Jag funderar på att testa att bygga ett Labbagg utifrån den ritning som hittas i "Elektronik för alla, del 2".
Bilder på vad det är för typ av aggregat visas här nedan.
Jag tänkte försöka hitta en transformator i någon gammal elektronikpryl för att hålla priset nere.
Min fråga är vilka elektronikprodukter man kan slakta och hitta en lämplig trafo? Jag tänker mig att det kan finnas saker som har bättre lämpade transformatorer än andra saker men jag kan ha fel.
Hur är det med dator nätagg. Jag vet att de är dåliga som labbagg i sitt grundutförande men hur är det med själva transformatorm? Funkar den till något sånt här?
Bäst vore det om man kunde hitta nån som gav ut 5v och kanske 14v så att jag får ett 5v fast uttag och ett ställbart upp till 14v.
Jag har mycket dålig koll på denna typ av hårdvara så om min frågeställning är "off" eller om ni har andra synpunkter får ni gärna säga det.
Jag läste någonstans att det gick att modifiera detta så att labbagget gick ner till 0.2v eller nått liknande men jag hittar inte vart det var. I utförandet som finns på bilderna här nedan så går det bara ner till 2v.
Tacksam för alla svar
MVH Peter
Var hitta lämplig Transformator, mer än 12 volt.
-
PopUnoNkoK
Var hitta lämplig Transformator, mer än 12 volt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Var hitta lämplig Transformator, mer än 12 volt.
Någon gammal Stereo kanske kunde ha en lämplig trafo.
Om du hittar en gammal transformator som ger 12 volt AC ut så kommer du troligtvis kunna få ut över 15 volt DC om det är reglerat. Oreglerat blir det ca 17 volt.
Kan ha någon lämplig trafo i garderoben, kostar isf portot.
Har haft fingrarna i ett aggregat byggt efter boken, det fungerade men strömbegränsningen "gled iväg" när dioden (D5) blev varm. Bytte till en större diod och limmade den mot chassit så blev det stabilare när man använde aggregatet som NiCd laddare.
Att komma närmare 0V kan ju vara bra ibland och en stabilare strömreglering är också ett plus.
Det kan vara den här tråden du har sett: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=52712
Ang. transformator så finns det ofta 24V agg. (1 - 5A) till manöverspänning i div elskåp/kopplingsskåp för maskiner och anläggningar och i vissa fall är det en trafo med likriktarbrygga och en elektrolytkondensator. Hittar du en sådan har du en bra start till ett aggregat.
Att komma närmare 0V kan ju vara bra ibland och en stabilare strömreglering är också ett plus.
Det kan vara den här tråden du har sett: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=52712
Ang. transformator så finns det ofta 24V agg. (1 - 5A) till manöverspänning i div elskåp/kopplingsskåp för maskiner och anläggningar och i vissa fall är det en trafo med likriktarbrygga och en elektrolytkondensator. Hittar du en sådan har du en bra start till ett aggregat.