BTR-box GNT 7202

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Stene

Re: BTR-box GNT 7202

Inlägg av Stene »

Det här har jag från manualen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

OK,

OM det du visar är EDIT: com-kontakten P1 på BTR-boxen, kolla om din original maskinkabel sumrar som någon av dessa.

Visa oss uppkopplingen på original maskinkabeln efter du sumrat och kartlagt den. Har den en DB9 hankontakt i CNC-änden?

OM det du visar är EDIT: com-kontakten P1 på BTR-boxen, prova en sån här:
Bild

Eller en sån här:
Bild
Stene

Inlägg av Stene »

Hej!
Ytterliggare en dag i garaget med att försöka få igång BTR:en o man misslyckades igen. Nu har jag testat så många olika kopplingar av kabeln utan framgång. Jag är inte så säker på det där med hårdvaruhandskakning. Ska inte datorn stanna o vänta på signal från BTR:en att det är dags att skicka nästa tecken, eller är det inte så det fungerar? Det blir ingen skillnad även om jag skiftar kablar tex lägger ihop DSR från Pc och BTR. Har testat med många olika kopplingar idag men det blir ingen skillnad.
Har tittat på kabeln som satt på fräsen vid köp och den är kopplad så här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Jag blir inte klok på hur BTR-fabrikanten menar med schemat som du visar i inlägget den 2011-09-14. Det verkar precis om att dom beskriver PINOUT på PC-sidan!

I alla fall, din maskin-kabel är inte konsekvent med vad som sägs i BTR-fabrikantens shema (som du visade 2011-09-14).
I så fall måste det kopplas:

PC-sida<---------------------->CNC-sida
2RxD<------------------------->2TxD
3TxD<------------------------->3RxD
5SG <-------------------------->5SG
7RTS<------------------------->8CTS
8CTS<------------------------->7RTS

Byglingen från stift 1 på PC-sidan tycker jag du kan ta bort.
Bygla stift 4--->6 i båda ändar av kabeln som jag visat i mitt sista inlägg. Bara bygla, koppla inte ihop ändarna med tråd.

Mao som i min sista bild i förra inlägget. Eller har du kanske redan provat det?
Stene

Inlägg av Stene »

Jag sitter här nu med manualen i knät o undrar om jag är dum i huvudet! Det finns ju en port till som jag inte tänkt på. Reader Input. Kan det vara den jag ska använda? Har koncentrerat mig på porten Communication o den har jag ju inte fått att fungera!. Står så här i manualen: A second seriel input connection is provided, intended f.inst. for connecting an optional paper tape reader. Eller vad gör den ingången? Och vad ska Communications porten vara till om den inte används till överföring. Jag sitter o letar fel o jag hittar inga så då kommer jag med konstiga frågor.
Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hur gjorde förra ägaren?
Stene

Inlägg av Stene »

Jag vet inte! Han jag köpte den av hade aldrig kört den. Det sitter en kabel i communication som går ut från skåpet ca 5meter och i slutet av den kabeln sitter en kontakt som det står "COM PORT A" på. Tycker att det vore den som ska användas!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Låter tydligt som det, du får läsa på lite mera för du ska få fart på eländet.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Godmorgon Stene!

Gör inget mera med din BTR innan jag fått hem min ty annars riskerar du att bränna upp den. Reader input används för en remsläsare och den skall du inte använda till PC:n.

Min BTR har blivit drygt en vecka fördröjd.
Stene

Inlägg av Stene »

Hej!
Sitter o funderar igen på mitt problem. Kan spänningsmatningen spela in i problemet? På boxen så står det 8-12V DC. Jag använder en omvandlare på 12V DC 1A men jag har inte kontrollmätt spänningen från den. Har den i garaget så jag kan inte kolla det nu. Vad tror ni? Om den ger mer än 12V kan den ge det problemet jag har?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Stene skrev:Jag tycker att om jag har fel inställningar så skulle jag inte få tillbaka en text som jag kan läsa.
Det här håller jag med om fullt. Jag tror inte det är något fel på kabel eller kommunikation.
Stene skrev:Kommandona som man ska skriva till boxen är tex: #@GNT@# DUMP SETUP.
Jag tror felet har med detta att göra. I och med att du får varning redan när du skrivit några enstaka tecken.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Vet inte om det är ett tipps men hittade detta:

http://www.mis-group.com/hardware/btr.php

-nä, det var skit. Handlar om Predator ett soft som jobbar ihop med BobCAD/CAM. (jag har det men använder det inte)
Stene

Inlägg av Stene »

Hej!
I dag fick jag se lite av ljuset i tuneln. Jag ringde Stella data i går o fick lite tips som jag provade i dag. Lyckades få det att fungera så jag kunde skicka kod från fräsen till datorn. Tydligen skickar den något som heter EIA kod. Jag kör nu med ett demo program från Stella data NcEDIT där den omvandlar EIA koden så jag kan läsa den. Som jag fattar så gör den inte om koden när den ska skickas till cnc. Har sökt efter någn form av omvandlare men har inte hittat någon. Någon som är kunigare än mig på detta ämnet om EIA kod?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Skriv svar