Hjälp mig att laga HQPower PS1320 Nätagg
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hjälp mig att laga HQPower PS1320 Nätagg
Hej alla.
En bekant har bett mig laga hans PS1320 nätagg från HQPower.
Det är ett oswitchat nätagg som skall leverera 13.8 volt. Klarar av ca 20ampere tydligen.
Bestyckat med 2 kretskort, ett för likriktning och glättning och ett för själva regleringen.
På baksidan sitter 2 stora kylflänsar med 2st 2n3055or på varje. Samt en lite mindre fläns inuti själva lådan med en 2n3055a på.
Han berättade att när sambon drog igång damsugaren medans han satt och använde nätagget till sin pr-radio så hände något och efter det har det krämat ur sig 28v, full fräs alltså.
Jag fick hem agget och öppnat det. Det mest uppenbara var ett förkolnat 220ohms motstånd som jag bytte. Efter det lödde jag bort en trissa i närheten som efter mätning visade sig vara pajj.
Jag bytte den mot en ny NPN trissa av liknande karaktär. Samma fel.
Ställde agget åt sidan i en månad. Nu är jag på det igen.
Efter att ha mätt på alla 2n3055orna så hittade jag en bland dom 4 sista som var pajj. Då jag inte har mina 2n3055or på samma geografiska plats som jag bor(och är nu) så muttrade jag bara bort den trasiga och isolerade kablarna till den, för visst ska väl agget fungera som folk iaf utan en sluttrissa, bara det att det kanske levererar mindre ström.
Efter att ha muttrat bort den felaktiga 2n3055an och mätt alla andra hela, bytt alla små trissorna på reglerkortet och mätt alla dioder utom zenerdioden så lämnar det ca 8v ut.
Det jag kan tänka mig är att zenerdioden är paj. men jag vet inte vad den ska ha för spänning. Jag ska prova att mäta den nu.
Här är schemat:
Är det någon som kan förklara lite hur det fungerar då jag inte förstår.
lite mera bilder. tack på förhand.
En bekant har bett mig laga hans PS1320 nätagg från HQPower.
Det är ett oswitchat nätagg som skall leverera 13.8 volt. Klarar av ca 20ampere tydligen.
Bestyckat med 2 kretskort, ett för likriktning och glättning och ett för själva regleringen.
På baksidan sitter 2 stora kylflänsar med 2st 2n3055or på varje. Samt en lite mindre fläns inuti själva lådan med en 2n3055a på.
Han berättade att när sambon drog igång damsugaren medans han satt och använde nätagget till sin pr-radio så hände något och efter det har det krämat ur sig 28v, full fräs alltså.
Jag fick hem agget och öppnat det. Det mest uppenbara var ett förkolnat 220ohms motstånd som jag bytte. Efter det lödde jag bort en trissa i närheten som efter mätning visade sig vara pajj.
Ställde agget åt sidan i en månad. Nu är jag på det igen.
Efter att ha mätt på alla 2n3055orna så hittade jag en bland dom 4 sista som var pajj. Då jag inte har mina 2n3055or på samma geografiska plats som jag bor(och är nu) så muttrade jag bara bort den trasiga och isolerade kablarna till den, för visst ska väl agget fungera som folk iaf utan en sluttrissa, bara det att det kanske levererar mindre ström.
Efter att ha muttrat bort den felaktiga 2n3055an och mätt alla andra hela, bytt alla små trissorna på reglerkortet och mätt alla dioder utom zenerdioden så lämnar det ca 8v ut.
Det jag kan tänka mig är att zenerdioden är paj. men jag vet inte vad den ska ha för spänning. Jag ska prova att mäta den nu.
Här är schemat:
Är det någon som kan förklara lite hur det fungerar då jag inte förstår.
lite mera bilder. tack på förhand.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp mig att laga HQPower PS1320 Nätagg.
Det saknas emittermotstånd på schemat, hoppas att det finns sådana i verkligheten!
Annars är det ett problem!
Annars är det ett problem!
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Hjälp mig att laga HQPower PS1320 Nätagg
Med tanke på att det är ett rätt vanligt nätagg och att det fungerade innan det gick sönder så känns det inte som att det är själva felet som visar sig nu.
Men förklara gärna mera hur du menar, vart skulle emittermotståndet sitta isofall? på "sluttrissorna"? Vad skulle det vara för motstånd isofall?
Är det inte så att kanske kabeln agerar ett visst motstånd eller så? bara en tanke...
Men förklara gärna mera hur du menar, vart skulle emittermotståndet sitta isofall? på "sluttrissorna"? Vad skulle det vara för motstånd isofall?
Är det inte så att kanske kabeln agerar ett visst motstånd eller så? bara en tanke...
-
Rolf Zetterberg
Om vi skulle ta det från början och se hur aggregatet fungerar så är det mycket lättare att se funktionen om man raderar bort allt som inte har med själva stabiliseringen att göra,och då ser schemat ut såhär:
V32 är en 12V zenerdiod som gör att spänningen på den avkännande transistorn V31 s.a.s "följer" utspänningen,men då 12V lägre.Om vi ska ha 13,8V ut,så återstår 1,8V över R11,RP1,R12.
