Reglera temp på värmetråd?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jonas2307

Reglera temp på värmetråd?

Inlägg av jonas2307 »

Förutom diverse elektronik projekt så pågår det också lite bilbyggen och motorstyrningar i mitt garage.

En fundering som jag har tänkt försöka överföra till verklighet nu inför hösten/vintern är att lösa kallstartproblemet på min etanol konverterade gamla Renault.
Den är så gammal att den har förgasare.

Tidigare experiment visar att den startar snällt även på vintern om man lyckas värma bränslet en del, gärna direkt i förgasaren.
Mina försök har fått ut på att jag har haft en snutt kanthaltråd nersänkt i flottörhuset, den drar ungefär 100 watt och värmer upp den lilla bränslemängden där tillräckligt fort.

Mina farhågor är nu vad som händer om det av någon anledning inte är fullt med bränsle runt tråden, om delar av den börjar glöda kan det vara en dålig kombination med alkohol....
Eller om man inte starta bilen relativt snart efter påslag av värmen.

Någon som har någon bra ide på hur man mäter temperaturen på tråden och reglerar den aktivt?
Eller om det finns värmetråd som har en positiv motståndsökning med temperaturen?

Har inte hittat någon lämplig sensor att linda tråden runt, man vill ju helst mäte tempen överallt.

Just nu slår jag bara på strömmen om det är kallare än fem plus, och sedan är den på så länge bilen är igång.

--- Jonas
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Men måste tråden vara direkt nedsänki i soppan, du skulle inte kunna bygga en kapsel med nån olja i där tråden ligger, typ nån form av doppvärmare!?.
Eller linda tråden så pass mycket att den knappt kan börja glöda vid 12V uppe i luften?.

Edit...
Det låter lite dumt att ha tråden igång helatiden... Skulle man inte kunna kappsla in flotörhuset í en behållare där du transporterar kylarvattnet igenom & utnytjar den värmen för att värma soppan under drift?!.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

fick ett tips när jag surfade runt själv för ett tag sedan..
det var en kille som kopplat en strömbrytare i serie med tempgivaren som sitter på motorn (den till ECU:n) och parallelt med strömbrytaren hade han satt ett motstånd.

funktionen blev alltså att när det var kallt ut så ställde han strömbrytaren i läget bryt, och således hamnar motståndet i serie med tempgivaren, som i sin tur låter datorn i bilen tro att motorn är kallare än vad det är! den matar då på mer bränsle och bilen blir mer lättstartad!

funkade kanon enligt honom!
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Har pillat en del med detta, vilken temp man vill ha på soppan osv...

Det har visat sig att håller man soppan runt 40-50 grader så får man lägre förbrukning, förutom att den startar lättare när den är kall.

Längden på tråden bestäms ju av hur mycket effekt man vill ha, och jag tycker att en bra kompromiss är 100 watt eftersom man vill ha en kort uppvärmningstid.

Men den effekten håller man ca 40-50 grader hela tiden, beroende på temp ute, det har jag mätt upp med lite stickprovskontroller under gång.

Kaplsa in den skulle man kanske kunna göra, det måste jag fundera lite mer på.

--- Jonas

--- Jonas
Skriv svar