Hej!
Jag funderar på att köpa en liten ARM7 och köra lite kod på (ev denna http://www.techtoys.com.hk/ARM_boards/L ... val_1A.htm ). Tänkte försöka använda mig av GCC kompilatorn eftersom den e gratis.
jag har inte pysslat så mycket med gcc för embeded miljö förut och funderar lite på hur det fungerar med hw libraries så att man t.ex kan starta timer0 etc? En annan fundering jag har är om man måste definiera upp alla register på sina specifika adresser eller om det finns färdigt någonstans?
Någon som har erfarenhet av detta?
/Daniel
hw librarys till GCC?
Re: hw librarys till GCC?
Kan du välja en Cortex ARM istället så finns CMSIS : Cortex Microcontroller Software Interface Standard.
Jag har aldrig använt de lite större korten men skall du köra Linux eller annat OS på det så faller väl behovet av den typen av ramverk?
Jag har aldrig använt de lite större korten men skall du köra Linux eller annat OS på det så faller väl behovet av den typen av ramverk?
du har rätt, om man kör linux så är de flesta drivrutiner implementerade. Men om man vill koppla in sig på sitt eget kort i slutendan och använda sig av t.ex CAN eller andra perferienheter för att prata med t.ex en specifik display som Linux-kärnan inte är direkt beroende av så kommer jag väl till samma problem ändå?
Kör man STM32 (baserad på ARM Cortex-M3) så funkar ARMs CMSIS och det finns färdiga funktionsbibliotek och massa exempelkod för periferienheterna i processorn att tanka hem från ST. Funkar i princip helt klockrent med GCC, OpenOCD och billiga JTAG-donglar, dessutom kan man köpa utvecklingskitet STM32VLDISCOVERY på t.ex. Elfa (73-872-39) för runt en hundring