Hejsan.
Har köpt ett variabelt nätagg 0-30 v. och det sitter en slags metallbygel mellan minus och noll på kontakterna.
Varför är minus och noll hopkopplat?
Någon som kan förklara det på ett enkelt sätt för en nybörjare?
Skall de inte vara åtskillda så att noll verkligen är noll?
Den går ju att ta bort om man vill.
Vad blir skillnaden om man låter den vara där eller inte?
mvh
nybörjarfråga jord
Re: nybörjarfråga jord
Jord är en neutral punkt som man normalt kopplar ihop med minus eller Nollan i centralen.
Jag skulle gissa att jordpunkten på är samma jordpunkt du har i vägguttaget.
Jag skulle gissa att jordpunkten på är samma jordpunkt du har i vägguttaget.
Om du tar bort blecket, så blir ditt aggregat frikopplat från jord. Du kan koppla samman utgångspolerna till vilken annan potential du vill inom vissa gränser för aggregatets egen isolation. Sitter blecket i, så kopplar du samman den polen med jord i vägguttag och central.
För normalt labbande har det ingen betydelse. Men om du använder ett annat instrument som har sin jordkabel sammankopplad med jord i centralen, så kan det bli problem om blecket används. Mitt förslag är att du inte använder det förrän du måste koppla samman dig med centraljord.
För normalt labbande har det ingen betydelse. Men om du använder ett annat instrument som har sin jordkabel sammankopplad med jord i centralen, så kan det bli problem om blecket används. Mitt förslag är att du inte använder det förrän du måste koppla samman dig med centraljord.
""För normalt labbande har det ingen betydelse. Men om du använder ett annat instrument som har sin jordkabel sammankopplad med jord i centralen, så kan det bli problem om blecket används. Mitt förslag är att du inte använder det förrän du måste koppla samman dig med centraljord.""
Okej.
Jag har ju oscilloskopet kopplat till samma jordade eluttag.
Och när jag labbar så händer det ju då förståss att jag jordar proben på experimentsplattan där jag lagt nollan. (t ex när jag labbar med op 741)
Är det alltså då bättre att ta bort blecket så att probens jord ligger på nätaggregatets nolla enbart?
Borde vara så va???
mvh
Okej.
Jag har ju oscilloskopet kopplat till samma jordade eluttag.
Och när jag labbar så händer det ju då förståss att jag jordar proben på experimentsplattan där jag lagt nollan. (t ex när jag labbar med op 741)
Är det alltså då bättre att ta bort blecket så att probens jord ligger på nätaggregatets nolla enbart?
Borde vara så va???
mvh
Det är ett utmärkt exempel då det kan trassla till sig med jordblecket. Om det är inkopplat, så kommer du att kortsluta aggegatets minus med din mittnolla. Utan blecket kan du jorda oscilloskopet var du vill du vill. Men se också till att andra instrument som har sin jord kopplad nätjord kopplas till samma punkt.