo) är Citroen SM, CX och XMV6 serie1 (den med PRV-sexan).
I dessa bilar har du ett riktigt styrservo, där rattstångens uppgift enbart är att ställa om lite ventiler och reglera oljeflödet, det finns alltså ingen fysisk koppling mellan rattstång och hjul.
Kopplar man bort återföringen (dvs progressiviteten) styr man bilen med ett lillfinger, oavsett om den står stilla eller rullar.
Samma med bromsservot, bromspedalen påverkar en proportionell ventil, vilken reglerar trycket till bromsarna, dock är det nog troligtvis omöjligt att ta bort återkopplingen på bromsen.
Broms och styrning (och fjädring/stötdämpning) försörjs av en oljepump med runt 150 bars arbetstryck.
Här kan man hitta lite idéer till att styra just gasreglaget. Tidiga versioner av den här mojängen hade manuell växellåda, tror att det bara var kopplingen som styrdes. Jag tror att kopplingen då styrdes med saxdomkraft ansluten till batteridriven skruvdragare/borrmaskin
(Det är 100 år sen jag läste sidan, men jag borde få pris i Google Skillz eftersom jag fick upp sidan som första träff på första sökförsöket, "electric car pusher"
).
På 90-talet beskrev nån av de engelskspråkiga Linuxtidningarna (Linux Magazine, kanske?) ett bygge som ett par italienare gjort. De monterade på mojänger för att en dator skulle kunna styra gas, broms och styrningen på en bil, och så monterade de två kameror (för 3D-seende) i fästena för solskydden och så lyckades de få bilen att köra själv, hålla lagom avstånd till framförvarande bilar och hålla sig i filerna så länge vägen hade hyggliga filmarkeringar. Tyvärr så tror jag att det inte fokuserades särskilt mycket på hårdvaran, utan det var mest mjukvaran som beskrevs (begripligt när det är en mjukvarutidning).
Man kan väl nära på gissa att deras lösning fast bara använd som varning/skydd mot krockar (och förare som somnar / tappar uppmärksamheten) hade varit bättre än Volvos pinsamma "kraschtest" nyligen.
Om man har en tillräckligt modern motor så är det väl "drive by wire" som gäller, d.v.s. gaspedalen påverkar bara en potentiometer (eller motsvarande) och styrsignaler styr allt på motorn. Med en såpass modern motor är i alla fall gaspådraget troligen lättlöst. Å andra sidan är nog gaspådraget ändå bland det lättaste att lösa, det finns ju färdiga lösningar för farthållare (som dessutom finns orginal på ett gäng bilar), och dessutom går det säkert bra att hänga på ett fetare modellflygplansservo.
Det absolut viktigaste att få till bra måste vara bromsen. Om man ska köra utan någon i bilen så vill man verkligen ha det här fail-safe, alltså att vid fel så stannar bilen istället för rullar iväg. En troligen rätt säker lösning skulle nog kunna vara att sätta en fjäder som trycker ner bromspedalen max, och sedan ha nåt tryckluftstyrt/hydrauliskt som lyfter upp pedalen lagom mycket.
En fråga är hur man ska hantera avbrott på radiostyrsignalen. Tvärnit, mjuk inbromsning? Ska ratten fortsätta vara ställd som den är eller ska den återgå till neutralt, och i så fall hur snabbt?

På 90-talet beskrev nån av de engelskspråkiga Linuxtidningarna (Linux Magazine, kanske?) ett bygge som ett par italienare gjort. De monterade på mojänger för att en dator skulle kunna styra gas, broms och styrningen på en bil, och så monterade de två kameror (för 3D-seende) i fästena för solskydden och så lyckades de få bilen att köra själv, hålla lagom avstånd till framförvarande bilar och hålla sig i filerna så länge vägen hade hyggliga filmarkeringar. Tyvärr så tror jag att det inte fokuserades särskilt mycket på hårdvaran, utan det var mest mjukvaran som beskrevs (begripligt när det är en mjukvarutidning).
Man kan väl nära på gissa att deras lösning fast bara använd som varning/skydd mot krockar (och förare som somnar / tappar uppmärksamheten) hade varit bättre än Volvos pinsamma "kraschtest" nyligen.

Om man har en tillräckligt modern motor så är det väl "drive by wire" som gäller, d.v.s. gaspedalen påverkar bara en potentiometer (eller motsvarande) och styrsignaler styr allt på motorn. Med en såpass modern motor är i alla fall gaspådraget troligen lättlöst. Å andra sidan är nog gaspådraget ändå bland det lättaste att lösa, det finns ju färdiga lösningar för farthållare (som dessutom finns orginal på ett gäng bilar), och dessutom går det säkert bra att hänga på ett fetare modellflygplansservo.
Det absolut viktigaste att få till bra måste vara bromsen. Om man ska köra utan någon i bilen så vill man verkligen ha det här fail-safe, alltså att vid fel så stannar bilen istället för rullar iväg. En troligen rätt säker lösning skulle nog kunna vara att sätta en fjäder som trycker ner bromspedalen max, och sedan ha nåt tryckluftstyrt/hydrauliskt som lyfter upp pedalen lagom mycket.
