64 RGB LED bord
64 RGB LED bord
http://www.youtube.com/profile?user=ekh ... O5Y13S4rsU
Så jävla häftigt!!
En sån vill jag bygga.
Men han verkar ha nåt företag så de e inte mkt open source över det hela.
Om ingen annan hittar mer info?
Han använder 12 st TLC5950 ICs från Texas Instruments.
Men de kostar typ 40-50 kr/st.
Är det enda sättet att styra ?
En annan sak är hur han får till arduinon att kommunicera med alla dessa 12 ?
Eller är det nån form av piggyback, att de pratar med varandra, typ att de är en data sträng som skickas till en som skickar vidare till den andra ... till 12:an ?
Men som jag förstått är de där TLC5950 kretsarna redo att köras från fabrik.. men de kanske inte stämmer?
Är de nån som har nån mer info eller fakta?
Så jävla häftigt!!
En sån vill jag bygga.
Men han verkar ha nåt företag så de e inte mkt open source över det hela.
Om ingen annan hittar mer info?
Han använder 12 st TLC5950 ICs från Texas Instruments.
Men de kostar typ 40-50 kr/st.
Är det enda sättet att styra ?
En annan sak är hur han får till arduinon att kommunicera med alla dessa 12 ?
Eller är det nån form av piggyback, att de pratar med varandra, typ att de är en data sträng som skickas till en som skickar vidare till den andra ... till 12:an ?
Men som jag förstått är de där TLC5950 kretsarna redo att köras från fabrik.. men de kanske inte stämmer?
Är de nån som har nån mer info eller fakta?
Senast redigerad av blueint 8 oktober 2011, 00:24:46, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: LED
Anledning: LED
Re: 64 RGB led bord
Steg 1: Hitta datablad på TLC5940 och klura ut hur de fungerar.
Steg 2: Lär dig att programmera om du inte redan kan. Kan du redan programmera: gå direkt till steg 4.
Steg 3: Öva på att programmera, koppla t.ex. upp bordet och LED'na och testa dig fram. tar runt 6 månader utan programmeringsvana.
Steg 4: Klura ut vad du vill att bordet ska kunde klara. Alla funktioner!
Steg 5: Programmera in dessa funktioner.
Steg 6: Var nöjd - och leta upp nästa projekt för nu är detta tråkigt!
EDIT: Fel kretsnummer.
Steg 2: Lär dig att programmera om du inte redan kan. Kan du redan programmera: gå direkt till steg 4.
Steg 3: Öva på att programmera, koppla t.ex. upp bordet och LED'na och testa dig fram. tar runt 6 månader utan programmeringsvana.
Steg 4: Klura ut vad du vill att bordet ska kunde klara. Alla funktioner!
Steg 5: Programmera in dessa funktioner.
Steg 6: Var nöjd - och leta upp nästa projekt för nu är detta tråkigt!
EDIT: Fel kretsnummer.
Senast redigerad av Icecap 7 oktober 2011, 17:22:56, redigerad totalt 1 gång.
TLC5940 ska det vara.
Här finns det färdig kod för den till Arduino:
http://www.arduino.cc/playground/Learning/TLC5940
Här finns det färdig kod för den till Arduino:
http://www.arduino.cc/playground/Learning/TLC5940
kenntoft, när du hittat databladet så kommer du se att det går att seriekoppla ett antal drivare, det går alltså åt lika många pinnar att driva en som 12...
jag har inte läst databladet men ja e jävligt sugen på en sån grej!
Och jag har mkt tid att spendera.
Men jag förstår inte hur jag via en typ arduinoi kan skicka till 12 st TI IC:ar samtidigt?
Är det för att de är i serie och om de data stringen matchar deras preferens så går de vidare?
men jag förstod de som att TI ic'n kommer färdig från fabrik?
Hur kan man då bestämma att en av de 64 rgb ledsen ska lysa i grönt i 2 sekunder?
Och jag har mkt tid att spendera.
Men jag förstår inte hur jag via en typ arduinoi kan skicka till 12 st TI IC:ar samtidigt?
Är det för att de är i serie och om de data stringen matchar deras preferens så går de vidare?
men jag förstod de som att TI ic'n kommer färdig från fabrik?
