Mitt första elprojekt ( joyrider simulator )

Berätta om dina pågående projekt.
Melzk

Re: Mitt första elprojekt ( joyrider simulator )

Inlägg av Melzk »

Japp det stämmer bra att det är med silvertejp :P min elbutik hade inga T. Men jag ska byta ut det lite senare.

Ja thanos tråd är lite seg men det finns mycket bra saker där.

Hur ska du ha din skärm. Hade du tänkt att köra med kurvad skärm eller en dome eller data skärm?

Ingen jag vet har en sådan skärms som jag bygger till sin joyrider. Det är därför jag provar att bygga det :)
Erlandsson

Inlägg av Erlandsson »

Har heller inte sett några t-muffar till Vp-rör. De är ju trots allt till för att dra kabel i.

Kör med min fd, sovrumstv 26" i nuläget. Kan tänka mig att det blir projektorduk sen.
Hade dock velat testa att kapa till en board från byggmax böja den sätta fast på ställning och måla, och på så sätt skapa en "Single projector environment" som beskrivs här http://fly.elise-ng.net/index.php/immer ... aydesigner
Melzk

Inlägg av Melzk »

Varför krångla till det när du kan bygga det i vp rör dom är lätta och böja och är hyffsat starka :)
Melzk

Inlägg av Melzk »

Hej

Efter ett öitet uppehåll kommer jag nu med lite bilder. Har varit lite ont om tid till projektet på sistone, så har det strulat lite med domen jag bygger men nu har man en prototyp som kan förbättras så här är lite progressbilder. Dock funderar jag på att bygga om ramen och sätta in 12 grenar till och sätta in duken på ett annat sätt så man inte får alla rynkor :)

Bild
Dome
Bild
Dataskärm
Bild
Dome
Bild
Dataskärm
Bild
Bild utan förvrängning

Skall tilläggas att jag inte ställt in alla vinklar utan jag har barra satt upp sakerna lite provisoriskt, så slutresultatet blir något helt annat :)
Melzk

Inlägg av Melzk »

Nu kommer en uppdate som kanske intresserar er äntligen, de andra sakerna är ju litte of topic men nu till elektronik delen :)

Bild
Andra upp sättningen pcb kort. De första gick åt helvete

Bild
Börjat löda på lite detaljer, började med några plast detaljer. Har inte lött något sen högstadet ;)

Bild

Färdigt kort "nästan" saknas endast tre anslutningar till programeringen av chippen :) Får bli till att åka till kjelle och fixa dom
Erlandsson

Inlägg av Erlandsson »

Hur går det med ditt bygge.
Satt och skulle beställa potentiometrar på elfa.

Tänkte köra på en 100kOhm pott.

Det nämns som ett alternativ här:

Kod: Markera allt

A good range of potetiometers that you can use is from 10K to 250K.
To understand to benefits and losses of each type:
Using a 10Kohm pot will have less resolution (best if its used in 8bit reading) but it will be also less sensitive to noise if you are using long unshielded lines.
Using a 250Kohm potetiometer will give you the best resolution (perfect for 10bit resolution) but you will have to use shielded lines to protect the signal from noise.
A middle solution can be using a 100Kohm potetiometer.
Det nämns även att det bör vara en pott med plastbana. Det finns bara en på elfa med de specifikationerna:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 4-09&toc=0

Blir 400kr med frakt och moms för två st sådana. :shock:

Vilken typ av pott ska du använda?

Lcd displayen hittade jag ny på ebay för 25kr inklusive frakt, motsvarande på elfa kostade 190kr + moms.
Melzk

Inlägg av Melzk »

Ja nu har det varit tyst från mig ganska länge. Men det är så pengarna har trytit för mig så jag är inte så aktiv med mitt projekt just nu. Sen så väntas det att anlända en bebis om 2 veckor så det är mycket annat att stå i just nu men jag ska jobba lite sakta men säkert för att få projektet att gå framåt

Men tidsplanen med att få den klar innan nyår är redan spräkt :P

Ja vilken pot man ska använda. Ju högre sifra det är på den ju finare inställning får man ju så en 250 är väl att föredra. Men det finns ju andra sidor än elfa att köpa ifrån. Hittade en sida som jag återkommer om. Ska bara rota fram den där det var mycket billigare än elfa och den är svensk också :)

Elfa är aldeles för dyra med tanke på att jag fick allt mitt för ca 500 när jag köpte det från tyskland och det var inklusive frakten det :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vilket struntprat, den kan ju dubbla som automat-vagga till barnet :mrgreen:
Erlandsson

Inlägg av Erlandsson »

Hehe automat vagga :D

Beställde mina pottar från tme.eu nu. Sidan finns på svenska men skickas från polen verkar det som. Inga farliga priser på plastbanepottar.
Ska bara labba vidare med lego technic så jag får utväxlingen rätt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför skulle plastbana vara så bra? Räcker det inte med att kolla så att den tål tillräckligt många vridningar?
Erlandsson

Inlägg av Erlandsson »

Läste att plastbana skulle ha en längre livslängd, potten vrids ju ofta fram och tillbaka. Gradantalet får jag ändå anpassa med kuggar på min så det spelar inte so stor roll. runt 60* kommer jag använda. Så med en 300* pott och några kuggar (40/8) blir det nog bra. Har du mer info om potentiometrar och hållbarhet / användningsområde så posta gärna.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle snarare gå på databladet än att låsa mig vid ett specifikt material.
Erlandsson

Inlägg av Erlandsson »

Jo det är säkert ett bra tipps. Kanske något annat som slits upp innan pottarna gör det ändå :D
Melzk

Inlägg av Melzk »

Hur går det för dig erlandsson... Några framsteg? Sj går det trögt för mig fick en fakura på mina rör nu efter 4 månader :( 2700 :-

Så jag har fått lägga ut mitt sormtrooper projekt till försäljning. Dock hsr jag en köpare så det täcker upp rören :) så det finns en gnutta hopp ialla fall nu. Så bara snön vill komma till karlstad så jag får gå ut på min snö jour så ska jag nog komma igång med projektet igen :)

Fan gör en egen tråd där jag kan följa dig med projektet... Då kan man peppa varandra lite plus att det blir lite mindre rörigt i min :)
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Hej intressant tråd, en fråga hur får ni ut signalerna ifrån spelprogrammen för simulatorn, är det via något protokoll?
Skriv svar