Tänkte bygga ihop ett LiFepo4 acc till mcen
Lifepo4 leverantör
Lifepo4 leverantör
Nån som har ett bra tips på Lifepo4 säljar - här eller i långbortistan
Re: Lifepo4 leverantör
Jag köpte mina från Hobby King och dom har funkat bra hittills.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... FePo4.html
Annars kan du söka på Ebay, brukar finnas många som säljer.
Så här blev mitt batteri till en KTM: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=236949
EDIT/
Från England: http://robotbirds.com/catalog/index.php?cPath=63_143
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... FePo4.html
Annars kan du söka på Ebay, brukar finnas många som säljer.
Så här blev mitt batteri till en KTM: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=236949
EDIT/
Från England: http://robotbirds.com/catalog/index.php?cPath=63_143
CMPS: Hur gör man med underhållsladdningen som sker under drift? Litiumbatterier gillar ju i allmänhet inte att underhållsladdas.
Kör själv en Dr 650 och det känns som ett roligt litet vinterprojekt
PS: Skummade tråden på SH och du vet väl att AMP20 cellen finns i en mindre storlek? AMP15
Edit: Där har du förresten en återförsäljare av alla A123 systems celler: http://www.a123rc.com/index.php
Kör själv en Dr 650 och det känns som ett roligt litet vinterprojekt
PS: Skummade tråden på SH och du vet väl att AMP20 cellen finns i en mindre storlek? AMP15
Edit: Där har du förresten en återförsäljare av alla A123 systems celler: http://www.a123rc.com/index.php
Man blundar och hoppas att det går bra
Har faktiskt inte läst något negativt ang. underhållsladdning och LiFePo4, kemin i dessa celler verkar klara det fint. LiFePo4-batterier till fordon har ju funnits i några år nu så skulle det vara problem med att använda generatorn som vanligt borde man hört talas om det.
AMP15 såg ju intressant ut, visste inte att det fanns en mindre cell så det tackar jag för.
A123rc.com hade ju ett bra pris på 26650-celler, nästan så man misstänker att Hobby King skrivit fel på deras pris.
AMP15 såg ju intressant ut, visste inte att det fanns en mindre cell så det tackar jag för.
A123rc.com hade ju ett bra pris på 26650-celler, nästan så man misstänker att Hobby King skrivit fel på deras pris.
Det ska väl vara speciella ladd-egenskaper för LiFePO4 tror jag, inte bara att trycka i en bly-laddare och tro att det funkar i all evighet.
Svarade på en tråd på SH där det var en snubbe som hade LiPo-batteri i hojen som han ladda med en bly-laddare, och det är totalt livsfarligt! LiPo ska ju ha en massa övervakning. Vet dock inte hur det är med det på LiFePO4.
Svarade på en tråd på SH där det var en snubbe som hade LiPo-batteri i hojen som han ladda med en bly-laddare, och det är totalt livsfarligt! LiPo ska ju ha en massa övervakning. Vet dock inte hur det är med det på LiFePO4.
Ingen massa övervakning alls men däremot en maxspänning och en maxström. Helst ska man balansladda dem också men det går ju utan om man vill.
> Helst ska man balansladda dem också men det går ju utan om man vill.
Ett tag kanske. Jag känner folk som totalförstört sina LiFePO4 för att de inte brytt sig om balanseringen.
Ett tag kanske. Jag känner folk som totalförstört sina LiFePO4 för att de inte brytt sig om balanseringen.
Blir nog nått lite bygge.
Laddningspänningen ur en mc regulator varierar lite - den tenderar att hålla 14,5V på lägre varv men sjunka lite på högre nedåt 13,8V på grund av att regulatorn blir lite för effektiv av nån anledning.
Det är ju permanentmagnet regulator som jordar ned lidningarna.
Men man borde väl hålla accet på en sån där 90% ändå så det är onödigt att ge sig på nått regualtor projekt som
strävar att hålla 14,6 superstabilt för att maxa laddningen
Kan ju vara kul att kapacitet för kallstarter , Lifepo4 kemin är väl inte den bästa att ge ifrån sig hög momentan startström i
minus 20 - nån som provat i en del minusgrader och lasta ned dom?
Min hoj är original utrustad med ett batteri som har CCA på 230 - antar att man klarar sig med hälten så då bör ju ett Lifepo4 acc greja biffen bara det håller det även om det är kalllt.
Laddningspänningen ur en mc regulator varierar lite - den tenderar att hålla 14,5V på lägre varv men sjunka lite på högre nedåt 13,8V på grund av att regulatorn blir lite för effektiv av nån anledning.
Det är ju permanentmagnet regulator som jordar ned lidningarna.
