IDC 26 till IDE

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Re: IDC 26 till IDE

Inlägg av blueint »

DE-9 serieport introducerades ungefär samtidigt med IBM PC-AT ca 1984.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Medföljande kabels utseende har väl inte mycket med saken att göra - det jag hela tiden påstått är att man kan felaktigt ansluta datorändan av en paralellprinterkabel till serieporten på ett modem.

(Jag har för övrigt sett några modemkablar som haft både 25-pol och 9-pol dsub i datoränden och 25-pol i modemänden)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Många industridatorer har 25-poliga serieportskontakter.

Och den där adapterkabeln på bild brukar följa med instickskort för extra kommunikationsportar. Då sitter två serieportar på själva kortet, och en IDC26 i bakkant på kortet där man ansluter den där kabeln. Alternativt på gamla moderkort. (läs 2- 3- och 486-tiden)
Möjligt att det finns på vissa äldre micro-ATX-kort, eller nåt av EPIA-moderkorten.

Det är VÄLDIGT ovanligt med USB->parallellportsadaptrar som funkar på pin-nivå och därmed kan styra stegmotordrivare.
Enda vettiga är att skaffa ett instickskort (PCI i ditt fall) med parallellport på.

Sen är ju PATA-kontakter IDC44. Nästan dubbelt så breda. Det ser man ju direkt. ;)
Så den där kabeln kan du lägga i din bra-att-ha-låda tills vidare. :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Eller mikrokontroller <-> Ethernet chip <-> Ethernet.. PC

Med dito drivrutin förstås.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men 26-polig IDC är väl ändå överlägset vanligast för paralellport?

Jag har kanske sett 26-polig IDC till någon serieport, men det må vara extremt ovanligt. Det vanliga är 10-polig IDC och då det är två portar så brukade det följa med en kabel med 10-pol IDC till 25-pol DSUB-hane, och en till 9-pol DSUB-hane.

Om jag inte minns galet så har Amiga 1000 hona för serieporten och hane för paralellporten, men näst intill alla datorer har väl alltid haft framförallt hona för paralellport men även hane för serieport? (Undantag för specialportar som definitionsmässigt är paralellportar/serieportar men inte är kompatibla med pc-parallellport/centronicsport eller RS232-serieport)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men 26-polig IDC är väl ändå överlägset vanligast för paralellport?

Nej, 25-pol "Canon". Jag har *aldrig* sett IDC för parr-port.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu menar nog MiaM den kontakt med vilken man förlänger den från moderkortet i de fall det inte har någon DB25 i bakkant, utan bara en stiftlist för detta.
Där har jag aldrig sett något annat än IDC26.

Och canon-kontakt avser väl iaf den 36-poliga centronics-kontakten? Det är det enda jag hört och sett. Den är absolut vanligast på skrivarsidan, inte på datorn. Där är det ju DB25 som är överlägset.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, det var DB25 kontakten jag menade...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo jag förstod det, men ville bara förtydliga lite... ;)

ubergubben, det behöver inte vara ett onödigt köp även fast du inte kan ha den som parallellportsadapter. Om du planerar att bygga in stegmotorkortet i en låda, så klipper du bort IDC-kontakten, och monterar dit en DB25 hankontakt. Sen har du en utmärkt färlängare från kortet till lådväggen. :)
Skriv svar