Någon som vet vad denna krets gör?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nhj321

Någon som vet vad denna krets gör?

Inlägg av nhj321 »

Hej!
Jag har kommit över ett kretskort som jag försöker förstå. jag har ritat ett kopplingsschema som BORDE stämma. vore topp om någon kunde förklara vad som händer och varför. påpeka även gärna eventuella fel i kopplingsschemat,
Tack! :D

edit: den kondensatorn som inte har något värde ska ha värdet 10µF
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Någon som vet vad denna krets gör?

Inlägg av PeterH »

Först och främst verkar det som att in- och utgångar skall skiftas, och så har du ritat en jord-symbol kopplad till en av utgångarna? sedan borde väl du veta var kretsen suttit? Det blir ju lättare att gissa funktionen om man vet vad den skall sitta i...

Edit: Ju mer man kollar på schemat desto mer förvirrad blir man, har du ritat av trissorna med rätt ben kopplat? Vad är det för trissor?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det verkar vara något som ger en utsignal om inspänningen
understiger en viss nivå, runt 7V.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är AC-kopplade in- och utgång, alltså någon förstärkare av någon sort.

Transistorerna är dels felkopplade och dels sannolikt fel typ så resten är svårt att svara på. Rita om schemat med GND neråt och VDD uppåt, då klarnar det mesta nog.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det bästa du kan göra för att själv lära dig något är att dels rita rätt och dels ladda hem LTSpice och köra kretsen i denna med en lämplig signalkälla. Då kan du analysera funktionen själv istället för att vi andra skall göra jobbet åt dig.

Stöter du sedan på problem som du inte reder ut kan vi hjälpa till.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Japp, börja om med schemat, dra först en horisontell ledare överst för +9V, en till längst ned för jordpunkten. Sätt sedan ingång längst till vänster, utgång längst till höger, och försök passa in schemat däremellan på ett intuitivt sätt. Det blir mycket lättare att förstå funktionen när man har organiserat schemat på ett bra sätt. Ta gärna kort på kretskortet också.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kan inte annat än hålla med de tidigare kommentarerna. Sist jag ritade ett schema (på RIAA-ingången på min gamla mixer) så fick jag nog rita om det 5-6 gånger innan jag kunde läsa det.

Slänger in en bild på lödsidan på kortet och sen det "slutliga" schemat ritat i Eagle. Mellan där så var det väl 3-4 versioner på papper och en eller två i Eagle.

Nu vet jag inte om mitt schema stämmer helt heller, men det ser vettigt ut i alla fall:)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är en sak jag gillar med EDWin: man kan rita kretsloppet i PCB-delen först, sedan kan man växla till schemadelen och alla komponenter finns med rätt node så det är bara att förbinda nodes med streck och sedan flytta runt på allt till det ser vettigt ut.

Har såklart aldrig använd just det sätt förvisso - men det är möjligt!
Pucco

Inlägg av Pucco »

Ser ut att kunna vara en RIAA-förstärkare. Alltså en ingångsförstärkare med frekvenskorrektion för en moving-magnet-pickup i en vinylspelare.
Sonar

Inlägg av Sonar »

Icecap skrev:Det är en sak jag gillar med EDWin: man kan rita kretsloppet i PCB-delen först, sedan kan man växla till schemadelen och alla komponenter finns med rätt node så det är bara att förbinda nodes med streck och sedan flytta runt på allt till det ser vettigt ut.

Har såklart aldrig använd just det sätt förvisso - men det är möjligt!
Håller med, dessutom har jag testat, funkar klockrent, "reverse enginerat" ett antal kort på det viset :)
En annan bra sak med senaste (1.90) är att man kan markera i schemat och den markerar även i layouten :) :) , detta har jag saknat MASSOR, finns ju i dom flesta andra CAD progg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Pucco skrev:Ser ut att kunna vara en RIAA-förstärkare. Alltså en ingångsförstärkare med frekvenskorrektion för en moving-magnet-pickup i en vinylspelare.
Hoppas du inte tittade på MITT schema, för det vet jag är ett RIAA-steg:)

Min bild och schema var exempel på hur man får en trasslig kortlayout att bli ett läsbart schema.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Ooops. Jag var nog lite snabb där. Tolkade det som att det var ett uppstädat schema.

Orginalschemat är garanterat felritat. Vissa komponenter är kortslutna, transistorerna saknar vettig bias.
Transistorerna verkar felvända, bas-emitter skulle kunna vara växlade.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tro att det är japan-transistorer som ofta (nästan alltid) har annan benkonfiguration än t.ex. BC547.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja jag började med att rita mina transistorer som runda ringar bara, sen identifierade jag benen utifrån vad de var kopplade till. Det kräver ju att man har lite koll på transistorkopplingar.

Det är inte lätt att reverse-engineera (finns det nåt vettigt svenskt uttryck?) sådär.

Jag kom på att jag tog det där fotot, sen skrev jag ut det och ritade in/markerade komponenterna ovanpå. Och sen fyllde jag i med en penna vartefter jag hade ritat ner det på schemat. Främst för att inte råka rita samma bana två gånger och såna grejer.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Skriv svar