9V/6F22-batteri - Urladdningskurva?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

9V/6F22-batteri - Urladdningskurva?

Inlägg av Klas-Kenny »

Håller på med en liten pryl som ska drivas av ett vanligt 9V-batteri.
Så tänkte jag att det kan vara bra om den varnar ett tag innan batteriet är slut, och då jag ändå ska ha en PIC med i leken som råkar ha en ADC-ingång till övers så kan ju den sköta lite batteriövervakning, inget mer avancerat än att kort och gott mäta spänningen över batteriet, och tända en LED när batteriet går under en viss spänning.

Då är frågan, vad för spänning på batteriet kan vara lagom att tända lysdioden vid, så att man fortfarande har en stund på sig att byta batteriet innan den dör? Strömförbrukningen kommer uppskattningsvis vara ca. 5-30mA.
Och vad kan man räkna med för spänning på ett nytt 9V-batteri? Tänkte att spänningsmätningen skulle ske igenom en vanlig spänningsdelare av två motstånd, och då vill jag ju dimensionera spänningsdelaren så att jag inte skickar för hög spänning till ADC-ingången med ett nytt batteri.
thepirateboy
EF Sponsor

Re: 9V/6F22-batteri - Urladdningskurva?

Inlägg av thepirateboy »

Kolla på urladdningskurvor i databladen t ex https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 0635_e.pdf
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ah, bra tips!

De flesta batterier jag hittade verkar alltså ha en relativt linjär urladdningskurva, det verkar alltså som att "rätt" värde är någon volt över det lägsta applikationen kan fungera vid..
bearing

Inlägg av bearing »

NiMH har mycket planare kurva. Dom håller alltså hög spänning längre, men är samtidigt svårare att välja ett "nästan slut"-värde. Det är vanligtvis 7st 1,2V-celler i ett sånt batteri (8,4V).

Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Dock betydligt svårare att få tag på, inte så lätt att hoppa inom macken eller Ica och köpa ett sådant.

Jag skulle ju kunna använda mig av vanliga AA-batterier också (behöver egentligen bara 5V), men det får bli vid ett senare tillfälle i så fall då jag inte besitter några lämpliga hållare för detta och vill få ihop en fungerande prototyp snarast möjligt, utan att behöva beställa någonting.
xxargs

Inlägg av xxargs »

När det gäller torrbatterier så brukar 'slutpunkten' sättas vid 0.9 Volt per cell - dvs. vid 5.4 Volt för en 9-volt batter (och då har tex. en 7805-regulator redan för länge sedan slutat att hålla rätt spänning på utgången) - samtidigt om man sätter punkten för högt så blir batterierna inte ordentligt urladdade rent mAh-kapacitetsmässigt sett och det blir dålig ekonomi.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hur fungerar en sån där Jouletjuv om man vill ha en konstant spänning på 5V, och lasten inte är konstant?
Borre

Inlägg av Borre »

Inte alls eftersom den inte är reglerad på något vis, utspänning/utström skiftar hejvilt beroende på inspänning och last.
bearing

Inlägg av bearing »

Det finns ju CMOS-regulatorer som har spänningsfall på bara några mV, vilket innebär att batteriet tagit slut innan inspänningsgränsen är nådd.
Flanderso

Inlägg av Flanderso »

Hej

Kanske borde skapa en ny tråd men mitt problem är i princip detsamma som ursprungsproblemet. Jag har en PIC12-processor som ska drivas av ett CR2032-batteri och jag hade gärna sett att den varnar när batteriet går under typ 2,5 V så man har lite tid på sig att byta batteri innan spänningen går under 1,8 som ju krävs för att driva mikroprocessorn.
Har någon tips på hur man kan designa en krets som tänder en LED (alternativt blinkar) först då spänningen understiger 2,5V. Jag har ont om I/O:s på PIC:en och vill gärna snåla på dessa ifall det går :)
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

På AVR kan man använda den interna referensen för att beräkna vilken spänning
kretsen matas med. Kanske till och med går att göra nåt liknande på PIC?

Alternativet är ju en spänningsövervakningskrets som tänder en LED vid vald spänning.
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, vissa PIC kan använda intern spänningsreferens på det sättet.
Flanderso

Inlägg av Flanderso »

PIC-processorer har också interna referenser men jag ser här när jag kollar databladen och får det även bekräftat av andra forum att just PIC12-serien saknar denna interna referens. Vill helst inte gå upp till PIC16-serien eftersom det medför en massa extra jobb :)

Ett alternativ kanske är att använda sig av en TL431 för att skapa en spänningsreferens och styra LED:en via processorn men detta kostar mig i så fall mina två sista I/O-portar som jag gärna hade sparat.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

En diod så har man ju en referens eller?
Skriv svar