Idé: Modifiera brandvarnare med nya features
Idé: Modifiera brandvarnare med nya features
Hej!
Usch, tråden om husbranden är inget kul.
Men jag fick en idé om att man borde ganska lätt kunna modifiera en brandvarnare... Koppla den så att när det tjuter, så aktiveras t.ex en Arduino, eller program i datorn, som på något sätt är kopplad till en webbkamera som i sin tur mailar/SMSar bild på vad som händer i lägenheten.
Borde ju inte vara en omöjlighet...
Diskutera fritt! Tycker ämnet "Hembevakning" är ganska intressant...
/ O
Usch, tråden om husbranden är inget kul.
Men jag fick en idé om att man borde ganska lätt kunna modifiera en brandvarnare... Koppla den så att när det tjuter, så aktiveras t.ex en Arduino, eller program i datorn, som på något sätt är kopplad till en webbkamera som i sin tur mailar/SMSar bild på vad som händer i lägenheten.
Borde ju inte vara en omöjlighet...
Diskutera fritt! Tycker ämnet "Hembevakning" är ganska intressant...
/ O
Re: Idé: Modifiera brandvarnare med nya features.
Skulle inte vilja modifiera en brandvarnare så hemskt mycket 
Men att sätta en mic i närheten som triggar på ett högt ljud skulle man kunna få en signal utan att modifiera brandvarnaren.

Men att sätta en mic i närheten som triggar på ett högt ljud skulle man kunna få en signal utan att modifiera brandvarnaren.
Tänkte samma sak!
Men det är lätt åtgärdat, för man kan sätta en omoddad brandvarnare brevid
Men mic-varianten är också bra!

Sen gäller det att få SOS Alarm att fatta att det brinner..
Annars får man fixa sprinkler system också.
Har också funderat på brandvarnarsystem som kopplas i nätverk. Säkerheten får man som nämnt med parallella system. Modifikationen borde vara enkel, man monterar in en mikrokontroller som tar detektorutgången och skickar ett paket kontinuerligt vid larm.
Annars får man fixa sprinkler system också.
Har också funderat på brandvarnarsystem som kopplas i nätverk. Säkerheten får man som nämnt med parallella system. Modifikationen borde vara enkel, man monterar in en mikrokontroller som tar detektorutgången och skickar ett paket kontinuerligt vid larm.
Jag har funderat en del på den här idén sedan jag läste om den nu på eftermiddagen. Jag kan dock inte komma på vad man har för nytta av att få ett SMS om att det brinner hemma när man är borta.
Syftet med brandvarnaren är ju att man skall kunna sätta sig i säkerhet när det brinner och är man inte hemma när branden uppstår är man ju redan i säkerhet. Börjar det brinna när man är borta så finns ju inget att göra åt den saken. När det väl tagit fart så pass mycket att brandvarnaren börjar tjuta är det redan för sent att försöka rädda några ägodelar ty man bör ju inte gå in i ett hus eller lägenhet där det brinner. Dessutom finns det inte en chans att hinna hem och rädda något om man redan är på säkert avstånd från brandhärden.
Finns det något i Oskars idé om att modifiera brandvarnaren som jag missat?
Syftet med brandvarnaren är ju att man skall kunna sätta sig i säkerhet när det brinner och är man inte hemma när branden uppstår är man ju redan i säkerhet. Börjar det brinna när man är borta så finns ju inget att göra åt den saken. När det väl tagit fart så pass mycket att brandvarnaren börjar tjuta är det redan för sent att försöka rädda några ägodelar ty man bör ju inte gå in i ett hus eller lägenhet där det brinner. Dessutom finns det inte en chans att hinna hem och rädda något om man redan är på säkert avstånd från brandhärden.
Finns det något i Oskars idé om att modifiera brandvarnaren som jag missat?
Man kan kalla dit brandkåren. Alternativt koppla det till sprinklersystem.
Om man har grannar som ligger och sover så kan det dröja innan brandkåren larmas. Har du fått ett SMS i tidigt skede (redan vid rökutveckling vilket brukar komma före intensivare brand) så kan du larma direkt.
Och för grannarnas skull som kanske inte hör ditt larm
Och för grannarnas skull som kanske inte hör ditt larm
En sak som jag har funderat på är att koppla brandvarnaren till ett grenuttag som man kan använda om man har mycket elektriska apparater som alltid står på, som dator, router, modem osv. Så om brandvarnaren utlöses så bryts strömmen automatiskt till apparaterna, vilket bör kunna förhindra att det vid ett fel utbryter en riktig brand (om man placerar brandvarnaren rätt i förhållande till apparaterna dvs).
Gäller bara att den är nog bra byggd så att den själv inte orsakar brand. 

Omtanken om grannarna är ju en god tanke men då gäller det att veta säkert att det verkligen brinner då man får ett SMS att att man inte jagar ut räddningstjänsten vid fel tillfälle ty det kan kosta rejält med flis. Falsklarm lär inte vara så populärt bland grannarna heller så en modifiering av brandvarnaren för detta ändamål kanske inte är så bra heller.
Nåväl, den som är bäst skickad på att svara om Oskars idé är bra eller inte är väl räddningsverket kan man tänka. Alternativet är att kontakta den lokala räddningstjänsten för att höra hur dom ställer sig till en sådan idé. Här i forumet är det väl mest bara lekmän som kan uttala sig om denna idé.
Men som sagt, jag har inte ont av ifall någon kommer på idén att realisera idén ty jag bor inte i närheten av någon som kan komma på idén att realisera en modifiering av en brandvarnare så jag behöver ju egentligen inte bry mig om detta. Tyckte det bara var lie kul att höra lite nya infallsvinklar

Om man får en kamerabild där det ryker så kanske man kan utgå från att det är läge med brandsläckning?
Färdig sprinkler är ju bra, utom priset
Färdig sprinkler är ju bra, utom priset

Istället för att modifiera en brandvarnare så köper man en réläbrandvarnare (ca 400kr på Clas eller Kjell).
Växlande larmkontakt, vidarematning (piper en piper alla) drivs av 12-48V (Classes).
Den finns även omvandlarmoduler för att ersätta ett 9V batteri med 12V matning (7809 + relä) men då får man inte vidarekopplingen.
Köp INTE radiostyrda brandvarnare, de KÄKAR batterier!
Jag bytte batterier flera gånger om året i mina.
(radion är på 433MHz precis som alla andra trådlösa småprylar t.ex. bilnycklar, fjärrstyrda eluttag etc.)
Växlande larmkontakt, vidarematning (piper en piper alla) drivs av 12-48V (Classes).
Den finns även omvandlarmoduler för att ersätta ett 9V batteri med 12V matning (7809 + relä) men då får man inte vidarekopplingen.
Köp INTE radiostyrda brandvarnare, de KÄKAR batterier!
Jag bytte batterier flera gånger om året i mina.
(radion är på 433MHz precis som alla andra trådlösa småprylar t.ex. bilnycklar, fjärrstyrda eluttag etc.)
Annors finns det åtminståne här i Finland brandvarnare man kopplar till uttagsgrupper med jordfelsbrytare som bryter när brandvarnaren tjuter.
http://www.fidepro.com/se/index.php?node_id=14199
http://www.fidepro.com/se/index.php?node_id=14199
det var smart
en jordfelsbrytare och man bara matar lite till jord, den köper iden köper jag rakt av, danke
en jordfelsbrytare och man bara matar lite till jord, den köper iden köper jag rakt av, danke