Men man borde väl hålla accet på en sån där 90% ändå så det är onödigt att ge sig på nått regualtor projekt som
strävar att hålla 14,6 superstabilt för att maxa laddningen
Kan ju vara kul att kapacitet för kallstarter , Lifepo4 kemin är väl inte den bästa att ge ifrån sig hög momentan startström i
minus 20 - nån som provat i en del minusgrader och lasta ned dom?
Min hoj är original utrustad med ett batteri som har CCA på 230 - antar att man klarar sig med hälten så då bör ju ett Lifepo4 acc greja biffen bara det håller det även om det är kalllt.
Hur ofta kan man räkna med att behöva balansera - varje tankning,varje oljebyte eller såjesse skrev:> Helst ska man balansladda dem också men det går ju utan om man vill.
Man får väl förebreda batteriet med individuella polkontakter så man kan jämna ut dom enskilda cellerna med urladdning/laddning så det går att göra smidigt
Kollade mitt MC-pack efter 5 månaders användning och spänningen i cellerna låg inom 0,04 volt utan balansering så det vete f**n,
tänkte balansera det i vinter och hålla koll på vad som händer under nästa sommar.
Polspänningen låg på 13,44.
Enligt vad jag läst så ska LiFePO4 klara kallstarter ganska bra, cellerna värms upp fort och ger då bra med ström. Jag får rulla ut KTM:en i vinter och prova. Vet iallafall att startmotorn tar ~100A vid +5 för det mätte jag upp i våras.
tänkte balansera det i vinter och hålla koll på vad som händer under nästa sommar.
Polspänningen låg på 13,44.
Enligt vad jag läst så ska LiFePO4 klara kallstarter ganska bra, cellerna värms upp fort och ger då bra med ström. Jag får rulla ut KTM:en i vinter och prova. Vet iallafall att startmotorn tar ~100A vid +5 för det mätte jag upp i våras.
Jag tänkte ha paketet till en Varadero 1000ccc det är ju liknande hoj.
När jag slår på tändningen så sker en belastning på 5-6A omedelbart för att armera tändning och insprutningspump.
Sedan behöver man massa CCA för att snurra på rovan och desutom måste ju spänningen till cdi systemet hållas uppe så gnistan kommer.
Gäller att det räcker till i minus 10 - sommartid lär man inte behöva många A för att snurra på motorn - dom ar ju visat hur dom med single/dubbel seriepack drar igång bilar visserligen i sommarvärme men rätt fräsiga grejer
När jag slår på tändningen så sker en belastning på 5-6A omedelbart för att armera tändning och insprutningspump.
Sedan behöver man massa CCA för att snurra på rovan och desutom måste ju spänningen till cdi systemet hållas uppe så gnistan kommer.
Gäller att det räcker till i minus 10 - sommartid lär man inte behöva många A för att snurra på motorn - dom ar ju visat hur dom med single/dubbel seriepack drar igång bilar visserligen i sommarvärme men rätt fräsiga grejer
>Kollade mitt MC-pack efter 5 månaders användning och spänningen i cellerna låg inom 0,04 volt utan balansering.
När de är i vila så återgår alla celler till ett vilostadie då alla spänningar är i stort sett lika. Så om du mäter dem i vila är det inte säkert du ser något. Det är under laddning det kan dra iväg hejdlöst. Om en cell ligger något över de andra i laddning kan den cellen plötsligt dra ifrån flera volt.
När de är i vila så återgår alla celler till ett vilostadie då alla spänningar är i stort sett lika. Så om du mäter dem i vila är det inte säkert du ser något. Det är under laddning det kan dra iväg hejdlöst. Om en cell ligger något över de andra i laddning kan den cellen plötsligt dra ifrån flera volt.
jesse:Särskilt som man (vid tex modellsammanhang) vill dra på med mycket ström.
Enkla balansladdare finns på tex hobbyking för 50-70 spänn sån har jag och den funkar bra men laddar dock inte snabbt
Enkla balansladdare finns på tex hobbyking för 50-70 spänn sån har jag och den funkar bra men laddar dock inte snabbt
Man borde väl kunna bygga en för en rätt billig peng också?v-g skrev:Enkla balansladdare finns på tex hobbyking för 50-70 spänn sån har jag och den funkar bra men laddar dock inte snabbt
Vid fordonsdrift är ju batteriet ofta nära toppladdning hela tiden.
Man tar till startmotorn momentant , sen laddas det upp direkt generellt.
Det går ju inte i cyklisk drift - gör det nån skillnad i hur dom beter sig och hamnar i otakt
Man tar till startmotorn momentant , sen laddas det upp direkt generellt.
Det går ju inte i cyklisk drift - gör det nån skillnad i hur dom beter sig och hamnar i otakt