Hur kan man då bestämma att en av de 64 rgb ledsen ska lysa i grönt i 2 sekunder?
Re: 64 RGB LED bord
"jag har inte läst databladet" + "jag förstår inte", bra kombination där 
AndLi svarade på en av dina frågor i inlägget precis innan ditt.
En liten trött (varför sover jag inte...) och förenklad knuff:
Ja, kretsarna kommer färdiga från TI och deras funktion är att ta emot ett kommando som säger till kretsen hur den skall driva de olika utgångarna. Du kan till exempel skicka ett kommando som säger "driv LED kopplad till pinne 1 med XXmA och driv övriga med 0mA", kretsen kommer då att tända lysdioden som är kopplad till den första pinnen och släcka samtliga andra. Det läget kommer att bibehållas tills den får nästa kommando. Så i ditt exempel så skickar du ett kommando som säger "tänd lysdiod 1" och två sekunder senare "släck lysdiod 1".
Hur detta kommando ska se ut måste man läsa sig till i databladet . Och hur man ska skicka det via till exempel en Arduino får man läsa sig till i manualer/exempel/datablad till din Arduino. (Borres länk bör ge dig en bra startpunkt )
Förbered dig på en lång resa med många gråa hår. Att leka med sådana här prylar har en brant inlärningskurva men det är väldigt givande. Som farbror Barbro säger: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet".

AndLi svarade på en av dina frågor i inlägget precis innan ditt.
En liten trött (varför sover jag inte...) och förenklad knuff:
Ja, kretsarna kommer färdiga från TI och deras funktion är att ta emot ett kommando som säger till kretsen hur den skall driva de olika utgångarna. Du kan till exempel skicka ett kommando som säger "driv LED kopplad till pinne 1 med XXmA och driv övriga med 0mA", kretsen kommer då att tända lysdioden som är kopplad till den första pinnen och släcka samtliga andra. Det läget kommer att bibehållas tills den får nästa kommando. Så i ditt exempel så skickar du ett kommando som säger "tänd lysdiod 1" och två sekunder senare "släck lysdiod 1".
Hur detta kommando ska se ut måste man läsa sig till i databladet . Och hur man ska skicka det via till exempel en Arduino får man läsa sig till i manualer/exempel/datablad till din Arduino. (Borres länk bör ge dig en bra startpunkt )
Förbered dig på en lång resa med många gråa hår. Att leka med sådana här prylar har en brant inlärningskurva men det är väldigt givande. Som farbror Barbro säger: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet".
ja farbror barbro kan man lita på!!
nej men det är bra och sant som du säger.. men så vet jag ingenting..
Men förstår ju liksom inte hur 12 st IC kretsar som dessutom är identiska i mjukvaran kan bestämma vilken av de 64 led:sen som ska lysa..
eller finns de nån logik i dom som sätter vilken krets de är i ordningen?
Sånt kanske framgår i databladet.
blir nog mkt löda oxå när man ska få igång det.. 64 leds gånger 4 pinnar.. 255.. tar nog sin tid.
nej men det är bra och sant som du säger.. men så vet jag ingenting..
Men förstår ju liksom inte hur 12 st IC kretsar som dessutom är identiska i mjukvaran kan bestämma vilken av de 64 led:sen som ska lysa..
eller finns de nån logik i dom som sätter vilken krets de är i ordningen?
Sånt kanske framgår i databladet.
blir nog mkt löda oxå när man ska få igång det.. 64 leds gånger 4 pinnar.. 255.. tar nog sin tid.
-
Detr står i databladet hur man kommunicerar med den. Så börja med att läsa databladen.
...det finns ju dock en genväg: köp färdiga adresserbara RGB-ledstrips på Ebay, det finns sådana med programvara för dator eller en kontrollpanel. Bygg in dom bakom frostade plexibitar. Klart! (men kanske inte lika skoj)
kenntoft: Du klarar dig med 3st TLC5940, och sen multiplexa 2x4 rader så kommer du ner i kostnad iaf...
dessa multplexa rader, är inte dom för tajt ihop?
man vill ju ha ett fullstort bord med typ 12x12cm kuber.
man vill ju ha ett fullstort bord med typ 12x12cm kuber.
> Sånt kanske framgår i databladet.
