Styra en räknarprinter med PIC

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
90kar08

Re: Styra en räknarprinter med PIC

Inlägg av 90kar08 »

Nu har jag lyckats skriva några tecken också!
IMG_6791rz.jpg
Jag funderar på att göra den till en klocka som när man trycker på en knapp skriver ut tid och temp, tex:

Kod: Markera allt

2011-09-25
22.52  20 C
Edit: Hade den haft bokstäver med så hade man ju kunnat hitta oändligt många användningsområden för den! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Off topic, inte just Bigus PICus, men kom osökt att tänka på detta:
Kunde ju bli hur fräckt som helst detta if punk it up a bit. 8)
http://www.aetherltd.com/

Edit: Borde nog inte vara alltför svårt att göra om till en PIC baserad plattform tycker man.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag kom på en sak igår när jag läste här, och det var att sätta en nummerskiva från en gammal telefon framför, som interface! Och så allt i en snygg mörkbetsad trälåda.

Välj 8 för temperatur i kylskåpet.
RRRRRRRRR-tick tick tick tick tick tick tick tick tick...
BZZ-klick-bzz-ka-KLICK-bzz!
och där står det sen... haha :mrgreen:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Off topic..

Ja, Eller varför inte en öppen platta av mörkbonat trä och kanske några mässingsbeslag och fötter (eller fötter av gerade dekorlister). och kanske färga in plastdelar som framträder mycket med koppar/mässingsliknande färg eller mattsvart, men tycker det är snyggt som det är. Sedan glas eller plexi eller andra matchande lådor över strömförande delar med starkström och liknande så den blir säker att använda. Så att man ser mekanismen när den arbetar. Skulle vara en sådan svart nummerskiva av backelit, men även de grå skulle nog passa om man vill ha en sådan (fanns lösa nummerskivor med proppanslutning till kronans gamla "fältapor" om man vill ha en sådan). 8)

Varför inte ha den brevid datorn som nummerskrivare till vad man nu önskar. Borde ju gå att föra loggar och kurvor med punkt och tecken menar jag så den är nog inte helt värdelös även för viss praktisk nytta.

Fanken, såg en krossad sådan i en kontainer förut, såhär i efterhand när läser detta ångrar man ju nästan att inte tog rätt på den för den fina mekanismen. 8)
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Inlägg av BallInPlay »

Vore väl rätt fränt att ha den till nummerpresentation på hemtelefonen, då hör man ju när det ringer också ;)
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

MadModder: Lysande idé med nummerskivan! :tumupp: Ska se om jag inte har nån gammal telefon att slakta. :humm:

Mizzarrogh: Låter som du tänker dig nåt steampunk-liknande utseende. Det blir det inte, är lite lätt alergisk mot sånt. :wink:

Fast nu när jag läser ditt inlägg igen så låter det inte så dumt iallafall, men jag vill nog täcka in skrivaren också så att den
är lite mer skyddad mot damm och andra småsaker.

Men att göra den till ett "anteckningsblock" var ju ingen dum idé.

BallInPlay: Nummerpresentatör hade faktiskt också varit kul! Men tyvärr tror jag inte jag klarar av det riktigt. :(

Annars hade det ju varit rätt tufft att göra en "miniräknare" med en nummerskiva där man vrider fram ett tal en siffra i
taget och sen har man en knapp för varje räknesätt och sen vrider man fram nästa tal och sen skrivs resultatet ut på remsan.

Får spåna ett tag till innan jag bestämmer mig tror jag... :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Klarar FACIT skrivaren A-Z.. ÅÄÖ osv, eller bara siffror?, hur är det med att styra punkt för punkt?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det där med nummerskiva verkar inte dumt. Kompletttera med en graverad skylt med nåt i stil med "ansluten till kungliga telegrafverkets centrala elektronhjärna" :wink:

Nummerpresentatör är rätt lätt att bygga mot t.ex. en PIC, sök t.ex. på kretsen MT8870.

Det blir antagligen svårt att få till det mekaniskt men fräckast vore om man kunde bygga in nummerpresentatören i en såndär klassisk nummerskivetelefon, så att den matar ut numret på remsa baktill :D :tumupp:

Hela räknemaskinen inkl display o.s.v. vore väl annars fint att bygga om till nummerpresentatör, kanske även nummersändare (så att man får nån nytta av tangentbordet)? :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Off topic, några högst personliga åsikter om design är att det brukar bli snyggast om de ingående delarna har en riktig teknisk funktion samt används i sammanhang de ursprungligen är tänkta för eller fungerar ihop med. :)
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

blueint: Jag gjorde en utskrift som visar alla tecken den kan skriva.
Till vänster om dessa finns det 9 hjul till med samma teckenuppsättning som det
vänstra på bilden (den kan alltså skriva max 11 siffror och ett konstigt tecken per rad).

En hel rad skrivs samtidigt men man kan välja helt fritt vilka tecken som skrivs ut.
Alla tecken på en rad får samma färg. Det finns tyvärr ingen möjlighet att backa.
IMG_6851rz.jpg
MiaM:Det blir förmodligen något med nummerskiva om jag får tag på en och
om jag lyckas kommunicera med den. :)

Tyvärr så går alla nummerpresentationsidéer bort pga att vi inte har
nummerpresentation. :( Annars hade det ju varit perfekt att man fick ut alla nummer
som ringt på en lista. :)

Räknarens skal har jag slängt, det var lite trasigt. Men all elektronik finns kvar.

Mizzarrogh: Precis vad jag menade med att jag är alergisk mot steampunk. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En nummerskiva är inte alls svår att läsa av. Den har 4 trådar ut om jag inte minns fel. Eller var det 3...
I vilket fall bryts/sluts en brytare så fort skivan lämnar bottenpositionen vilket man lätt läser av mellan två av kablarna.
När skivan släpps genereras pulser mellan två andra kablar. En puls mer än siffran. Noll är 1, nio är 10. Och sen växlar den där brytaren igen när skivan når bottenpositionen. :)

Ett kontaktstudsfilter behövs.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

I princip räcker det att ansluta på två trådar på en nummerskiva. Den har tre trådar och två brytare. Den ena brytaren ser till att stänga av ljudet i mikrofon/hörlur medan man slår siffror, och på köpet även kortsluta linjen hårdare än vad ljudkretsarna gör. Den andra brytaren genererar själva pulserna. I princip kan man koppla bort den första brytaren, då händer inget alls så länge man "drar upp" skivan, när man sedan släpper den så hörs ett pulsande ljud i hörluren. Alla telefonväxlar (i stort sett?) tolkar pulserna rätt i alla fall.

Om man ska koppla en nummerskiva till egen elektronik, och alltså inte bara "avlyssna" en befintlig telefonkrets, så är det väl en smaksak om man räknar pulser från ena brytaren och nollställer samt avläser räknare med signalen från andra brytaren, eller om man bara läser av den ena brytaren och använder en timer för att avgöra att pulserna "slutat komma".

Om man vill bygga något med DTMF-tonavlyssnande fast man inte har nummerpresentation så kan man kanske bygga något som läser av numret för utgående samtal istället. :)
Skriv svar