Serie interface till LCD-frontpanel.
Serie interface till LCD-frontpanel.
Hej !
Jag har ett litet projekt som jag har funderat på ett tag, och jag kan inte bestämma om det är "värt besväret"...
Som en del kanske har sett, så har jag ett "lass" med frontpaneler med 16x2 LCD, några knappar och LEDs :
http://www.jescab.se/LCDFrontPanel.htm
Problemet med denna är att alla funktioner är utdragna till en 24-pinnars kontakt, och det blir lätt lite knökigt med många sladdar för att koppla upp det hela.
Projektet jag funderar på skulle vara ett litet "dotterkort" som pluggar in i 24-pinnars kontakten, och som har (t.ex) ett RS232 interface (eller ett UART interface med TTL/CMOS nivåer). SPI/I2C skulle även kunna vara tänkbart.
Sedan tänker jag mig ett antal "kommandon" för att skriva till LCDn, hantera lysdioderna och för konfigurering (t.ex vad som skall skickas när man trycker på knapparna, inställning av power-on meddelande på LCDn o.s.v.).
Det skulle alltså fungerar ungeför som de "serie-LCD" som man kan köpa, men med knappar och ett par LEDs inbyggt. Om det finns lediga portar på den processor som jag väljer, så kan dessa får utgöra ett par GPIO portar som kan användas något annat i anslutning till frontpanelen.
Om jag "kör" så tänker jag mig att ta fram 500-1.000 st serie-adaptrar.
(Jag har ca 3.500 - 4.000 kvar av LCD-panelerna.)
Min förhoppning är naturligtsvis att detta skall tillföra ett mervärde till LCD-panelerna...
Tja, det var väll det.
Alla synpunkter/kommenterar välkomna !
Mvh
Jan-Erik.
Jag har ett litet projekt som jag har funderat på ett tag, och jag kan inte bestämma om det är "värt besväret"...
Som en del kanske har sett, så har jag ett "lass" med frontpaneler med 16x2 LCD, några knappar och LEDs :
http://www.jescab.se/LCDFrontPanel.htm
Problemet med denna är att alla funktioner är utdragna till en 24-pinnars kontakt, och det blir lätt lite knökigt med många sladdar för att koppla upp det hela.
Projektet jag funderar på skulle vara ett litet "dotterkort" som pluggar in i 24-pinnars kontakten, och som har (t.ex) ett RS232 interface (eller ett UART interface med TTL/CMOS nivåer). SPI/I2C skulle även kunna vara tänkbart.
Sedan tänker jag mig ett antal "kommandon" för att skriva till LCDn, hantera lysdioderna och för konfigurering (t.ex vad som skall skickas när man trycker på knapparna, inställning av power-on meddelande på LCDn o.s.v.).
Det skulle alltså fungerar ungeför som de "serie-LCD" som man kan köpa, men med knappar och ett par LEDs inbyggt. Om det finns lediga portar på den processor som jag väljer, så kan dessa får utgöra ett par GPIO portar som kan användas något annat i anslutning till frontpanelen.
Om jag "kör" så tänker jag mig att ta fram 500-1.000 st serie-adaptrar.
(Jag har ca 3.500 - 4.000 kvar av LCD-panelerna.)
Min förhoppning är naturligtsvis att detta skall tillföra ett mervärde till LCD-panelerna...
Tja, det var väll det.
Alla synpunkter/kommenterar välkomna !
Mvh
Jan-Erik.
Jag gjorde ett liknande adapterkort till en grafisk display en gång
http://www.tfd.chalmers.se/~strombom/bi ... 072004.JPG
http://www.tfd.chalmers.se/~strombom/bi ... 072005.JPG
Använde en ftdi-usb-krets, skrev sedan en dll i c för att kommunicera med den och sist ett vb-program med ett litet scriptspråk så man kunde visa bilder/text osv... orkade såklart inte lägga till alla superfina funktioner jag planerat när väl grundfunktionerna var färdiga.
Det smidigaste vore nog att härma ett befintligt serieinterface som det redan finns program till !
http://www.tfd.chalmers.se/~strombom/bi ... 072004.JPG
http://www.tfd.chalmers.se/~strombom/bi ... 072005.JPG
Använde en ftdi-usb-krets, skrev sedan en dll i c för att kommunicera med den och sist ett vb-program med ett litet scriptspråk så man kunde visa bilder/text osv... orkade såklart inte lägga till alla superfina funktioner jag planerat när väl grundfunktionerna var färdiga.
Det smidigaste vore nog att härma ett befintligt serieinterface som det redan finns program till !
OT:
Jag emailade ju en säljare på ebay som sålde just dessa displayer, skrev nått om att man kanske kunde använda en tillsammans med winamp med knapparna för play, stopp, och skifta låt åt ena/andra hållet men fick svaret att knapparna var kopplade till samma ben på kontakten som signalingångarna till displayen.
Var det du sodjan ?
Om knapparna går på separata pinnar på kontakten så skulle jag kunna vara lite småintresserad då jag e lite småsugen på att bygga en "remote" till winamp så man slipper klicka upp den hela tiden för att kolla vilken låt man spelar eller byta låt. Om man kör displayen via paralellporten och knapparna via serie, harr sett att man ska kunna koppla 4 knappar på nått sätt på en serieport för att styra winamp.
Jag emailade ju en säljare på ebay som sålde just dessa displayer, skrev nått om att man kanske kunde använda en tillsammans med winamp med knapparna för play, stopp, och skifta låt åt ena/andra hållet men fick svaret att knapparna var kopplade till samma ben på kontakten som signalingångarna till displayen.
Var det du sodjan ?
Om knapparna går på separata pinnar på kontakten så skulle jag kunna vara lite småintresserad då jag e lite småsugen på att bygga en "remote" till winamp så man slipper klicka upp den hela tiden för att kolla vilken låt man spelar eller byta låt. Om man kör displayen via paralellporten och knapparna via serie, harr sett att man ska kunna koppla 4 knappar på nått sätt på en serieport för att styra winamp.
Senast redigerad av Tekko 6 september 2005, 21:36:50, redigerad totalt 1 gång.
Bara en liten komplettering...
Jag tänker väll kanske inte främst PC anslutning, utan mer åt elektronik/mikrokontrollers hållet. Det är klart, om man inkluderar interface för RS232 nivåer, så blir det ju enklare att koplla till en PC, men jag vet inte om jag vill "beslasta" designen med den extra kostnaden...
Well, well, still on the drawing board...
Jag tänker väll kanske inte främst PC anslutning, utan mer åt elektronik/mikrokontrollers hållet. Det är klart, om man inkluderar interface för RS232 nivåer, så blir det ju enklare att koplla till en PC, men jag vet inte om jag vill "beslasta" designen med den extra kostnaden...
Well, well, still on the drawing board...

