Serie interface till LCD-frontpanel.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
sodjan
EF Sponsor

Serie interface till LCD-frontpanel.

Inlägg av sodjan »

Hej !

Jag har ett litet projekt som jag har funderat på ett tag, och jag kan inte bestämma om det är "värt besväret"...

Som en del kanske har sett, så har jag ett "lass" med frontpaneler med 16x2 LCD, några knappar och LEDs :

http://www.jescab.se/LCDFrontPanel.htm

Problemet med denna är att alla funktioner är utdragna till en 24-pinnars kontakt, och det blir lätt lite knökigt med många sladdar för att koppla upp det hela.

Projektet jag funderar på skulle vara ett litet "dotterkort" som pluggar in i 24-pinnars kontakten, och som har (t.ex) ett RS232 interface (eller ett UART interface med TTL/CMOS nivåer). SPI/I2C skulle även kunna vara tänkbart.

Sedan tänker jag mig ett antal "kommandon" för att skriva till LCDn, hantera lysdioderna och för konfigurering (t.ex vad som skall skickas när man trycker på knapparna, inställning av power-on meddelande på LCDn o.s.v.).

Det skulle alltså fungerar ungeför som de "serie-LCD" som man kan köpa, men med knappar och ett par LEDs inbyggt. Om det finns lediga portar på den processor som jag väljer, så kan dessa får utgöra ett par GPIO portar som kan användas något annat i anslutning till frontpanelen.

Om jag "kör" så tänker jag mig att ta fram 500-1.000 st serie-adaptrar.
(Jag har ca 3.500 - 4.000 kvar av LCD-panelerna.)

Min förhoppning är naturligtsvis att detta skall tillföra ett mervärde till LCD-panelerna...

Tja, det var väll det.
Alla synpunkter/kommenterar välkomna !

Mvh
Jan-Erik.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

låter som ett fint projekt, har länge tänkt göra ett seriellt/usb dotterkort för att styra lcd-displayer men inte haft tiden.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag gjorde ett liknande adapterkort till en grafisk display en gång

http://www.tfd.chalmers.se/~strombom/bi ... 072004.JPG
http://www.tfd.chalmers.se/~strombom/bi ... 072005.JPG

Använde en ftdi-usb-krets, skrev sedan en dll i c för att kommunicera med den och sist ett vb-program med ett litet scriptspråk så man kunde visa bilder/text osv... orkade såklart inte lägga till alla superfina funktioner jag planerat när väl grundfunktionerna var färdiga.

Det smidigaste vore nog att härma ett befintligt serieinterface som det redan finns program till !
Tekko

Inlägg av Tekko »

OT:
Jag emailade ju en säljare på ebay som sålde just dessa displayer, skrev nått om att man kanske kunde använda en tillsammans med winamp med knapparna för play, stopp, och skifta låt åt ena/andra hållet men fick svaret att knapparna var kopplade till samma ben på kontakten som signalingångarna till displayen.

Var det du sodjan ?

Om knapparna går på separata pinnar på kontakten så skulle jag kunna vara lite småintresserad då jag e lite småsugen på att bygga en "remote" till winamp så man slipper klicka upp den hela tiden för att kolla vilken låt man spelar eller byta låt. Om man kör displayen via paralellporten och knapparna via serie, harr sett att man ska kunna koppla 4 knappar på nått sätt på en serieport för att styra winamp.
Senast redigerad av Tekko 6 september 2005, 21:36:50, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Bara en liten komplettering...

Jag tänker väll kanske inte främst PC anslutning, utan mer åt elektronik/mikrokontrollers hållet. Det är klart, om man inkluderar interface för RS232 nivåer, så blir det ju enklare att koplla till en PC, men jag vet inte om jag vill "beslasta" designen med den extra kostnaden...

Well, well, still on the drawing board... :-)
frejo

Inlägg av frejo »

Nu vet jag i och för sig att du har lite förkärlek för pic ;)

Men en ATtiny2313 verkar rätt lämpad för detta projekt, förutsatt att man får in programvaran på 2k flash, men det känns som att den inte borde bli alltför komplicerad i detta fall.

Det som är intressant är:
20Mips
USI Universal Serial Interface
Full Duplex USART
Pris 1.3 - 1.9$
The Universal Serial Interface, or USI, provides the basic hardware resources needed
for serial communication. Combined with a minimum of control software, the USI allows
significantly higher transfer rates and uses less code space than solutions based on
software only. Interrupts are included to minimize the processor load. The main features
of the USI are:

Two-wire Synchronous Data Transfer (Master or Slave, fSCLmax = fCK/16)
Three-wire Synchronous Data Transfer (Master, fSCKmax = fCK/2, Slave fSCKmax = fCK/4)
Data Received Interrupt
Wake-up from Idle Mode
In Two-wire Mode: Wake-up from All Sleep Modes, Including Power-down Mode
Two-wire Start Condition Detector with Interrupt Capability

The USI Three-wire mode is compliant to the Serial Peripheral Interface (SPI) mode 0
and 1, but does not have the slave select (SS) pin functionality. However, this feature
can be implemented in software if necessary.
Ganska mycket för 15:- styckkostnad, ska man ha några tusen lär det bli billigare. (1.3$ st från futurlec vid beställning av 100st)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Själv har jag kopplat en vanlig HD44780-lcd till usb-porten med hjälp av en DLP-modul. Himla enkelt, så mycket mer kan jag inte säga då det kommer att beskrivas i kommande (antagligen nästa) nummer av Datormagazin.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> "Om knapparna går på separata pinnar på kontakten..."

Allt på modulen har separata pinnar i 24-pinnars kontakten.
Spänning, LCD, knappar och LEDs.
Det finns ingen "koppling" mellan de olika delarna på själva modulen...
Tekko

Inlägg av Tekko »

Var har dessa displayer suttit i ? Dom e dyra som fan va ?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> "Var har dessa displayer suttit i ?"

Som manöverpaneler på skåp med power-utrustning till mobilbasstationer.

> "Dom e dyra som fan va ?"

"e" ?? Menar du "va" ?? Ingen aning...
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ok. Hur mycket kostar dom ?
frejo

Inlägg av frejo »

Tekko

Inlägg av Tekko »

Det va ju skitbilligt :shock: Synd bara att brytarna å lysdioderna e kopplade till jord. Samt att jag inte är member på tradera.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> "Det va ju skitbilligt"

Det "problemet" kan jag snabbt åtgärda !!! :-)

> "Synd bara att [...] jag inte är member på tradera."

Kan inte se att det är något problem.

Maila mig på jan-erik dot soderholm at telia dot com, om du är intresserad.
Finns enstaka samt i originallådor med 20 st (enkla att posta direkt...).
Tekko

Inlägg av Tekko »

Tanten skulle nog mörda mej om jag köpte fler displayer :-\
Skriv svar