En fråga är hur man ska hantera avbrott på radiostyrsignalen. Tvärnit, mjuk inbromsning? Ska ratten fortsätta vara ställd som den är eller ska den återgå till neutralt, och i så fall hur snabbt?
Jag vet ju inte om man kan räkna det som failsafe... Hur vet du att det inte springer runt några 10-åriga grabbar där som tycker det är jättespännande att försöka hålla sig gömda?ochkl0620 skrev: Failsafe har jag redan genom att jag har tillåtelse att leka lite på ett grustag :-)
När jag var i den åldern brukade mina polare cykla iväg till en bilskrot och smyga in genom ett hål i staketet på baksidan och klättra bland de staplade bilvraken. Jag var med dit en gång och då blev vi upptäckta och bortjagade, men vi hade ju varit dumma och ställt våra cyklar där. Så när de började lasta cyklarna på en pickup fick vi gå fram och ge oss tillkänna. Då förklarade de att anledningen till att de inte ville att vi skulle vara inne där var inte att de trodde att vi skulle sno nåt eller förstöra nåt utan helt enkelt att det var livsfarligt.
Det finns en hel del moderna bilar som har elektriskt styrservo istället för hydrauliskt, de borde det teoretiskt sett inte vara omöjligt att hacka sig in på. Tyvärr är väl dessa i ett prissegment som inte direkt inbjuder till sådana här försök, inte för en privatperson.
Finns säkert en massa säkerhetslogik som är till för att hindra det, men en intressant tanke är att sätta en radiomottagare och en microcontroller direkt i OBD-II uttaget och styra gas, ratt, växellåda, broms osv. direkt över bilens databuss. Krävs väl en rätt dyr bil för detta, men ytterligare hårdvara för ett par tior.
En äldre bil med förgasare borde vara hyffsat lätt att sätta ett servo direkt på spjället, jag har alltid undrat varför mythbuster har tokavancerade linjärservon för att trampa på gaspedalen i deras gammla häckar.
Finns säkert en massa säkerhetslogik som är till för att hindra det, men en intressant tanke är att sätta en radiomottagare och en microcontroller direkt i OBD-II uttaget och styra gas, ratt, växellåda, broms osv. direkt över bilens databuss. Krävs väl en rätt dyr bil för detta, men ytterligare hårdvara för ett par tior.
En äldre bil med förgasare borde vara hyffsat lätt att sätta ett servo direkt på spjället, jag har alltid undrat varför mythbuster har tokavancerade linjärservon för att trampa på gaspedalen i deras gammla häckar.
Det jag har sett av MB's fjärrstyrda bilar använder de en RC-servo som i ena läget påverkar en brytare som vrider ratten åt ena hållet och till den andra sidan en annan brytare som vrider åt andra hållet. Därför förlorar man lätt "känslan" för det finns ingen...
Men svart är: såklart kan man! Sedan kan man välja hur mycket man vill bygga om och det hela blir väl essentiellt:
* Ska bilen skrotas efter att man har lekt klart?
* Hur länge ska den hålla innan det är skroten?
Ska bilen användas av människor efteråt ska ombyggningen ju vara "försiktig" men är det en "leka o skrota"-bil är läget ju lite annat, då kan man ju bygga ordentligt.
Att bygga en "bamseservo" till att styra med är rimligt enkelt, en modifierat torkarmotor kan fungera bra. Modifieringen är till för att inte alla kan reversera utan att nypa men det kan fixas rimligt enkelt. Det svåraste är nog att få en stabil o säker återfödning av positionen på ratten, det brukar ju vara ett par varv åt båda håll som gäller varför man "måste" växla lite på potentiometern om man använder sånt.
Gasen är ju enkel att fixa, koppling och broms kräver lite större krafter och växling på en manuell låda kan fixas med ett par torkarmotorer och lite smart styrning. Kopplingen hade jag skött med en torkarmotor, evt med fjäderhjälp. Bromsen hade jag nog skött med ytterligare en torkarmotor men växlat den lite för kraftens skull.
Men svart är: såklart kan man! Sedan kan man välja hur mycket man vill bygga om och det hela blir väl essentiellt:
* Ska bilen skrotas efter att man har lekt klart?
* Hur länge ska den hålla innan det är skroten?
Ska bilen användas av människor efteråt ska ombyggningen ju vara "försiktig" men är det en "leka o skrota"-bil är läget ju lite annat, då kan man ju bygga ordentligt.
Att bygga en "bamseservo" till att styra med är rimligt enkelt, en modifierat torkarmotor kan fungera bra. Modifieringen är till för att inte alla kan reversera utan att nypa men det kan fixas rimligt enkelt. Det svåraste är nog att få en stabil o säker återfödning av positionen på ratten, det brukar ju vara ett par varv åt båda håll som gäller varför man "måste" växla lite på potentiometern om man använder sånt.
Gasen är ju enkel att fixa, koppling och broms kräver lite större krafter och växling på en manuell låda kan fixas med ett par torkarmotorer och lite smart styrning. Kopplingen hade jag skött med en torkarmotor, evt med fjäderhjälp. Bromsen hade jag nog skött med ytterligare en torkarmotor men växlat den lite för kraftens skull.