Ja men va f...
> Är de nån som har nån mer info eller fakta?
Ja, självklart :
http://www.ti.com/product/tlc5940
http://www.ti.com/lit/ds/slvs515c/slvs515c.pdf
> Eller är det nån form av piggyback, att de pratar med varandra,
Bild 22 på sidan 21.
*Så* jäkla svårt var det väl inte !?
Ja men va f...
> Är de nån som har nån mer info eller fakta?
Ja, självklart :
http://www.ti.com/product/tlc5940
http://www.ti.com/lit/ds/slvs515c/slvs515c.pdf
> Eller är det nån form av piggyback, att de pratar med varandra,
Bild 22 på sidan 21.
*Så* jäkla svårt var det väl inte !?
läste datablad nu.
hittade detta:
Samtidigt som TLC#9 inte tänder sin motsvarande LED#12.
För data-paketen går ju igenom allihopa via SIN och SOUT.
Så förstår jag det som när man tittar på lite figurer.
EDIT: (singular)
hittade detta:
Det förstår jag, men hittar ingenstans där det förklaras hur TLC#1 vet att den ska tända LED#12 och ingen annan.More than two TLC5940s can be connected in series by
connecting an SOUT pin from one device to the SIN pin of the next device.
Samtidigt som TLC#9 inte tänder sin motsvarande LED#12.
För data-paketen går ju igenom allihopa via SIN och SOUT.
"Into the device" (singular) men troligtvis så är de 3 pins vilket fall som helst? även fast jag har 12 TLC:er.Only 3 pins are needed to input data into the device.
Så förstår jag det som när man tittar på lite figurer.
EDIT: (singular)
Som det ser ut om man t.ex jämför "Figure 11. Serial Data Input Timing Chart"
med "Figure 13. Timing Chart for Two Cascaded TLC5940 Devices", så är det
nog så att man synkar det hela med XLAT signalen.
Varje IC behöver 92 eller 192 bitar (beroende på VPRG, "DC mode" eller "gray-scale mode").
Man börjar med att skicka bitarna för den IC som sitter "längst bort" i kedjan. Sedan för
den näst längst bort o.s.v och avslutar med den som sitter närmast. *Sedan* klockar
man alla IC på en gång med XLAT. Det betyder alltså samtidigt att man inte enbart
kan skicka data till en enda IC, man måste alltid klocka ut data till alla även om inget
har ändrast i vissa av dom.
Enklast är att ha en buffert i processorn som motsvarar bitmönstret för hela kedjan,
alltså ca 12 eller 24 bytes per IC beronde på "mode". Sedan kan en högre nivå
i applikationen styra med de olika nivåerna i bufferten och sedan kan en undre
rutin regelbundet skicka ut det. Kanske/sannolikt med en timer-rutin beroende
på hur ofta man vill/behöver uppdatera lysdioderna.
Man kan även dynamist skapa de 92/192 bitarna vid själva sändningen, men
det blir lite snårigare arkitektur på applikationen i mitt tycke...
med "Figure 13. Timing Chart for Two Cascaded TLC5940 Devices", så är det
nog så att man synkar det hela med XLAT signalen.
Varje IC behöver 92 eller 192 bitar (beroende på VPRG, "DC mode" eller "gray-scale mode").
Man börjar med att skicka bitarna för den IC som sitter "längst bort" i kedjan. Sedan för
den näst längst bort o.s.v och avslutar med den som sitter närmast. *Sedan* klockar
man alla IC på en gång med XLAT. Det betyder alltså samtidigt att man inte enbart
kan skicka data till en enda IC, man måste alltid klocka ut data till alla även om inget
har ändrast i vissa av dom.
Enklast är att ha en buffert i processorn som motsvarar bitmönstret för hela kedjan,
alltså ca 12 eller 24 bytes per IC beronde på "mode". Sedan kan en högre nivå
i applikationen styra med de olika nivåerna i bufferten och sedan kan en undre
rutin regelbundet skicka ut det. Kanske/sannolikt med en timer-rutin beroende
på hur ofta man vill/behöver uppdatera lysdioderna.
Man kan även dynamist skapa de 92/192 bitarna vid själva sändningen, men
det blir lite snårigare arkitektur på applikationen i mitt tycke...