Om nu utspänningen skulle sjunka lite,så känner alltså V31 av det och då basspänningen sjunker så börjar transistorn dra mindre ström genom R4,R2.När det går mindre ström genom de här två motstånden,så ökar spänningen på V28 bas och eftersom det ligger fyra emitterföljare V28,V27,V26,VX2 så kommer spänningen på VX2 emittrar att höjas med motsvarande värde-alltså kommer aggregatet att försöka höja utspänningen.Vi har fått ett stabiliserat aggregat.
Obs att det finns alltså bara en enda transistor som har "förstärkning" och fyra emitterföljare som däremot orkar ge mera ström.
Prova med att byta zenerdioden först.
Om nu utspänningen skulle sjunka lite,så känner alltså V31 av det och då basspänningen sjunker så börjar transistorn dra mindre ström genom R4,R2.När det går mindre ström genom de här två motstånden,så ökar spänningen på V28 bas och eftersom det ligger fyra emitterföljare V28,V27,V26,VX2 så kommer spänningen på VX2 emittrar att höjas med motsvarande värde-alltså kommer aggregatet att försöka höja utspänningen.Vi har fått ett stabiliserat aggregat.
Obs att det finns alltså bara en enda transistor som har "förstärkning" och fyra emitterföljare som däremot orkar ge mera ström.
Prova med att byta zenerdioden först.
Eftersom de parallellkopplade transistorerna inte är exakt lika i sin karakteristik så kan man få ett ”lavin haveri” om strömmen inte utjämnas mellan dem. Det är inte troligt att det är tillräckligt med kopplingstråden till emittrarna.bachler skrev:Med tanke på att det är ett rätt vanligt nätagg och att det fungerade innan det gick sönder så känns det inte som att det är själva felet som visar sig nu.
Gamla 2N3055 har lätt för och läcka, hur har du mätt, i diodläge eller MOhm läge på multimetern ?
Ställ multimetern i högsta Mohm läge och mät, du kanske får löda bort kablarna till transistorna för och inte få felaktiga värden.
Mät emitter > bas kollektor > bas och emitter > kollektor
Vad jag kan se så har du 5 st 2N3055 totalt ?
Kjelle
Ställ multimetern i högsta Mohm läge och mät, du kanske får löda bort kablarna till transistorna för och inte få felaktiga värden.
Mät emitter > bas kollektor > bas och emitter > kollektor
Vad jag kan se så har du 5 st 2N3055 totalt ?
Kjelle
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Mätte precis dem 2 zenerdioderna, en 12v och en 3.1v. dom verkar hela. fast det verkar väl stå 3.6v på schemat.
Vad kan det bero på att det lämnar ca 8v ut och det osar katt om några komponenter på reglerkortet. Det går helt klart förmycket ström genom några komponenter på kortet.
Har bara kört det korta stunder för att kunna mäta lite på det, hoppas att inget går sönder igen av det.
Kjelle:
Jag lödde bort kablarna på basen och emittern och mätte med diodläget.
Det stämmer att det är 5st 2n3055or alla utom en verkar hela. Ska verifiera det med Mohm läget.
Andy:
Jaha, ja det har jag juh iofs hört att, vad ska man säga, varje komponent är ju egna individer och skiljer lite olika på värdena beroende på, ja vad det nu är, tillverkningsprocessen osv.
Borde jag inte få nätagget att fungera som det gjorde innan det gick sönder innan jag försöker att förbättra funktionen? Eller är det pga detdär som det gått sönder?
Vad kan det bero på att det lämnar ca 8v ut och det osar katt om några komponenter på reglerkortet. Det går helt klart förmycket ström genom några komponenter på kortet.
Har bara kört det korta stunder för att kunna mäta lite på det, hoppas att inget går sönder igen av det.
Kjelle:
Jag lödde bort kablarna på basen och emittern och mätte med diodläget.
Det stämmer att det är 5st 2n3055or alla utom en verkar hela. Ska verifiera det med Mohm läget.
Andy:
Jaha, ja det har jag juh iofs hört att, vad ska man säga, varje komponent är ju egna individer och skiljer lite olika på värdena beroende på, ja vad det nu är, tillverkningsprocessen osv.
Borde jag inte få nätagget att fungera som det gjorde innan det gick sönder innan jag försöker att förbättra funktionen? Eller är det pga detdär som det gått sönder?
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Har nu mätt upp alla trissor och det var bara en av dom 2n3055orna i "slutet" som var trasig.
Jag har inte lött tillbaka dem andra 2n3055orna heller så det är alltså bara en av dom 4 sista som sitter ditlödd.
Bytte 12v zenerdioden, den första va det nog inget fel på heller, men kännde mig lite desperat att pröva något.
