problem med gnista/blinkersrelä
Re: problem med gnista/blinkersrelä
En ICM7555 + en (eller fler parallellkopplade) N-MOSFET som tål minst 800V! Då skrotar du kondensatorn och ställer frekvens och pulsbredd rätt på timerkretsen och då får du gnistor i mängder!
Är inte blinkersreläerna gjorda för en specad last? Det kan vara det som kör sönder dem när de kopplas till en induktans (tändspolen) i stället för en resistans (glödlampan). Jag byggde ett sådant en gång just med 555, ett ljusrelä och tändspole för att skrämma katten som pinkade på blommorna. Det är inte så svårt som det låter.
-
echosierra
Har du möjlighet att visa hur den kan kopplas in i den tidigare ritningen. Bara den första komponenten har 6 kontakter. Varför jag vill gå på det jag hade tidigare var för att det ska vara så enkelt som möjligt att montera.
-
echosierra
Det låter vettigt det där med att dom behöver en viss last. Jag är inne nu på att göra som jag gjorde tidigare genom att bara köra med en trycknapp för det fungerar bulletprof. Jag tyckte det bara skulle vara skönt att slippa trycka på knappen upprepade ggr.
-
echosierra
Det kanske funkar. Jag har dock provat hur det funkar när jag bara kör med ett 12v 40A relä och det började också fungera som en summer efter ett tag (kanske 10-15 blixtar). Jag börjar bli mer eller mindre galen på att det inte funkar som det ska. Mvh erik