Nu vet jag i och för sig att du har lite förkärlek för pic 
Men en ATtiny2313 verkar rätt lämpad för detta projekt, förutsatt att man får in programvaran på 2k flash, men det känns som att den inte borde bli alltför komplicerad i detta fall.
Det som är intressant är:
20Mips
USI Universal Serial Interface
Full Duplex USART
Pris 1.3 - 1.9$

Men en ATtiny2313 verkar rätt lämpad för detta projekt, förutsatt att man får in programvaran på 2k flash, men det känns som att den inte borde bli alltför komplicerad i detta fall.
Det som är intressant är:
20Mips
USI Universal Serial Interface
Full Duplex USART
Pris 1.3 - 1.9$
Ganska mycket för 15:- styckkostnad, ska man ha några tusen lär det bli billigare. (1.3$ st från futurlec vid beställning av 100st)The Universal Serial Interface, or USI, provides the basic hardware resources needed
for serial communication. Combined with a minimum of control software, the USI allows
significantly higher transfer rates and uses less code space than solutions based on
software only. Interrupts are included to minimize the processor load. The main features
of the USI are:
Two-wire Synchronous Data Transfer (Master or Slave, fSCLmax = fCK/16)
Three-wire Synchronous Data Transfer (Master, fSCKmax = fCK/2, Slave fSCKmax = fCK/4)
Data Received Interrupt
Wake-up from Idle Mode
In Two-wire Mode: Wake-up from All Sleep Modes, Including Power-down Mode
Two-wire Start Condition Detector with Interrupt Capability
The USI Three-wire mode is compliant to the Serial Peripheral Interface (SPI) mode 0
and 1, but does not have the slave select (SS) pin functionality. However, this feature
can be implemented in software if necessary.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
> "Det va ju skitbilligt"
Det "problemet" kan jag snabbt åtgärda !!!
> "Synd bara att [...] jag inte är member på tradera."
Kan inte se att det är något problem.
Maila mig på jan-erik dot soderholm at telia dot com, om du är intresserad.
Finns enstaka samt i originallådor med 20 st (enkla att posta direkt...).
Det "problemet" kan jag snabbt åtgärda !!!

> "Synd bara att [...] jag inte är member på tradera."
Kan inte se att det är något problem.
Maila mig på jan-erik dot soderholm at telia dot com, om du är intresserad.
Finns enstaka samt i originallådor med 20 st (enkla att posta direkt...).