Tja
Har ett litet problem med en PIC18F452
Tror jag har lokaliserat problemet till fuse bitarna.
Med ett blink-a-led program i hex-format fungerar allt som det ska, kristallen svänger i 10Mhz.
Men när jag kör min egenkompilerade kod är det helt dött och kristallen svänger inte alls.
Har varit inne under "configuration bits" i mplab och ställt in oscillator på hs samt disablat watchdog.
Va behöver man göra mer?
PIC18 problem
> "Men när jag kör min egenkompilerade kod är det helt dött och kristallen svänger inte alls. "
Hur ser dina __CONFIG (i asm filen) ut ??
> "Har varit inne under "configuration bits" i mplab"
Ge *17* i det !!!
Ändra i källkoden !
Det bir bara en jäkla röra om du även fipplar i MPLAB...
Vilken LNK fil använder du ?
Det är *mycket* onormalt att man skall behöva ändra i LNK filen !
Är koden anpassad till "relocatable mode" ?
Har du CODE directive t.ex ?
EDIT : Notera också att f.o.m MPLAB 7.30 så har man tillgång till en förenklad syntax för att specificera CONFIG bitarna. Se readme filen för MPASM samt nedre delen av P18Fxxx.INC filen. Förutsatt att du kör senaste MPLAB, så klart, men det gör du väll...
Hur ser dina __CONFIG (i asm filen) ut ??
> "Har varit inne under "configuration bits" i mplab"
Ge *17* i det !!!
Ändra i källkoden !
Det bir bara en jäkla röra om du även fipplar i MPLAB...
Vilken LNK fil använder du ?
Det är *mycket* onormalt att man skall behöva ändra i LNK filen !
Är koden anpassad till "relocatable mode" ?
Har du CODE directive t.ex ?
EDIT : Notera också att f.o.m MPLAB 7.30 så har man tillgång till en förenklad syntax för att specificera CONFIG bitarna. Se readme filen för MPASM samt nedre delen av P18Fxxx.INC filen. Förutsatt att du kör senaste MPLAB, så klart, men det gör du väll...

Tack!
Vilken underbar syn efter en dags hackande:

mina __config?
Nä det hade jag inga, ingen som sagt något om nå sånt
Men nu har jag iaf __CONFIG _CONFIG1H, _HS_OSC_1H som löste problemet
lnk-filen tog jag bort så länge, trodde först när inget fungera att det var något man måste ha. Ska skriva om koden till reloc-mode så fort jag hajat allting kring det, är ju trots allt min första dag med pic
Sen verkar det ändå som att lnk-filen kan ge upphov till problem:
http://forum.microchip.com/tm.asp?m=88309
Vilken underbar syn efter en dags hackande:

mina __config?
Nä det hade jag inga, ingen som sagt något om nå sånt

Men nu har jag iaf __CONFIG _CONFIG1H, _HS_OSC_1H som löste problemet
lnk-filen tog jag bort så länge, trodde först när inget fungera att det var något man måste ha. Ska skriva om koden till reloc-mode så fort jag hajat allting kring det, är ju trots allt min första dag med pic

Sen verkar det ändå som att lnk-filen kan ge upphov till problem:
http://forum.microchip.com/tm.asp?m=88309
This is a common issue when working with relocatable code. You simply need to adjust the START and END directives in your linker script file so that the section size is large enough for your code.