Hur börjar jag programmera en microprocessor ?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
remixx

Hur börjar jag programmera en microprocessor ?

Inlägg av remixx »

Hej, funderar på att börja programmera lite mikroprocessorer med PICkit2 men jag har några frågor.

Vad är det för skillnad mellan "Kit PICkit2 DV164120" https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 4-18&toc=0
och "Kit PICkit2 debug express DV164121"https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 3-78&toc=0 och
behöver jag någonting annat än något av de paketen ?

Är det enkelt att modifiera hårdvaran ? Kan jag t.ex rycka loss lysdioderna från de länkade korten och löda fast
en motor som output istället ?

Eftersom jag redan kan programmera C# undrar jag om det kommer att vara enkelt för mig att lära mig Assembler ?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Hur börjar jag programmera en microprocessor ?

Inlägg av Klas-Kenny »

Nja, jag ser mest det andra demokortet som slöseri med pengar. Köp 73-344-18 , absolut mest värt.

Du kan ju löda loss lysdioderna och löda dit någonting annat (De flesta motorer drar nog för mycket ström för att drivas direkt ifrån en PIC dock), men då får du ju även ett motstånd i serie där, så även det får ju monteras bort och byglas då.

Men det finns möjlighet att nå alla pinnar på PIC'en på andra sätt, kollar du bilden på demokortet ser du en massa hål bredvid PIC'en, alla dessa är anslutna direkt till pinnarna på PIC'en. Även hylslisten till höger är ansluten till alla pinnar på PIC'en. Så det är lätt att koppla in vad man nu vill ha.

C# och Assembler har tyvärr inte mycket gemensamt, så det har du nog inte särskilt mycket hjälp av.
Men du KAN programmera en PIC i diverse högnivåspråk, du är inte på något sätt "låst" till Assembler. Dock rekommenderar jag starkt att du lär dig att programmera i Assembler då det ger en enormt mycket större förståelse för hur processorn arbetar, och gör att du kan skriva mycket bättre program i något högnivåspråk sedan.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Vad är det för skillnad mellan

Det ingår två olika labb-kort med två olika processorer.
73-344-18 är det som brukar väljas som start-kit.

> och behöver jag någonting annat än något av de paketen ?

Nej. Eller, ja, tålamod och lite jävlar anamma... :-)

> Är det enkelt att modifiera hårdvaran ? Kan jag t.ex rycka loss lysdioderna från
> de länkade korten och löda fast en motor som output istället ?

Det tycker jag inte att du ska göra. Och du kommer nog inte att kunna köra en
"motor" (vad nu det är) direkt på processorn i alla fall. Men strunt i det nu,
du har massar av annat att lära dig den närmaste månaden/månaderna...

> Eftersom jag redan kan programmera C# undrar jag om det kommer
> att vara enkelt för mig att lära mig Assembler ?

Ja, det har inte mycket med varandra att göra. Det är viktigare att förstå
"programmering" som sådant än att kunna ett visst språk. Så hurvida du
har lätt för att lära dig assembler har inte ett smack med C# att göra.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att kunde programmera strukturerat är alltid en fördel! Att kunde dela upp i funktionsblock och lösa problemen ett åt gången är en fördel.

Men: att vara van att programmera C# är knappast en merit annars i mikroprocessor(µC)världen! Typisk för dom jag har sett inlägg ifrån är att det slösas med resurser, används flyttal utan anledning och i det hela tagit inte finns någon insikt i de resursbegränsningar som finns.

Sedan, när man har lärt sig, inser man att man kan klara sig synnerligt väl med begränsade resurser. Jag har ett projekt där jag styr en pelletsbrännare, har runt 120 menyer på 7 olika språk (språk väljs dynamisk), kommunikation över RS232-interface, kommunikation och sändning samt tolkning av SMS, lambdastyrning och en hel del småsaker som ska till för att få allt att fungera. Allt är säkerhetstestat av ett stort tyskt företag och godkänd såklart.

Detta sköts med 10kB RAM minne och 128kB ROM i en 16 bit µC som tuggar iväg med 16MHz. Så lite kan ganska mycket faktisk!
Skriv svar