Hej jag har kört fast med ett bygge som jag håller på med. Bygget var från början batteri,tändspole,startkondensator och varje gång man släpper på knappen på strömkabeln så blir den en gnista från spolen. Så långt funkar allt men då kom min tanke att koppla in ett blinkersrelä före spolen så slipper man släppa på brytaren för att få en gnista utan att det är bara att hålla ner knappen i stället så gnistrar det när reläet slår till och från.
Jag bygger ihop det och här kommer det konstiga. Dom första gångerna jag testar så funkar det förutom att reläet klickade ibland så att gnista uteblev men det var ju inte så farligt sen efter ett tag börjar reläet klicka lite fler ggr så ingen gnista uppstår men efter några ytterligare försök så börjar det låta som en summer men då med en konstant båge från tändspolen. Varför gör den så. Jag provade även att koppla in en annan typ av blinkersrelä som dock fungerade som jag tänkte men då blev gnistan otroligt liten. Ett av problem med bågen som blev är att den orkade inte hoppa lika långt och att reläet luktar lite bränt när jag kör det. Hur kan man lösa detta och vad beror det på. Har nån en bättre ide. Kan tillägga att jag kan jävligt lite om sånt här så förklara som man gör till ett barn, gärna med ritningar =).
Då ett blinkersrelä fungerar som det gör kommer din koppling inte att fungera! Antingen är det ett mekanisk blinkersrelä och där växlar strömmen igenom det men den blir aldrig noll vilket mycket effektivt bromsar gnistan.
Det kan även vara ett elektronisk relä och då bränns det av efter ett tag.
Om du vill ha en "gnistmaskin" är den bästa lösning att ta en 555 (timerkrets) till att styra en N-MOSFET drivtransistor. Kopplar du rätt kan du få seriöst med gnistar ut från tändspolen.
Men hur kan den ändra sättet den ger gnista på och varför ska det sluta fungera när det är det är 12v in och 12 v ut ur reläet. Jag har kikat lite på 555 timer men som sagt jag tycker förklaringarna är så oklara för en total novis som mig. Tex det står 555 timer men kollar man på elfa så finns det en massa olika typer med många olika namn som jag fick reda på wikipedia att man skulle söka på så det är inte lätt när man inte kan det =)
Enligt din ritning uppstår gnistan mellan högspänningsutgången och pluspolen.
Det skall vara mellan minus (jord) och HS. Eller har du inte ritat som du kopplat?
Detta bör funka:
tndning2.png
/Ingvar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SM7CZR 31 augusti 2011, 17:42:59, redigerad totalt 1 gång.
Jag är på jobbet nu så jag har svårt att kolla upp schemat mot bygget. Jag byggde först och ritade sen men jag är ganska säker att den stämmer med mitt bygge men inte 100. Jag ska kolla det du sa när jag kommer hem. Jag hoppas det är nått sånt fel. Skulle det fungera om man kopplar det fel på spolen för det fungerar men det beter sig konstigt. Jag tycker det borde funka med reläet för det är bara 12 v 1,2a batteri jag kör med. Finns det nått annat sätt att få strömmen att slå av och på i följd före spolen. Hmm jag har mycket funderingar. Mvh erik
Så nu har jag dragit om och nu funkar det betydligt bättre. Ungefär som första svängen jag testade. Tack för att du såg det där. Det är så bra med tips från andra . Jag undrar bara en sak till. Jag sitter nämligen på två likadana kondensatorer så jag undrar om det gör nån skillnad att koppla in den pararellt med den andra konden. Frågorna tar alldrig slut
Ok. På tidigare modellen så satte jag kondingen parallellt med tändspolen vilket gav en bättre gnista än utan men då såg jag ett kopplingschema där dom hade satt det parallellt med en brytare (i mitt fall reläet). Då borde det vara mildare för reläet men då kan jag tänka mig att kondingen inte mår så bra. mvh erik
Problemet består trots omkoppling. Blinkersreläet blir en summer efter en tids användande. Dock så fungerar det men jag gissar att reläet inte mår så bra av det. Finns det nån typ av pulserande brytare som kan koppla koppla från kontinuerligt ungefär som ett blinkersrelä