Hej jag är inte så elkunnig men har dock en fråga om vilken dimmer jag ska använda.
Jag har en värmematta till mitt nybyggda terrarium men den blir lite för varm så jag tänkte dimmra ner den. Går visserligen använda sig av thermostat men tycker det är bortkastade pengar.
Min fråga är säkert rätt dum men Om mattan har en effekt på 27 watt måste då dimmern hålla sig från mindre än 27 watt och upp till 27 eller kan jag sätta i en dimmer på 40-120w? Mest logiska för mig är ju alternativ 1, men det finns få dimmrar som sträcker sig upp till 27w så vad händer om man råkar dimmra för mycket låt säga 50w (om det nu är max) kommer mattan gå över sin kapacitet då och riskera att brinna?
Vilken dimmer
Re: Vilken dimmer
Du behöver en dimmer som klarar från 0-10w(Beror på vad du behöver) och upp till hur mycket som helst.
Om värmemattan är på 27W skall du ha en dimmer på minst 27W. Dock brukar dimmrar vara specade med en mineffekt.
Det jag inte riktigt förstår är att du anser en termostat är bortkastade pengar???
Den reglerar ju temperaturen på ett tillräckligt exakt sätt. Sätter du den på 25C håller den säkert 24-26C. Trögheten i värmemattan gör att man inte vinner något på att montera en dimmer.
En dimmer lär kosta minst lika mycket som en termostat.
Det jag inte riktigt förstår är att du anser en termostat är bortkastade pengar???
Den reglerar ju temperaturen på ett tillräckligt exakt sätt. Sätter du den på 25C håller den säkert 24-26C. Trögheten i värmemattan gör att man inte vinner något på att montera en dimmer.
En dimmer lär kosta minst lika mycket som en termostat.
- prototypen
På elbutik.se hittade jag golvvärmetermostat E-nr 8982371 för 675 spänn, jag ger ingen garanti att den är lämplig.
På samma butik hittar man 1370640, ELJO transitordimmer som klarar från 20W (upp till 315) för 346 spänn.
Tja, en termostat håller temperaturen konstant, en dimmer håller effekten konstant.
Med dimmer kommer temperaturen att variera lika mycket som rumstemperaturen.
Protte
På samma butik hittar man 1370640, ELJO transitordimmer som klarar från 20W (upp till 315) för 346 spänn.
Tja, en termostat håller temperaturen konstant, en dimmer håller effekten konstant.
Med dimmer kommer temperaturen att variera lika mycket som rumstemperaturen.
Protte
Se även upp lite för dimmrar, dom brukar oftast inte klara induktiva laster som ofta värmeelement är!
- prototypen
Polmanswe:
Det där får du allt förklara, hur kan ett värmeelement vara induktivt, måste vara lika induktivt som en glödlampa dvs mycket mycket nära cosfi=1
Protte
Det där får du allt förklara, hur kan ett värmeelement vara induktivt, måste vara lika induktivt som en glödlampa dvs mycket mycket nära cosfi=1
Protte