Digital hastighetsmätare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Lundgren88

Digital hastighetsmätare

Inlägg av Lundgren88 »

Hejsan!

Ny till detta forum men hoppas kunna få lite svar ändå. :)

Jag själv är ingen elektriker och kommer så heller aldrig bli, men far och bror är. Jag håller just nu på med ett motorcykelprojekt där jag står för större delen av byggandet. Dock inte det elektriska.

Eftersom ingen hastighetsmätare jag har hittat där ute passar mina krav så ville jag helt enkelt göra en egen. Då kom det stora problemet. Hur gör man det?

Jag vill att den skall vara uppbyggd som många andra "aftermarket" produkter är byggda, d.v.s. magnet i hjulet.

Har även hittat en display som verkar passa väldigt bra. ELT 511HWB

Hur går man tillväga nu? Vad behövs för att omvandla pulserna från hjulet till siffror i displayen?

Det är redan en digital hastighetsmätare på den. Som mäter från växellådan. Detta låter spontant lite jobbigare? Eller kan man använda sig utav detta?

Eller är detta extremt svårt och jag skall lägga ner projektet med en gång.

Mvh Lundgren
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Digital hastighetsmätare

Inlägg av Glenn »

Du kan sannolikt använda samma givare, det är nog enklast, troligen får du yxa till signalen lite med passiva komponenter, sen kan du tex använda en MCU, exempelvis PIC för själva mätaren.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det gäller bara att ta reda på hur signalen ser ut först och främst.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns 2 olika sätt att göra det på: Analogt eller digitalt.

Den analoga lösningen är ganska inexakt, speciellt vid låga hastigheter och det finns en del problem som gör den digitala mycket bättre.

En digital lösning är enklast gjort med en lämplig mikroprocessor (µC). I den finns det en grunka som kan spara en tid i minnet och den aktiveras av en puls. Tiden man får är från en räknare som räknar kontinuerligt, alltså kan man mäta tiden mellan 2 (eller fler) pulser vid att räkna Pulstid = Tid_Nu - Tid_Förr.

Om man känner till hur många pulser man får kan man räkna om så att man har en konstant som delas med den uppmätte tiden, detta ger hastigheten! Med en µC har man allt som behövs för att mäta tiden, räkna om den till hastighet samt att visa den.

Displayen du gillar är LED och du behöver kunde justera ljusstyrkan, gärna automatisk efter omgivningens ljus. Detta går att lösa med samma µC som klarar resten såklart. Ha dock klart för dig att direkt solljus kan göra den omöjlig att läsa och att du behöver kontrast frontglas.
Lundgren88

Inlägg av Lundgren88 »

Tackar för tips och idéer. Det blir troligast en magnet i fram/bakhjul. Eftersom original mätning sker någonstans i växellåda (har jag för mig) så måste man justera hastighetsmätaren efter drevbyte. Detta vill jag helst undvika och då måste en magnetlösning vara det bästa.

Ljusstyrkan kommer att justeras med en liten ratt så det är inga problem. Kommer också använda någon form av mörkt glas och kommer troligtvis sitta i en liten vinkel vilket borde minimera direkt solljus.

Nu har jag iaf ett bättre hum om hur man skall gå till väga.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det vore ganska enkelt att bygga en digital mätare där man kan lägga in drevets antal kuggar och då få rätt hastighet. Man kan även bygga en som enkelt kalibreras om man kör en känd sträcka och trycker på en knapp.

Givare/sensorer i samband med ett hjul ger obalans och längre ledningar som ska fjädra så det är en sämre idé med hjulsensorer.
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Som givare antingen en induktiv eller en hall med bias magnet finns på elfa eller farnell. Gällande instrument har vi utvecklat ett med en liten färgdisplay som har grafisk stapel och text. Kalibrering sker via can-bus eller kalibrerad av oss (ny generation kommer inom kort) för marint bruk.

//stefan
Skriv svar