Strömtrafo kontra strömprob

bearing

Re: Strömtrafo kontra strömprob

Inlägg av bearing »

Ja, det kan bli rikligt med värme i snubberkretsarna om man dimensionerar dom för optimal dämpning. Resistorn kan utveckla flera watt. Även kondensatorn kan bli varm, ifall den t.ex. är plastfilm med låg pulstålighet.

Jag har följt rehnmaaks utmärkta guide.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14&t=10593
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Bra tips! Tack!

Tyvärr saknas bilderna där, men om jag mäter där fettarna är hopkopplade så har jag en puls utan snubber som har två ringningar, en ca 15MHz och en mycket lägre och lägger jag en konding över ändrar amplituden, men inte frekvensen?
ring2.JPG
På bilden sitter den 2n2 + 10ohm snubber där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag såg efteråt att bilderna var borta, synd. Men han beskriver rätt bra vad bilderna visar. Minns att dom visade inzoomade ringningar, och (det digitala) oscilloskopet visade frekvensen på ringningarna.

Jag tycker det är skumt att du inte får någon skillnad. Kanske beror det på skatboet. Vad använde du för kondensator?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Har testat med olika, keramiska. Får väl göra ett kretskort vad det lider.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Roligt att mitt inlägg uppskattas. Tyvärr försvann bilderna i en hårddiskkrasch för en massa år sedan men turligt nog gick det att hitta bilderna i google-bild-cachen så jag har uppdaterat guiden med bilderna igen. Tack google.

För övrigt om frekvensen inte ändras när du lägger dit din konding så är det inte den kapacitansen som svänger utan någon annan tex över en diod.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Är det den med lägre frekvens som inte ändras? Jag skulle gissa på att det är den lilla gula kondensatorn mellan övre drain och jord som ställer till det och ger en resonans med slingan genom elektrolytkondensatorn.

Är den lågfrekventa ringningen lika stark på övre drain som på mittpunkten?

Då kanske det kan fungera att ta bort den lilla gula eller sätta resistans i serie med den. Elektrolytkondensatorn bör sitta nära.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag skulle gissa på att det är den lilla gula kondensatorn
Och det var det... Med den borta och en konding på 4n7 halveras frekvensen (från 12 till 6MHz) på ringningen. Det borde ge 112,3nH

Då blir R= 2 * pi * 6Mhz * 112,3nH = 4,23 ohm, så 4,7 ohm och 1,5n?

Edit: Japp, hu ser det ut som på rehnmaak's bild, däremot är ringningen på fallande flanken kvar.
Skriv svar