utsignal på TSC888 current sensor?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jesse

utsignal på TSC888 current sensor?

Inlägg av jesse »

Letade lite och hittade en mycket billig strömsensor TSC888. Datablad

Den verkar passa mitt behov perfekt just nu. Måste kunna mäta en ström mellan 0 och 25 mA som ligger och svävar på en common-mode omkring 3-20 volt. Då passar denna kretsen perfekt. Den matas med 5 volt men klarar upp till 30 volt common mode på ingångarna.

Men nu till problemet.
Jag vill veta hur utsignalen ser ut , men tycker att databladet ger knapphändig information.

Är det unidirectional endast? Ser ju ut som om utsignalen ska variera från 0V (GND) vid Vin=0V, till Vin*50 ... Vin kan vara max 1 volt. Kan det stämma? Eller kan den mäta strömmen i båda riktningar? Hur ser utsignalen i så fall ut?

Men det knepigaste kommer längst ner i tabellen " Electrical characteristic" på sidan 3, table 6 - output:

VOH (max) = 1 volt
VOL (min) = 50 - 100 mV.

Hur tänker dom här? Jag kan alltså inte mäta strömmar ner till 0A? Verkar ju helt oanvändbart.
Jag hoppas jag missat något väsentligt, för som jag tolkar det nu kan jag inte använda kretsen!!!

Jag vill veta: Vad är Vout då Vin = 0 volt ???

Det står ju iofs. "a ground-referenced output voltage"..... Men de har alltså inte rail-to-rail.... satans vad kasst! Men så var den billig också :oops:
bearing

Re: utsignal på TSC888 current sensor?

Inlägg av bearing »

Jag drar samma slutsatser av databladet som du. Men helt oanvändbar är den väl inte, bara om man måste kunna mäta strömmar nära 0.

Tillägg:
Databladet för TSC101 innehåller många fler detaljer:
http://www.st.com/internet/com/TECHNICA ... 153725.pdf
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Men VOH = 1 volt är ju hemskt snävt. Det innebär, att om jag t.ex. vill kunna mäta upp till 50A, så ska det ge 1 volt ut. Då kan jag inte mäta ström under 5 ampere.... grovt...

Jag letar efter andra liknande kretsar som fungerar ner till noll, men då är det något annat krux istället. t.ex. för hög bias-ström på ingången (vill gärna ha max 50µA).
bearing

Inlägg av bearing »

Oj, ursäkta, detaljen om VOH hade jag tänkt att skriva, men glömde bort. VOH 1V betyder att max utsignal är VCC-1V, så beroende på matningsspänning kan den mäta olika betydligt större spann än knappt 1V. Det är väl antagligen ett bipolärt utgångssteg på kretsen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Aha... jaja, det står ju VOH=VCC-Vout :doh:
Då hänger jag med... fast bipolärt verkar det ju inte vara .. var skulle referensspänningen ligga i så fall?

Smidigt om jag kan mata kretsen med +12 volt och få ett output-swing mellan 0.1 och 10 volt, då är jag nöjd (och kan sedan dela med spänningsdelare till lämplig nivå för ADC. :)

Fas nu har jag kollat in MAX9937A ... klart bättre noggrannhet (och bättre datablad)... 10 kronor dyrare, men det kanske jag kan stå ut med. Däremot gillade jag inte ABSOLUT MAXIMUM RATINGS - maximal differentiell spänning är +/-0.3V !!! Måste alltså skyddas med schottkydioder... kommer inte att funka. (Det kommer ibland att bli strömmar långt över mätområdet, och dessa ska ledas vidare med dioder över ingången)... får lura ut en lösning för det.
bearing

Inlägg av bearing »

Bipolärt i betydelsen att transistorerna har bipolär teknik, BJT.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

nej,nej ! :doh:

Bipolärt...

jag menar bidirectional = kan mäta både positiv och negativ spänning på ingången.
Skriv svar