Har testat alla "vanliga" dioder också och dom verkar hela. Klippte upp ena benet och böjde upp dioden och testade sen lödde tillbaka den.
Får fortfarande bara 8v ut från den rackren...
Har någon några ideer?
Jag har inte lött tillbaka dem andra 2n3055orna heller så det är alltså bara en av dom 4 sista som sitter ditlödd.
Bytte 12v zenerdioden, den första va det nog inget fel på heller, men kännde mig lite desperat att pröva något.
Har testat alla "vanliga" dioder också och dom verkar hela. Klippte upp ena benet och böjde upp dioden och testade sen lödde tillbaka den.
Får fortfarande bara 8v ut från den rackren...
Har någon några ideer?
Utan att mäta gissar man bara.
Anslut Common på voltmetern till punkt X3 i schemat och mät med med andra mätsladden potentialen på både bas och kollektor på följande transistorer:
vx2, v26,v27, v28 och v31.
När du gjort detta kan med all säkerhet någon på forumet peka på felet
Anslut Common på voltmetern till punkt X3 i schemat och mät med med andra mätsladden potentialen på både bas och kollektor på följande transistorer:
vx2, v26,v27, v28 och v31.
När du gjort detta kan med all säkerhet någon på forumet peka på felet
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag hade redan mätt på transistorerna, här är värdena.
Dem ändras lite vartefter saker och ting blir varma medans man har den igång.
Dom sakerna som inte är med på dethär schemat, är dom för strömbegränsning eller något sådant?
Vx2
B: 8,2v
C: 27v
E: 8,4v
V26
B: 8,4v
C: 31,3v
E: 8,2v
V27
B: 8,9v
V28
B: 8,7v
C: 18,8v
E: 8,8v
V31
B: 0,7v
C: 8,7v
E: 0v
Dem ändras lite vartefter saker och ting blir varma medans man har den igång.
Dom sakerna som inte är med på dethär schemat, är dom för strömbegränsning eller något sådant?
Vx2
B: 8,2v
C: 27v
V26
B: 8,4v
E: 8,2v
V27
B: 8,9v
V28
B: 8,7v
C: 18,8v
E: 8,8v
V31
B: 0,7v
C: 8,7v
E: 0v
V28 känns inte helt frisk. Det verkar gå kollektorström genom V28 trots att baspotentialen är lägre än emitterpotentialen!!
-
Rolf Zetterberg
Mmm,det verkar så,men jag skulle nog först vilja lyfta ena änden på V29 för att koppla bort strömbegränsningen helt så att den inte ligger och påverkar.Nästan ingen spänning verkar ju normal.
Var trissan i närheten transistor V28?Jag fick hem agget och öppnat det. Det mest uppenbara var ett förkolnat 220ohms motstånd som jag bytte. Efter det lödde jag bort en trissa i närheten som efter mätning visade sig vara pajj.
Jag tror att du förväxlat kollektor och emitter när du bytt ut V28:s original 3DG9014 mot en annan typ av transistor. Om du bytt ut den mot typ BC547 eller liknande så sitter emitter och kollektor omkastade.
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Haha, fan va dumt.
Ja så är det juh såklart, jag har ju vänt trissorna.
CBE EBC..
Tog såklart ut segern i förskott. Det 220ohm motståndet som va bränt från början blir mäktigt varmt.
Kan det vara för att det 2,4v efter zenerdioden som skall vara på 3,6v.
Ja så är det juh såklart, jag har ju vänt trissorna.
CBE EBC..
Tog såklart ut segern i förskott. Det 220ohm motståndet som va bränt från början blir mäktigt varmt.
Kan det vara för att det 2,4v efter zenerdioden som skall vara på 3,6v.
Är det motståndet R1 som blir mycket varmt?
En snabb överslagsberäkning ger att förlusteffekten i R1 är ca 0.75W. Det är alltså lämpligt att som R1 välja ett motstånd på minst 2W. Motståndet på bilden ser inte ut att vara ett 2W motstånd och är förmodligen underdimensionerat. Även med ett korrekt dimensionerat motstånd blir det rejält varmt så se till att motståndet sitter monterat med långa ben en bit upp från kretskortet och en bit från andra komponenter. Om du tittar på datablad för effektmotstånd så kan de bli flera hundra grader varma då man kör in max effekt i dem.
En snabb överslagsberäkning ger att förlusteffekten i R1 är ca 0.75W. Det är alltså lämpligt att som R1 välja ett motstånd på minst 2W. Motståndet på bilden ser inte ut att vara ett 2W motstånd och är förmodligen underdimensionerat. Även med ett korrekt dimensionerat motstånd blir det rejält varmt så se till att motståndet sitter monterat med långa ben en bit upp från kretskortet och en bit från andra komponenter. Om du tittar på datablad för effektmotstånd så kan de bli flera hundra grader varma då man kör in max effekt i dem.
Senast redigerad av ghu 2 oktober 2011, 22:00:02, redigerad totalt 1 gång.