Pulsgivare störs av DC-motor!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MH100

Pulsgivare störs av DC-motor!

Inlägg av MH100 »

Har en Pulsgivare i ett bygge jag håller på med.
Pulsgivare
Den avläses med en PIC. Den är kopplad såhär:

Bild

A och B är kopplad till varsin ingång på PIC:en.

Brevid pulsgivaren är en 24V DC-motor placerad, den styrs också av PIC:en via en ett darligton drivsteg och ett relä.

När motorn startar så stör den på något sätt pulsgivaren så att det kommer en puls(-er) till PIC:en.

Jag undrar om storleken på Pull-up motsånden till pulsgivaren kan påverka hur störningskänslig den är? Kör med 10kOhm nu.
Annars är det bara att försöka skärma som gäller, eller?
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Har du någon avstörning på motorn? En liten konding på några nF över motorn kan räcka om du har tur.
Se'n är det ju alltid bra att skärma känsliga signaler i elaka miljöer.
MH100

Inlägg av MH100 »

Jag har en 27V Zenerdiod på motorn.. ingen konding.
Kanske ska prova med en konding.
MH100

Inlägg av MH100 »

Förresten. Om jag sätter en konding över motorn; får jag väl en sväningningskrets tillsammans med spolarna i motorn. Det kommer väl gå åt helskotta, eller?
Sätter man ett motstånd i serie med kondingen då eller? Vilket motsånd. Eller ska man inte ha nån konding alls?
Jag vågar inte testa, har inte råd att pajja nåt.

Hur fixa avstörning till DC-motorn.

Snälla hjälp! :roll: Är lite kris, måste få detta att funka tills imorrn.
Skulle vara så glad! :D
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Ett av mina första experement med PIC var att göra en timer som drev en liten siren som tutade med hjälp av en liten DC-motor.
När timern löst ut och startade motorn resettade PICen sig själv. Jag fick bort det genom att sätta en liten konding över motorn.
Jag har inga större teoretiska belägg för detta. Jag har sett kondingen i leksaker och radiostyrda bilar, så jag tänkte bara att det kan vara värt att prova...
MH100

Inlägg av MH100 »

I ren desperation :wink: testade jag att klämma på en 100uF elyt på motorn. Störningarna försvann förvisso, men jag vet inte om det började självsvänga eller nåt, men relät till motorn dog iaf om kondingen blev hyffsat varm.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

på med några kondingar på motorn, ta några keramiska eller polyesterkondingar och löd dit, en mellan polerna på motorn och om motorn har metallskal så kan man löda dit en mellan varje pol och skalet med

tvinna kablarna till motorn så läckfältet blir mindre, eller annvänd skärmad kabel

andra standardsaker
skärma givarna, och annvänd skärmad kabel, kolla hur nollan är kopplad i systemet, annvänd många avkopplings kondesnatorer på kretskortet, gör rckrestsar på alla inkommande signaler, skärma kretskortet,
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

"100 uF" ???

Förslaget var "några nF"...

Varför valde du ett värde som ligger SÅ långt från vad som var föreslaget ??

Men visst kan man ha en konding och ett motstånd i serie, se t.ex denna på ELFA :
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 012674.htm.
MH100

Inlägg av MH100 »

Yes!!! Tack för svaren..!!!

Varför jag tog en 100uF undrar du!...
Ja.. jag e nog lite dum i huvet 8) läste fel.. fick för mig att det stod några uF å inte nF..
Å förresten så var det en 10uF konding. Men jag hade en jävligt dålig magkänsla innan jag provade, borde ha lyssnat på magen :lol: .
Skyller på att jag e trött eller nåt =)
Ska byta relät å testa med konding sen.

Behövs det ett motstånd i serie med kondingen?

Kan ju köpa en sån där konding du länkade till. Vilket värde borde funka bäst till en liten 24V DC motor i storlek 6*4 cm typ.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Sätt dit nåt på 10nF eller nåt. Kanske 100nF också. Dessutom skulle du kunna sänka pull-upmotstånden så att du får en stabilare 5V. Dvs, motorn kan inte dra ner spänningen från 5V ner till en 0a (ca 2V tror jag) mha. störningar.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Kör du PWM till motorn? Isåfall är det dumt att ha en stor konding över motorn, sätt den då istället innan trissan.
MH100

Inlägg av MH100 »

Nä, kör ingen PWM på motorn.

Jag satte dubbla 27V Zenerdioder på motorn, samt några kondingar. Dessutom bytte jag pull-up motsånden till 4,7kOhm.
Det verkar som det gjorde susen.

Tack för alla svar.
Skriv svar